تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,488 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,273 |
تأثیر بازی رایانهای بر انگیزه و پیشرفت ریاضی دانشآموزان | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 22، فروردین 1391، صفحه 81-88 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2012.205 | ||
نویسندگان | ||
الهه امینیفر* 1؛ بهرام صالح صدقپور2؛ حسین زادهدباغ3 | ||
1دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی،تهران،ایران | ||
2دانشکده علوم انسانی،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی،تهران،ایران | ||
3آموزش ریاضی ،دانشکده علوم پایه،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی،تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 اردیبهشت 1390، تاریخ بازنگری: 11 مهر 1390، تاریخ پذیرش: 11 مهر 1390 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر روش تدریس مبتنی بر بازی رایانهای بر انگیزه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان است. جامعه آماری تحقیق شامل چهل نفر دانشآموز پسر سال دوم راهنمایی است که در سال تحصیلی 88-1387 در تهران مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد مطالعه به دو گروه آزمایش و کنترل به روش تصادفی ساده و انتصاب تصادفی تقسیم شدند. روش تحقیق، روش آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل میباشد. در ابتدا پیشآزمونی از هر دو گروه گرفته شد و سپس گروه آزمایش به مدت هشت جلسه یک ساعته طی دو هفته تحت آموزش با روش مبتنی بر بازی رایانهای دایمنشن (یک بازی رایانهای برای آموزش محورهای مختصات و معادله) و گروه کنترل در همان مدت با روش معمول با همان معلم و کتاب آموزشی مورد آموزش قرار گرفتند. در پایان دوره آموزشی پسآزمون پیشرفت تحصیلی و انگیزه پیشرفت ریاضی از هر دوگروه بهعمل آمد. ابزار این تحقیق، آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی محقق ساخته و پرسشنامه انگیزه پیشرفت ریاضی بود. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها به روش مانوا نشان داد، روش تدریس مبتنی بر بازی رایانهای بر: پیشرفت تحصیلی ریاضی، انگیزه پیشرفت رغبتی و نگرش نسبت به ریاضی ﻣﺅثر است؛ اما بر انگیزه پیشرفت اجتنابی تأثیری ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازی رایانهای؛ پیشرفت تحصیلی ریاضی؛ انگیزه رغبتی و اجتنابی؛ نگرش نسبت به ریاضی | ||
موضوعات | ||
بازی های رایانه ای آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of a Computer Game on Students’ Mathematics Motivation and Achievement | ||
نویسندگان [English] | ||
E Amini Far1؛ B. Saleh Sedghpour2؛ H. Zadeh Dabagh3 | ||
1Faculty of Basic Sciences, Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University, Tehran, Iran | ||
2Faculty of Humanities, Shahid Rajaei Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
3Mathematics Education, Faculty of Basic Sciences,Shahid Rajaei Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to examine the effect of a mathematics computer game on students’ mathematics achievement and motivation. By using a simple random sampling technique, forty students who study at grade seven were chosen. Twenty students considered as experimental and twenty as control groups. Students’ mathematics achievement in both groups was measured using a pre-test. The results showed no statistically significant difference on the students’ pre-test scores. The experimental group was taught eight one-hour sessions during two weeks using mathematics computer game, while the control group was taught through traditional method. Both groups were also given a mathematics motivation questionnaire. After teaching period, a post-test was taken from both groups to measure acquired knowledge about the subjects taught. Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) was conducted to analyze the data. Results clearly indicated that mathematics computer game enhanced students’ mathematics achievement; it impacts on approach motivation and mathematics attitude; but it doesn’t have any effect on avoidance motivation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
computer game, mathematics achievement, approach-avoidance motivation, attitude toward mathematics | ||
مراجع | ||
[1] Oldknow A. and Taylor R., Teaching Mathematics with ICT, Continuum, London, 2000. [2 [داودی خسرو، پندی زهره، دلشاد کبری، وزیری هامانه سید حامد و شهریاری پرویز، کتاب معلم ریاضی دوم راهنمایی-83 ،شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران، تهران، 1384. [3] Aminifar E., Technology and the Improvement of Mathematics Education at the Tertiary Level, Doctoral dissertation, University of Wollongong, Available at: Http: //Ro.Uow.Edu. Au/ Theses/258/, 2007. ]4 ]رئوف مقدم لیال، راهبردهای نو در آموزش روانشناسی از کودکی تا نوجوانی، نشر کیهان، 1385. [5] Kebritchi M., The Effect of Modern Math Video Games on Students Math Achievement and Math Course Motivation, Doctoral dissertation, University of Florida, Available at: http:// www.tarfandestan.com/forum/thread25241.html ,2007. [6] Mayer R.E., Quilici J.H. and Moreno R., What Is Learned in an After-School Computer Club?, Journal of Educational Computing Research, Vol.20, No.3, 1999, pp.223-235. ]1 ]منطقی مرتضی، راهنمای والدین در استفاده فرزندان از فنآوریهای ارتباطی جدید: بازیهای ویدیویی- رایانهای، انتشارات عابد، 1381. [8] Boling E. and Lee S.H., Screen Design Guideline for Motivation in Interactive Multimedia Instruction: A Survey and Framework for Designers, Educational Technology, Vol.39, No.3, 1999, pp.19-24. [9] Gillispie L.B., Effects of A 3-D Video Game on Middle School Student Achievement and Attitude in Mathematics, Master thesis, University of North Carolina Wilmington, Available at: http://www.editlib.org/noaccess/ 30817, 2008. ]17 ]امینیفر الهه و صالح صدقپور بهرام، ساخت، اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه انگیزه پیشرفت ریاضی، فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، انجمن پژوهشهای آموزشی ایران، سال چهارم، شماره دهم، پاییز 1380 ،صفحههای 17 الی331. [11] Elliot A.J., the Hierarchical Model of Approach-Avoidance Motivation, Springer Science and Business Media, Inc., 2006. [12]Elliot A.J. and Church M.A., A Hierarchical Model of Approach and Avoidance Achievement Motivation, Journal of Personality and Social Psychology, Vol.72, No.1, 1997, pp.218-232. ]13 ]احمدی سیروس، بررسی اثرات اجتماعی بازیهای کامپیوتری بر دانشآموزان پسر کالس سوم راهنمایی شهر اصفهان سال تحصیلی 77-76 ،پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، 1311. الهه امینیفر و همکاران 368 نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال ششم، جلد 6 ،شماره 3 ،بهار 3313 ]14 ]بازرگان عباس و سرمد زهره، ارزشیابی آموزشی: مفاهیم، الگوها و فرایند عملیاتی، تهران، انتشارات سمت، چاپ چهارم، 1385. [15]National Research Council, Everybody Counts: A Report to the Nation on the Future of Mathematics Education, Washington, DC: National Academy Press, 1989. ]16 ]صالح صدقپور بهرام، تأثیر نوع آرایش تمرین، بازخورد، و خودگفتاری بر تنظیم موتور بنزینی با کاربراتور، رساله دکتری، دانشگاه عالمه طباطبایی، . | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,911 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,285 |