تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,787 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,674 |
تحقق معانیِ متعدد به واقع واحد؛ بررسی تفاسیر مختلف و دفاع از تفسیر برگزیده | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقاله 1، دوره 11، شماره 21، شهریور 1401 اصل مقاله (426.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/orj.2021.1757 | ||
نویسندگان | ||
جواد نظری* 1؛ غلامرضا فیاضی2 | ||
1فارغ التحصیل دکتری فلسفه و کلام اسلامی از دانشگاه ایلام | ||
2عضو هیأت علمی گروه فلسفه در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و رئیس هیأت مدیرۀ مجمع عالی حکمت اسلامی | ||
تاریخ دریافت: 21 فروردین 1400، تاریخ بازنگری: 28 آبان 1400، تاریخ پذیرش: 03 آذر 1400 | ||
چکیده | ||
از شگفتیهای ذهن، انتزاع مفاهیم متعدد از اموری است که فاقد ترکیب خارجیاند. ذهن از امر بسیط، مفاهیمِ وجود، تشخص، ماهیت و ... را انتزاع میکند. به نظر میرسد که بهترین تبیین برای کیفیت این انتزاع، پذیرش و ارائۀ تفسیری صحیح از تحقق معانی متعدد به واقع واحد است. حقیقت آن است که عدم پذیرش یا ارائه ندادن تفسیری صحیح از این اصل، معرفتشناسی و هستیشناسی ما را مختل میکند. بر طبق این اصل، اساسا در خارج حیثیتی متحقق نیست و در عین حال، میتوانیم واقع را مجمع معانی و حیثیات گوناگون بدانیم. ذهن خودبنیادانه مفاهیم را از خارج نمیگیرد، بلکه واقع بسیط، چون حقیقتا مجمع معانی متعدد است، به ذهن اجازه میدهد که آن مفاهیم را از او انتزاع کند. این واقع بسیط همان معنای وجود نیست، معنای وجود صرفا یکی از معانیای است که در این واقع واحد موجود است، واقع صرفا از سنخ وجود یا تشخص یا ماهیت و... نیست، هیچ یک از این امور منشأ انتزاع دیگری نیست، بلکه واقع، به وصف بساطت خارجی، حقیقتا مجمع معانی این امور و منشأ انتزاع مفاهیم آنهاست، اما فرق معنای وجود با سایر معانی در این است که معنای وجود، تحقق حقیقی بالذات دارد، ولی سایر معانی، از تحقق حقیقی به تبعِ وجود برخوردارند. | ||
کلیدواژهها | ||
مفهوم؛ معنا؛ واقع؛ بساطت؛ کثرت؛ علیت تحلیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Realization of Multiple Significances in a Unified Reality | ||
نویسندگان [English] | ||
Javad Nazari1؛ Qolam Reza Fayyazi2 | ||
1Islamic theology and philosophy, Islamic theology and education, Ilam university, Ilam, Iran. | ||
2philosophy, imam Khomeini of education and research, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The realization of multiple significances in a unified reality is a significant principle that may seriously disrupt our epistemology and ontology if an adequate interpretation is not presented or accepted. Based on this principle, in the external world, no consequence is basically realized, and at the same time, reality can be considered as an instance of significance and various consequences. Reality is absolutely non-complex and through its non-complexity, it is an instance of various consequences. The mind does not self-foundedly take significance from the external world, rather it is the non-complex reality that allows the mind to abstract its significance. Thus, the significances are indeed realized in the external world, and at the same time, the reality is an absolute non-complex and no consequence and plurality can make it pluralistic. This is obviously manifested in Existentialism. according to the correct interpretation of Existentialism, reality is not merely of existence or essence; neither existence is the source of abstraction of essence nor conversely, rather the non-complex reality is the source of abstraction of both and the plurality of both. Thus, reality is actually derived from both, but with its non-complexity. The difference between the significance of existence and other significance is that it can be realized through its essence, but other significances are the true realization of the consequence. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Concept, Significance, Reality, Non-complexity, Plurality | ||
مراجع | ||
Bunyani M, Rahimi A. [Reflection on How to Abstract the Multiple from the Unified and Attribute the Unified to the Multiple]. Journal of Islamic Philosophy and Theology. 2018; 50(2): 151-166. Persian Khorasani M, Kefayah al-Osul, Qom: AloBayt le-Ihya'a al-Torath. 2010, Arabic Sabzevari M, Sharh-i Manzumah, Annotations by Hassanzadeh Amoli, Qom, Nab Publications. 2005. Arabic Obudiyyat A, An Introduction to Mulla Sadra's Theosophical System. Tehran: Samt Publications: 2012. Persian 0shaghi H, An Analytical Approach to Theoretical Mysticism. Qom: Almustafa International Translation and Publication Center: 2019. Persian Fayyazi Gh, Malekzadeh H, Pashaei M. [Nature of Meaning] Journal of Ayin Hekmat. 2013; Issue 5(16): 125-160. Persian Fayyazi Gh, Philisophical Psychology. Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute: 2010. Persian - - - - - - - -, Existence and Essence in Sadra's School. Qom: Research Institute of Hawzeh and University: 2009. Persian Qomi S, Sharh al-Arbaeen, Tehran, Mirath Maktoub Publications. 2001. Arabic - - - - -, Sharh Tawhid Al-Sadough, Tehran, Ministry of Culture and Islamic Guidance Publications. 2016. Arabic Sobhani J, Mohazerat fi al-Ilahiyat, Qom, Imam Sadegh Institute. 2007. Arabic Morowa H, an Naza'at al Madiyyah fi al Falsafah al Arabiyyah al Islamiyyah, Beirut, Dar al-Farabi. 2008. Arabic Moallemi H, Sadrain Philosophy. Qom: Hikmat Islami Publications: 2015. Persian Shrazi M, Al-Hikma al-Muta'aliya fi l-Ssfar al-Aqliyya al-Arba'a, Qom, Taliato al-Noor Publications. 2011. Arabic - - -- - -, Mafatiho al-Ghayb, Tehran, Bonyad Hekmat Islami Sadra Publications. 2007. Arabic Fayyazi Gh, Philisophical Psychology. Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute: 2010. Persian Malekian M, History of Western Philosophy. Tehran: Research Institute of Hawzah and University: 1999. Persian Nabaviyan M, Essays in Islamic Philosophy (Including the Exclusive Views of Ayatollah Fayyazi). Qom: Hikmat Islami Publications: 2016. Persian | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 297 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 190 |