تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,092 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,868,897 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,076,554 |
نیازسنجی آموزش دانش و مهارت کارآفرینی در رشته های علوم انسانی | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 7، دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 24، مهر 1391، صفحه 287-301 اصل مقاله (1.61 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2012.198 | ||
نویسندگان | ||
سعید صفری* 1؛ مهدی سمیع زاده2 | ||
1دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد،تهران،ایران | ||
2مدیریت کارآفرینی، دانشگاه تهران،تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 24 دی 1390، تاریخ بازنگری: 28 فروردین 1391، تاریخ پذیرش: 28 فروردین 1391 | ||
چکیده | ||
این تحقیق با هدف شناسایی وضعیت آموزش کارآفرینی و نیازسنجی آموزشکارآفرینی دررشتههای علوم انسانی با توزیع 97 پرسشنامه بین دانشجویان و 36 پرسشنامه بین استادان انجام شده است. نتایج حاصل نشان میدهد تقریباً در همه رشتههای علوم انسانی دانشگاه ، وضعیت آموزش کارآفرینی چه از دید دانشجویان و چه از دید استادان دارای وضعیت نامناسبی است. در حقیقت مواد، محتوا و برنامههای فرعی علمی آموزشی و حتی شیوههای تدریس در رشتههای علوم انسانی در انتقال مفاهیم کارآفرینی و کسبوکار به دانشجویان وضعیت مناسبی ندارند. همچنین از نظر استادان رشتههای علوم انسانی دانشگاه، گنجاندن موضوعات آموزشی چون: مبانی کسبوکار، طرح کسبوکار، ارتباطات، مدیریت و سازمان، قوانین و مقررات حقوقی و تجاری، حسابداری، مدیریت مالی، کسبوکار الکترونیک، تأسیس کسبوکار، بازاریابی، مدیریت استراتژیک، کسبوکار بینالملل، مهارتهای کارآفرینی، به عنوان یک واحد علمی-آموزشی در واحدهای درسی دانشجویان، برای گسترش دانش و مهارت کارآفرینی و افزایش آگاهی کارآفرینانه دانشجویان لازم است. | ||
کلیدواژهها | ||
نیازسنجی آموزشی؛ دانش کارآفرینی؛ مهارت کارآفرینی؛ رشتههای علوم انسانی | ||
موضوعات | ||
برنامه ریزی درسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Needs Assessment of Entrepreneurship knowledge and Skill Education a Comparative Approach in Different Fields of Humanities | ||
نویسندگان [English] | ||
S. Safari1؛ M. Samiazadeh2 | ||
1Faculty of Humanities, Shahed Uni. Tehran,Iran | ||
2Department of Entrepreneurship, Uni. of Tehran,Tehran.Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to identify the status of entrepreneurship education and entrepreneurial training needs assessment of Humanities. Two types of questionnaires were designed and distributed among 97 students and 36 professors in order to collect the information. Results showed that almost all students and professors of Humanities believe that entrepreneurship educations leave much to be desired. In fact, materials, content and teaching methods are not appropriate to convey the concepts of entrepreneurship and business to students. Professors of Humanities also believe that incorporating concepts such as fundamentals of business, business planning, communications, organization and management, legal and commercial regulations, accounting, financial management, e-business, launching a business, marketing, strategic management, international business, and entrepreneurial skills as an academic training courses in the syllabus is key to improve the students' entrepreneurial knowledge and skills. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational needs Assessment, Entrepreneurship Education, Entrepreneurship Knowledge, Entrepreneurship Skill, Humanities | ||
مراجع | ||
[1]Shan S., Locke E and Collin C., Entrepreneurial motivation, Human resource management Review, Vol.13, 2003, pp.257-279. [2]Salazar M.S., Introduction to Entrepreneurship, in: Nottagh S., (ed.), first edition, Iranian national productivity organization, 2004. [3]Abedi R., Review of entrepreneurship Thinking schools, journal of human sciences, Sistan Balouchestan University, Special for Economic and Management, 2002, pp.155-172. [4]Ahmadpour Daryani M., Entrepreneurship, definitions, theories and model, 6th edition, Tehran, Pardis 57 publication, 2005. [5]Ussaman A.M., University and Entrepreneurship Development International, Conference Budapest Hungary, 1998, pp.13-15. [6]Urbano D., Aponte M. and Toledano N., Doctoral education in entrepreneurship: a European case study, Journal of Small Business and Enterprise Development, Vol.15, No.2, 2008, pp.336-347. [7]Matlay H., Researching entrepreneurship and education, Education & Training, Vol.47, No.8,9, 2005, PP.665-677. [8]Ahmadpour Daryani M. and Moghimi S.M., The role of entrepreneurship education in developing knowledge of business owners, Journal of Tadbir, No.113, 2001. [9]Dana L.P., The education and training of entrepreneurs in Asia, Journal of Education &Training, Vol.43, No.8.9, 2001, pp.405-415. [10]Kuratko Donald F. and Hodgetts R.M., Entrepreneurship: Theory, Process & Practice, Vol.1, in: Amel Mehrabi E., (ed.), first edition, Mashahad, |ferdowsi university Publications, 2001. [11]Katz J.A., The chronology and intellectual trajectory of American entrepreneurship education, Journal of Business Venturing, Vol.18, No.2, 2003, pp.283-300. [12]Minniti M. and Bygrave W., A dynamic model of entrepreneurial learning, Entrepreneurship Theory and Practice, Vol.25, No.3, 2001, p.12. [13]Matlay H. and Westhead P., Virtual teams and the rise of e-entrepreneurship in Europe, International Small Business Journal, Vol.12, No.3, 2005, pp.353-365. [14]Gibb A.A., Enterprise Culture-Its Meaning and Implications for Education and Training, Journal of European Industrial Training, Vol.11, No.2, 1987. [15]Block Z. and Stump F.S., Entrepreneurship Educational Research: Experience and Challenge, Kent Publishing Company, Boston, 1992. [16]Gartner W.B. and Vesper K.H., Executive forum: experiments in entrepreneurship education: successes and failures, Journal of Business Venturing, Vol.9, 1994, pp.179-187. [17]McMullan W.E. and Long W.A., Entrepreneurship education in the nineties, Journal of Business Venturing, Vol.2, 1987, pp.261-275. [18]Zeithaml C.P. and Rice G.H., Entrepreneurship/ small business education in American universities, Journal of Small Business Management, Vol.25, No.1, 1987, pp.44-50. [19]Arasteh H.R., Entrepreneurship and supreme education: principles and obstacles, Journal of Rahyaft, No.29, 2003, pp.4-14. [20]Hills G.E., Variations in university entrepreneurship education: an empirical study in an evolving field, Journal of Business Venturing, No.3, 1998, pp.109-22. [21]McMullan W.B. and Cahoon A., Integrating Abstract Conceptualism with Experiential Learning, Academy of Management Review, 1979, pp.453-667. [22]Sexton D. and Kasarda J., Entrepreneurship, Pws-Kent Publishing Co, 1992. [23]McMullan W., Long Wayne A. and Graham James B., Assessing economic value added by university-based new-venture outreach نیازسنجی آموزش دانش و مهارت کارآقرینی: ... نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال هفتم، جلد 6 ،شماره 4 ،پاییز 3113 113 programs, Journal of Business Venturing, Vol.1, No.2, 1986, pp.225-240. [24]Solomon G., An examination of entrepreneurship education in the United States, Journal of Small Business and Enterprise Development, Vol.14, No.2, 2007, pp.168-182. [25]Hynes B., Entrepreneurship education and training: introducing entrepreneurship into nonbusiness Disciplines, Journal of European Industrial Training, Vol.20, No.8, 1996, pp.10-17. [26]Heinonen J. and poikkijoki S.A., An entrepreneurial-directed approach to entrepreneurship education: mission impossible?, Journal of Management Development, Vol.25, No.1, 2006, pp.80-94. [27]Shepherd D.A. and Douglas E.J., Is management education developing, or killing, the entrepreneurial spirit?, paper presented at the 42nd International Council for Small Business Conference, San Francisco, C.A., 1997. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,775 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,729 |