تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,864 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,754 |
نقش عشق عقلانی به خداوند در زندگی انسان از دیدگاه اسپینوزا. | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقاله 14، دوره 12، شماره 24، اسفند 1402 اصل مقاله (701.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/orj.2024.2065 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه بختیاری* 1؛ ستاره باباجانی2؛ اسدالله آژیر1 | ||
1استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه رازی | ||
تاریخ دریافت: 24 بهمن 1402، تاریخ پذیرش: 24 بهمن 1402 | ||
چکیده | ||
اسپینوزا در مقدمۀ بخش دوم کتاب اخلاق میگوید قصد دارد در ادامۀ کتاب به اموری بپردازد که به شناخت برترین سعادت بشر منتهی میشود. او در پایان کتاب اعلام میکند سعادت عبارت است از عشق عقلانی به خدا. از آن جا که عشق به خدا از نظر اسپینوزا برترین سعادت بشری به حساب میآید، درک منظور او از مفهوم عشق الهی ضروری است. او در بخش سوم رسالۀ اخلاق خود برای تبیین سعادت و آزادی انسان، عواطف بشری را تحلیل میکند و عشق را به لذتی تعریف میکند که همراه با تصور علتش در نظر گرفته شود. او فکر میکند چون آدمی به معرفت شهودی و شناخت خداوند دست یابد، در او عشق عقلانی به خدا پدید میآید. این عشق علاوه بر این که مقوّم سعادت انسان است، بر کیفیت زندگی او نیز اثرگذار است. لذا این مقاله به تبیین ماهیت عاطفۀ عشق عقلانی به خداوند و کارکردهای اخلاقی و اجتماعی آن از نظر اسپینوزا پرداخته و به این نتیجه رسیده است که این عشق منجر به رهایی بشر از رنج ناشی از انفعالات، رسیدن به آرامش نفس، دستیابی به فضیلت و سعادت و بی اهمیت شدن مرگ و نترسیدن از آن میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اسپینوزا؛ زندگی انسان؛ کارکرد؛ عشق عقلانی به خداوند؛ معرفت شهودی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of the Intellectual Love of God on Human’s Life according to Spinoza | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Bakhtiari1؛ Setare Babajani2؛ Asadollah Azhir1 | ||
1Assistant Professor of Philosophy, Razi university, Iran | ||
2M.A Student of Philosophy, Razi university, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In the preface to the second part of his book Ethics, Spinoza claims that he intends to deal with matters that lead to the knowledge of human highest happiness. At the end of the book, he declares that happiness is an intellectual love for God. Since the love of God is considered the highest human happiness according to Spinoza, it is necessary to understand what he means by the concept of divine love. In the third part of the book, he analyzes human emotions to explain human happiness and freedom, and defines love as a pleasure that is to consider together with its cause. He thinks that when we achieve intuitive knowledge, i.e. knowledge of God, we may experience an intellectual love for God. In addition to being the basis of human happiness, this love also affects the quality of his life. This article explains the nature of the emotion of intellectual love for God and its moral and social functions according to Spinoza, and has come to the conclusion that this love leads to the releasing of human beings from the suffering caused by passivity, attaining peace of mind, achieving virtue and happiness and observing death unimportant and being not afraid of it. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Spinoza, Human Life, Functions of Love, Intuitive Knowledge, Intellectual Love of God | ||
مراجع | ||
Allison H. A. Benedict De Spinoza: An Introduction. Yale University press; 1987. Amiri Ara H. [ Translation of Baruch Spinoza]. Nadler S (Author). Tehran: Ghoghnoos; 2014. Persian. Bakhtiari F. The Role of Reason and Affect on the ethical and social behavior of human based on Spinoza’s Philosophy [dissertation]. The University of Tehran: 2012. --------------- [The Cure for Passions According to Spinoza and George Eliot]. Falsafeh. 2015; 12(2): 17-33. Persian. Bennett J. A Study of Spinoza’s Ethics. Cambridge University Press; 1984. Berenjkar R. [Ethical and Legal Results of Spinoza’s Philosophical Theory]. Private Law. 2003; 1(4): 47-61. Persian. Daryabandari N. [Translation of A History of Western Philosophy]. Russell B (Author). 2009. Persian. Descartes. The Passions of the Soul. In: E. S. Haldane and G.R.T. Ross (eds) The Philosophical Works of Descartes. vol. 1. Cambridge University Press; 1992.
Donagan Alan. Spinoza. Harvester Wheatsheaf; 1988. Jahangiri M. [ Will and its Related Matters in Spinoza’s Philosophy]. Journal of Faculty of Literature and Human Sciences, University of Tehran. 1976; 2:62-83. Persian. --------------- [A Critical Research on Ethical Concepts and Issues in Spinoza’s Philosophy]. Journal of Faculty of Literature and Human Sciences. 1995; 133-136: 45-91. Persian. --------------- Three Western Philosophers. Tehran: University of Tehran Press; 2022. Persian. James S. Democracy and the good life in Spinoza’s Philosophy. In: Charlie Huenemann (eds) Interpreting Spinoza: Critical Essays. Cambridge University Press; 2008.
Lloyd G. Part of Nature: Self-Knowledge in Spinoza's Ethics. Cornell University Press; 1994. Lotfi M.H. [Spinoza: Philosophy, Theology and Politics]. Jaspers k (Author). Tehran: Tarheno Publications; 2008. Persian. Nadler S. The Intellectual Love of God. In Della Rocca (eds) Oxford Handbook of Spinoza. 2013 Available from: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195335828.013.007 Plato. The Collected Dialogues of Plato, edited by Edith Hamilton and Huntington Cairns. Princeton University Press; 1994. Safaei Havadaraqh M. [Comparative Study of Man from Rumi and Spinoza’s Points of View]. Journal of Scientific Interpretation and Analysis of Persian Language and Literature Texts. 2018; 9(34): 231-257. Persian. Spinoza. Political treatise. In R.H.M Elwes (eds) The Chief Works of Benedict De Spinoza. Vol1. New York Dover Publications; 1951.
---------- A Spinoza Reader: The Ethics and other works. Edwin Curley. Princeton University Press; 1994.
--------- Theological-Political Treatise. translated by Michael Silverthorne and Jonathan Israel. Cambridge University Press; 2007. Steinberg D. On Spinoza. The United States of America: Wadsworth; 2000. Taylor A. E. Some Incoherencies in Spinozism: part. 2. Mind. 1937; 46(183). Wolfson H. A. The Philosophy of Spinoza. Vol.2. Meridian Books; 1960. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 186 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 116 |