تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,492 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,279 |
ارزیابی و رتبه بندی عوامل مؤثر برموفقیت پیاده سازی یادگیری سیار در دانشگاه ها با استفاده از مدل TRA | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 22، فروردین 1391، صفحه 89-98 اصل مقاله (1.48 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2012.206 | ||
نویسندگان | ||
مریم احمدی* 1؛ محمد ابراهیم شیری احمد آبادی2؛ رضا عسگری مقدم3 | ||
1دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه پیام نور،تهران،ایران | ||
2دانشکده علوم کامپیوتر،دانشگاه امیرکبیر،تهران،ایران | ||
3دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه پیام نورتهران،تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 تیر 1390، تاریخ بازنگری: 11 مهر 1390، تاریخ پذیرش: 11 مهر 1390 | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر سیستم یادگیری سیار در دانشگاههای ایران میباشد. «تئوری رفتار برنامه ریزی شده»، «تئوری اشاعه نوآوری»، «الگوی پذیرش فناوری» و«تئوری فعالیتهای منطقی»از تئوریهای معروفی هستند که موضوع پذیرش فناوریهای نوین را در سیستمهای اجتماعی مورد بحث قرار میدهند. در این تحقیق با توجه به سادگی و دارا بودن طیف وسیعی از ویژگیهای مفید از مدل فعالیت مستدل(Theory of reasoned action) جهت ارزیابی و شناسایی عوامل مؤثر بر سیستم یادگیری سیاراستفاده میشود. در واقع این مدل، مادر سایر مدلها محسوب میشود و میتوان گفت که سایر مدلها به نوعی از این مدل مشتق گرفته شده است. مدل شامل یک متغیر وابسته «قصد یادگیری سیار» و سه متغیر مستقل شامل «تمایل به یادگیری سیار»، «کنترل رفتاری» و «ذهنیت یادگیری سیار» میباشد. شاخصهای مربوط به رفتار دانشجویان در برابر یادگیری سیاربه صورت پرسشنامه درآمده و بین نمونههای آماری تحقیق (142نفر از اساتید، کارشناسان و دانشجویان دانشگاه امیرکبیر) توزیع و تکمیل شده است. براساس نتایج به دست آمده، بین قصد یادگیری سیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر با هر یک از سه عامل اثرگذار مدل، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین براساس نتایج به دست آمده، عملکرد قصد یادگیری سیار، بیشترین تأثیر را به ترتیب از ذهنیت یادگیری سیار، تمایل به یادگیری سیار و کنترل رفتاری میپذیرد. از بین متغیرهای اثرگذار بر قصد یادگیری سیار براساس مدل TRA، متغیر ذهنیت و آگاهی یادگیرنده، مهمترین متغیر شناسائی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری سیار؛ مدل TRA؛ سیستم آموزشی؛ تمایل به یادگیری؛ قصد یادگیری؛ کنترل رفتاری | ||
موضوعات | ||
یادگیری سیار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluating effective factors on successful implementation of m_learning in Iranian universities by using TRA model | ||
نویسندگان [English] | ||
M. Ahmadi1؛ M.E. Shiri Ahmad Abadi2؛ R. Asgari Moghadam3 | ||
1Faculty of Engineering, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
2Faculty of Computer Science, Amirkabir University, Tehran, Iran | ||
3Faculty of Computer Engineering and Information Technology, Payame Noor University, Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
One of the models that presented in M-learning quality system field is TRA model, which focused on detecting effective factors on mobile learning system at Amirkabir University. We made questionnaire based on Students’ Behavioral parameters against mobile learning which distributed. According to those results, we found a meaningful and direct relation with purpose of mobile learning at this University and each of three effective factors on this model. Therefore, the most factors which effect on functions of mobile learning purposes are supposing mobile learning, tendency to mobile learning and behavioral control. Among these effective variables based on TRA model, supposing and awareness of learner are the most important one. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mobile learning, TRA model, training system, supposing mobile learning, tendency to mobile learning, behavioral control | ||
مراجع | ||
[1] Yong L., Li H. and Carlsson C.H., Factors driving the adoption of m-learning: An empirical study, Computers & Education, 2010, pp.1–9. ]2 ]انتظاری شبستر حمید، مروری مفهومی بر محیطهای یادگیری سیار، ششمین همایش تکنولوژی آموزشی، .1380 ]3 ]یعقوبی جعفر، بررسی نقش فناوریهای سیار در ارائه خدمات اداری الکترونیکی به روستاییان، تهران، ششمین همایش تکنولوژی آموزشی،1380. ]4 ]جاللی علی اکبر، شهر الکترونیک،تهران، دانشگاه علم و صنعت، چاپ سوم،1384. [5] Murphy A., Designing Mobile Learning, Proceeding of the Advanced International Conference on Telecommunications and International Conference on Internet and Web Applications and Services, 2006. ]6 ]هومن حیدر علی، شناخت روش علمی در علوم رفتاری، تهران، انتشارات پارسا، 1384. ]0 ]یعقوبی جعفر، بررسی نقش فناوریهای سیار در ارائه خدمات اداری الکترونیکی به روستاییان، تهران، ششمین همایش تکنولوژی آموزشی، 1380. [8] Whitsed N., Learning and Teaching, Health Information & Libraries Journal, 2004. مریم احمدی و همکاران 370 نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال ششم، جلد 6 ،شماره 3 ،بهار 3313 [12] Cruz e Costa J., Ojala T. and Korhonen J., Mobile Lecture Interaction: Making Technology and Learning Click, IADIS International Conference Mobile Learning, 2008. [13] Ajzen I., The theory of planned behavior, Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol.50, No.2, 1991,pp.179-211. [9] Horton W., Designing Courseware for Mobile Devices, Mobile Learning for Expanding Educational Opportunities, Tokyo, Japan, 2005. [10] Halkett R., E-learning and how to survive it, Industrial and commercial training, Vol.34, No.2, 2002. [11] http://www.aace.org/pubs/, http://www.sric-bi.com/presentations/public , 2005. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,552 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,794 |