تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,092 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,868,932 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,076,585 |
چالش افلاطونگرایی معاصر برای خداباوری توحیدی از نگاه ویلیام کریگ | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره 21، شهریور 1401 اصل مقاله (507.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/orj.2022.1759 | ||
نویسندگان | ||
طیبه شاددل* 1؛ حسین اترک2 | ||
1دکتری فلسفۀ اسلامی دانشگاه شهید مدنی تبریز، ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفه دانشگاه زنجان | ||
تاریخ دریافت: 03 آبان 1400، تاریخ بازنگری: 30 خرداد 1401، تاریخ پذیرش: 11 تیر 1401 | ||
چکیده | ||
افلاطونیان معاصر اذعان میکنند که برخی اعیان انتزاعی، مانند: اعیان ریاضی به نحو ضروری، فرازمانی، نامخلوق و مستقل وجود دارند. از سوی دیگر، بر اساس الهیات کتاب مقدس و الهیات کلاسیک خداوند تنها موجود قائمبالذات و مستقل است. بنابراین، افلاطونگرایی برای الهیات کلاسیک چالشی مهم ایجاد میکند که بر اساس آن، خداوند تنها واقعیت مستقل، ضروری و نامخلوق نیست. ویلیام کریگ، فیلسوفِ خداباور معاصر آمریکائی، معتقد است خداباوری توحیدی با افلاطونگرایی دچار مشکل میشود. در نتیجه، یک خداباور توحیدی نمیتواند در باب اعیان انتزاعی به دیدگاه واقعگرایی افلاطونی قائل شود و معتقد باشد که اعیان انتزاعی هویاتی نامخلوق، ضروری و فرازمانی هستند. کریگ معتقد است قائل شدن به موجوداتی با این ویژگیها با کمال خداوند، قدرت مطلق و آموزۀ خلقت ناسازگار است و برای اثبات دیدگاه ناسازگاری افلاطونگرایی با الهیات سنتی مسیحی به برخی آیات انجیل استناد میجوید. وی بر این باور است که با گذر از نگاه واقعگرایی به دیدگاه ناواقعگرایی در باب اعیان انتزاعی، چالش فوق برطرف میشود. به نظر میرسد استدلالهای کریگ با توجه به مباحث مقدمات حکمت در علم اصول قابل دفاع نباشد و استفادة اطلاق و عمومیت مخلوق بودن ماسوی الله از آیات مورد استناد او صحیح نیست. | ||
کلیدواژهها | ||
اعیان انتزاعی؛ افلاطونگرایی؛ خداباوری توحیدی؛ کریگ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Challenge Contemporary Platonism for Theism in view of William Craig | ||
نویسندگان [English] | ||
Tayyebeh Shaddel1؛ Hossein Atrak2 | ||
1PhD of Islamic Philosophy, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran | ||
2Associate Professor, University of Zanjan. Zanjan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Contemporary Platonists acknowledge that some abstract objects, such as mathematical objects, exist necessarily, eternally and independent. On the other hand, biblical theism and classical theism acknowledge that God is the sole ultimate reality. This is the challenge that Platonism has posed to the theology of the Scriptures and classical theology, as a result of which God is not the only independent, necessary, and uncreated reality. William Craig, a contemporary American theist philosopher, believes that theism is undone by Platonism. Thus a theist cannot hold a Platonic realist view of abstract objects; And believes that abstract objects exist and are also uncreated, necessary and eternal. Craig believes that believing in beings with these qualities is incompatible with God's perfection, and the doctrine of creation. Craig cites some biblical verses to prove his view of the incompatibility of Heavyweight Platonism with traditional Christian theism. He believes that by moving from a realistic to an Anti-realistic view of abstract objects, the above challenge will be solved. Craig's arguments do not seem to be defensible in view of wisdom rudiments in the science of Asul (the science of principles) And the use and generalizations of the creation from the verses cited by him is not correct. In the end, Craig's main claim of passing from the Platonic realism to the view of anti-realism seems perfectly justified, although his method does not seem correct. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Abstract Objects, Platonism, Theism, Craig | ||
مراجع | ||
Balaguer M. Platonism and Anti-PIatonism in Mathematics. NewYork, Oxford University Press;1998. ........ "Platonism in Metaphysics", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring 2016 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = Avalable from https://plato.stanford.edu/archives/spr2016/entries/platonism/ Barth K. Church dogmatics. The Doctrine of God, V2.T.H. Paarker, W. B. Johnston, H. Knight, J.L.M. Haire (Trans). G.W. Bromily & T. F. Torrance (Eds.), Edinburgh: T. & T. Cl ark.Scotland; 2000. Bozorgmehr M. [ Translation of the Problems of Philosophy] Russel B (Author). Tehran: Kharazmi; 2011. Persian. Colyvan M. "Indispensability Arguments in the Philosophy of mathematics", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring 2019 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = https://plato.stanford.edu/archives/spr2019/entries/mathphil-indis/>. Cooper J. Panentheism- The Other God of the Philosophers: From Plato to the Present. Michigan: Baker Academic; 2006. Craig W. God Over All, Divine Aseity and the Challenge of Platonism. United Kingdom: Oxford Press. 2016. ......... Why Are (Some) Platonists So Insouciant? Philosophy. 2011; 86:213–29. Fitzgerald P. Stump and Kretzmann. Time and Eternity. The journal of Philosophy.1985; 82(5): 260-269. Gould P. A Defense of Platonic Theism [Dissertation]. Purdue University West: 2010. ..... Introduction to the problem of God and abstract objects. In: Gould, P. (ed.) Beyond the Control of God? Six Views on the Problem of God and Abstract Objects, pp. 1–20. London: Bloomsbury ; 2014. ........ Can God Create Abstract Objects? A Reply to Peter van Inwagen. Sophia .2014;53: 99–112 . Gould P.M., Davis R.B .Response to William Lane Craig. In: Gould, P.M. (ed.) Beyond the Control of God? Six Views on the Problem of God and Abstract Objects, pp. 128–129.London: Bloomsbury; 2014. Ilmī, M. R. [Delving into Muḥaqqiq Khurāsānī’s View on Addition of the Fourth Premise to the Premises of Ḥikmat], Journal of Figh and Usul, 2012; 44, 1:39-52. Persian. Irenaeus .Against Heresies. Beloved Publishing; 2014. Khorasani M.K, Kefayat al- Asul. Beirut: Al-Bayt Foundation for the Revival of Heritage; 2008. Arabic. Lotfi M. H & Kaviani M.[ Translation of Plato Complete Works]. Plato(Author). Tehran: Kharazmi Publications; 2001. Persian. Morris Th. and Ch Menzel. Absolute Creation. American Philosophical Quarterly, 1986; 23 (4): 353–362. Muzaffar M.R. Usul al-Fiqh, Sadegh Hassanzadeh Maraghi. Qom: Azizi Publications; 2007. Persian. Owen B .Ontological Frameworks: Carnap and Quine on Methods of Ontology. Illinois: Loyal University Chicago;1995. Pelbani M. in Abstract objects For and Against, José L. Falguera Concha Martnez-Vidal (eds),Springer; 2020. Sayar P.[Translation of New Testament] .Tehran: Ney; 2019. Persian. Plantinga A .Does God Have a Nature? Milwaukee: Marquette University Press;2003. Quine W. V. Theories and things. Harvard University Press; 1981. Saberi varzaneh, h. [The Theory of Platonic Ideas and its History in the Islamic Philosophy]. hikmat.isra. 2013; , 97-124 .Persian Swinburne R . The Coherence of Theism, Oxford: Clarendon Press.1993. Van Inwagen P. “God and Other Uncreated Things.” Timpe, K. (Ed). Metaphysics and God: Essays in Honor of Eleonore Stump, 3-20; 2009. ........... Did God Create Shapes? Philosophia Christi. 2015; 17 (2): 285– 290. Zarei Sharif, V.[ Surveying the Method of Inference Generalizations by Implementation of Wisdom Rudiments]. Journal of Islamic Law & Jurisprudence Researches. 2011; 7( 25) :43-66. Persian. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 304 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 138 |