تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,353 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,097 |
بررسی مفهوم مکان در مدارس با تکیه بر دیدگاه هایدگر در باب مکان. | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقاله 8، دوره 12، شماره 24، اسفند 1402 اصل مقاله (574 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/orj.2024.2062 | ||
نویسندگان | ||
علی هادوی* 1؛ شهلا اسلامی2؛ شمس الملوک مصطفوی3 | ||
1دانشجوی دکتری رشته فلسفه، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
2استادیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
3دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد واحد تهران شمال | ||
تاریخ دریافت: 22 بهمن 1402، تاریخ پذیرش: 22 بهمن 1402 | ||
چکیده | ||
مدرسه بهعنوان نهادی که شکل گیریاش با هدف یاد دادن مسائلی که انسانها در طول زندگی با آن مواجه میشوند، انجام شدهاست، شایسته توجهی مضاعف است. چرا که مسیر در-جهان-بودن افراد بسیاری را نقش میزند و در ایفای وظایف آنها نسبت به خود و جامعهشان نقش کم رقیبی دارد. علی رغم این، به نظر میرسد ظرایف بنیادین و تاثیرگذاری در خصوص مدرسه ناچیز و کم اهمیت تلقی شده و پرداختن به آنها پس از گذشت سالیان نسبتا بلند از شکلگیری مدارس نوین، اتفاق نیفتاده است. اینکه مفاهیم فلسفی مهمی مانند مکان، زمان، یادگیری و ماهیت اجتماعی در خصوص مدارس تعریف و تبیین نشدهاند، از نظر نگارنده موجب رخدادی است که زیستن شورانگیز را از شاگردان میگیرد. مدرسه نمیبایست مکانی خشک و متصلب به حساب آید که مجال هیچ عرض اندامی به شاگردان ندهد، بلکه باید کوشید تا مفهوم مکان در مدارس را به نحوی تبیین نمود که شاگردان و نسبت آنها با شهر و جامعه و بهطور کلی با زمانهشان را در نظر داشته باشد. لذا باید کوشید تا به جای پرسشهای متداول، این بار از اینجا آغاز کنیم که مدرسه کجاست؟ | ||
کلیدواژهها | ||
دازاین؛ مکان؛ رفع دوری؛ مدرسه؛ شاگرد؛ یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study the Concept of Place in Schools based on Heidegger's View on Place | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Hadavi1؛ Shahla Eslami2؛ Shams-ol-Molook Mostafavi3 | ||
1Ph.D. Student in Philosophy, Science and Research Branch Islamic Azad University , Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor of Law, Theology and Political Sciences, Science and Research Branch Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
3associate professor Department of philosophy, Azad university, north Tehran branch | ||
چکیده [English] | ||
School as an institute that is formed to teach people how to encounter problems during life, deserves further attention. Because it determines the path of many people and the being-in-the world and has a matchless role in making them ready for performing their duties to themselves and their society. But it seems that many basic and effective subtleties related to schools have been underestimated and covering them has been ignored though longish time passed since the establishment of new schools. The researcher thinks that not defining and not expressing important philosophical concepts like place, time, learning and social essence cause a phenomenon that divests students of amazing existence. School shouldn’t have been considered a dogmatic and inflexible place in which there is no opportunity for student's estimate. The concept of a place of school should have been expressed as a consideration of students, students' relation with their city and their society, and generally their relation with their era. Here instead of common questions, we should ask "Where is the school?" | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Dasein, place, Deseverance, School, Student, Learning | ||
مراجع | ||
Aristotle, Physics. Translated by M.Farshadi. Tehran: Amirkabir; 1984. Persian Descartes R, The Philosophical Writings. Translated by M.Sanei Darrebidi, Tehran: Alhoda; 1992. Persian Hartnack, J. Kant's Theory of Knowledge. Translated by Gh. Haddad adel, Tehran: Hermes; 2000. Persian Heidegger M, Being and Time. Translated by S.Jamadi, Tehran:Qoqnus; 2008. Persian ------------, what is called thinking?. Translated by S.Jamadi, Tehran:Qoqnus; 2010. Persian ------------, poetry,language,thought. Translated by A.Manoochehri, Tehran:mola; 2003. Persian Ilich I, Deschooling society. Translated by E.Zarqam, Tehran: Roshd; 2009. Persian Evert R, School Is Dead. London: Penguin; 1971 Gunther Neske&Emil kettering. Martin Heidegger and National Socialism. London: Paragon house; 1990, p5-13 Heidegger M, Being and Time. John Macquarrie & Edward Robinson. Harper&Row1962 Heidegger M, Was Heisst Denken. Max Niemeyer Verlag Tubingen.48-52; 1954 Ilich I, Deschooling society, Harper&Row; 1972 Inwood, Michael., A Heidegger Dictionary, Oxford: Blackwell Publishers Inc; 2000 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 220 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 145 |