تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,379 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,119 |
بررسی عوامل مؤثر بر زمان سفر با استفاده از مدلسازی با روشهای پرداخت مستحکم شده و FGLS | ||
پژوهش های تجربی در مهندسی عمران | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اسفند 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
منصور حاجی حسینلو* 1؛ سید احسان سید ابریشمی2؛ سید علی قائمی3 | ||
1دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجهنصیرالدین طوسی، تهران، ایران. | ||
2استادیار، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
3دانشجوی دکترای مهندسی راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 21 دی 1400، تاریخ پذیرش: 02 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
این مقاله با استفاده از مدل رگرسیون خطی چند متغیره با روش مستحکم شده و FGLS به بررسی عوامل تأثیرگذار بر زمان سفر بین نواحی ترافیکی 113 گانه شهر قزوین با هدفهای سفر غیراجباری در زمان اوج ترافیک پرداخته است. مقاله پیش رو از اطلاعات استخراجشده از مطالعات جامع حملونقل شهر قزوین استفاده کرده است. جهت پرداخت مدل روشهای مجموع حداقل مربعات ، مستحکم شده و FGLS با کد نویسی در محیط نرمافزار R-Studio مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه فرضهای رگرسیون بررسی شده و مشاهده شد که فرض همسانی واریانس برقرار نبوده لذا از روش مستحکم شده و تغییر روش پرداخت به FGLS استفاده و نتایج با یکدیگر مقایسه شدند. از نتایج این مدلها میتوان به مواردی همچون تأثیر افزاینده متغیرهای استفاده از وسایل نقلیه همگانی و شخصی، مالکیت وسیله نقلیه شخصی و وجود کاربریهای دانشگاهی و تجاری در مقصد سفر و تأثیر کاهنده متغیرهای دارا بودن شغل کاسب و مدارک تحصیلی با سطح عالی بر زمان سفر اشاره نمود. این مقاله تاثیر استفاده از روشهای مستحکم شده و FGLS را نشان میدهد. همچنین ضریب تعیین برازش مدل با روشهای پرداخت OLS و FGLS به ترتیب 0.43 و 0.58 میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
"زمان سفر"؛ "مدلسازی"؛ "نرمافزار آر استودیو"؛ "رگرسیون مستحکمشده"؛ " FGLS" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating Factors Affecting Travel Time Using Multivariate Linear Regression Model with Robust Methods and FGLS | ||
نویسندگان [English] | ||
Mansour Hadji Hoseinlo1؛ Seyedehsan Seyedabrishami2؛ seyed Ali Ghaemi3 | ||
1Associate Professor, Civil Engineering Faculty, K.N. Toosi University of Technology, Tehran, Iran. | ||
2Assistant Professor of Transportation Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran. | ||
3PhD Student in Transportation Engineering, K.N. Toosi University of Technology, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This paper, using multivariate linear regression model with consolidated method and FGLS, investigates the factors affecting travel time between 113 traffic zones of Qazvin city with non-forced travel purposes at peak traffic time. The present article uses the extracted information from the comprehensive transportation studies of Qazvin. The model is used to pay for the least squares summarized, consolidated, and FGLS coding methods in the R-Studio software environment. Subsequently, the regression assumptions were examined and it was observed that the assumption of variance homogeneity was not established. Therefore, the consolidated method and FGLS payment method change were used and the results were compared. The results of these models include the increasing effects of variables on the use of public and private vehicles, personal vehicle ownership, and the existence of academic and commercial uses in travel destinations, and the diminishing impact of having high-level business and educational qualifications on time. Travel pointed. This article illustrates the impact of using consolidated methods and FGLS. Also the coefficient of determination of model fit with OLS and FGLS payment methods are 0.431 and 0.558, respectively. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Travel time", "Modeling, Robust", "FGLS", " R-Studio Software" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 251 |