تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,878,051 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,898 |
رمزگشایی نشانهها در ساختار و تزئینات معماری کلیسای سنت استپان با رویکرد تداوم پایداری فرهنگی | ||
معماری و شهرسازی پایدار | ||
دوره 10، شماره 1، فروردین 1401، صفحه 21-38 اصل مقاله (1.98 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/jsaud.2021.8418.1962 | ||
نویسندگان | ||
آتوسا اعظم کثیری* 1؛ مریم آقازاده2 | ||
1استادیار، گروه ارتباط تصویری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد،گروه ارتباط تصویری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 28 شهریور 1400، تاریخ بازنگری: 22 آبان 1400، تاریخ پذیرش: 07 دی 1400 | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر مطالعهای در حیطه معنای فرهنگی نشانهها در ساختار بصری یک بنای باستانی آیینی است. بدین منظور اجزاء و عناصر دیداری برساخته در کلیسای «سنت استپان» را به مثابه نشانههایی در نظر گرفته شده است که در همنشینی با هم، داستانی آیینی را به مخاطب خود عرضه میدارند. در فرآیند تحلیل، هر پدیدار محسوس، به ویژه تولیدات انسانساخت و خاصه آثار هنری را میتوان به مثابه متنی معنادار در نظر آورد و در جهت معنایابی، نشانههای نظاممندی را که شاکله آن متن هستند، رمزگشایی کرد. هدف از این مقاله تبیین معنای نهفته در نظام دیداری اجزای بصری این کلیسا است که در مجموع به این سازه معنا میدهند و مخاطب- بر مبنای فرهنگ متعلق خویش- از آن تأثیر میپذیرد. پرسش اصلی پژوهش آن است که ساختار بصری منظر و عناصر تزئینی بنای کلیسای سنت استپان شامل چه مواردی و متداعی چه معانی مستقیم و ضمنی در بافت فرهنگی آیینی مسیحی است؛ مفاهیمی که با توجه به تداوم و پایداری فرهنگ اعتقادی جامعه مسیحی ایران، از وحدت و ثبات نسبی برخوردار بوده. این مطالعه به شیوه کیفی و تحلیلی-توصیفی انجام شده و در فرآیند مطالعه، ابتدا تحلیلی درباره عناصر بصری در فضا، منظر و عناصر کلی معمارانه و در نهایت تزئینات بنای سنت استپان و معانی رمزآمیز آن بیان شده و نتایج به دست آمده از این تحلیل، شامل موارد ذیل است: عناصر روایتگر بصری بنای کلیسای سنت استپان را میتوان علاوه بر رمزگان عددی عناصر منظر و نورپردازی نمادین و رمزآمیز بنا، به نقوش انسانی، گیاهی، جانوری، انتزاعی و هندسی و خیالینگاری و موجودات ترکیبی بخشبندی کرد. معنای هر یک از این نشانههای تصویری با توجه به زمینه معتقدات مسیحی و زمینه فرهنگی مکان و زمان در لایههای صریح و ضمنی، قابل تفسیر است. | ||
کلیدواژهها | ||
معنای ضمنی تصاویر؛ کلیسای سنت استپان؛ نقوش تزئینی مسیحی؛ تحلیل ساختارها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Cultural Meaning of Ornaments and Architectural Patterns in St Stephanus Cathedral | ||
نویسندگان [English] | ||
A. AzamKaciri1؛ Maryam Aghazadeh2 | ||
1Assistant Prof, Graphic Design, Architecture and Urban Design Faculty, Teacher’s Training Uni. of Shahid Rajaee | ||
2MA. of Graphic Design, Architecture and Urban Design Faculty, Shahid Rajaee Teacher Training Uni. Tehran.Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This research is a study on visual elements on Saint Stephanus church. All these ornament could be considered as pictorial signs which make up a complete narrative together. In structural semiotics methodology and other semiotic methods of reading, everything in the world could be considered as a text, specially artifacts and art pieces. In conclusion their signs could be read and decoded such as verbal texts. In this quantitative semiotic research, the main goal is finding the hidden meaning of visual system in pictorial elements of the church. As an Introduction, the basic concepts including sign, structure, coding sign system, has been described, then visual signs of the cathedral has been analyzed as a linguistic system. The summary of the results concluded as follows: The visual narrative elements of St. Stephen's Church can be divided into human, plant, animal, abstract motifs, geometric ornaments, and imaginative motifs of composite beings, as well as the light and its effects. The meaning of each of these visual signs can be interpreted in terms of Christian beliefs and by considering historical and cultural context of place and time in explicit and implicit layers or denotations and connotations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Pictorial Meaning, Meaning of Sacred Images, St. Stephen', s Church, Christian Decorative Patterns, Structural Analysis | ||
مراجع | ||
Burckhardt, T. (2012). Sacred Art in East and West. Book Corner Online Publication. Chandler, Daniel. (2017) Semiotics: The Basics, Routledge Press. London. Chevalier, J. Gheerbrant, A. (2000) Dictionary of Symbols. Translated by Fazaeli, S. Jeyhoon Publication. [In Persian] Coomaraswamy, A. (2007). Christian and Oriental Philosophy of Art. Translated by Zekrgoo, A. Tehran: Iranian Academy of Arts Publication. [In Persian] Dikran Zahrabian, A. (2005). Symbols of Christian Art. Cultural Quarterly of Peyman. 20. [In Persian]Gardner, H (2021). Art through the Ages. Translated by: Faramarzi, M. Tehran: Negah Pubication. [In Persian] Hall, J. (2004). Illustrated Dictionary of Symbols in Eastern and Western Art. Translated by: Behzadi, R. Farhang- Moaser Publication. [In Persian]Huyan, A. (2003). Communities and cultural relations between Iranians and Armenians. Journal of National Studies. 5(1), 187-218. [In Persian] Jung, C. (2019). Man and His Symbols. Translated by Soltanie, M. Jami Publication. [In Persian] Jung, C. (2021). Psychology and Alchemy. Translated by Behforuzi, M. Jami Publication. [In Persian] Lakoff, G & Johnson, M. (1980) Metaphors We Live by. Chicago: University of Chicago Press. Malkemian, L. (2001) Armenian Churchs of Iran. Tehran: Institute of Cultural Studies. [In Persian]Melki chukrani, M. (2017). Meaning in Architecture. Tehran: Ruyan Pajooh Publication. New Testament (1932). Printed in Britain Angelican Society. [In Persian] Pakbaz, R. (2021). Encyclopedia of Art. Farhang- Moaser Publication. [In Persian].Persian Translation of the Holy Bible. (1995). International Society of the Holy Bible. [In Persian] Peirce, C. S. (1958). Collected Writings (8 Vols). Ed. Hartshorn, C. Harvard University, MA, Cambridge. Shoja-Del, N. (2005) a Surway on Armenian Churches of East Azerbaijan, Cultural Quarterly of Peyman. 34, 71-82. [In Persian] Simony, P. (2010). Monastic Ensemble of St. Stephen in the text of the architecture of the Armenian Church, Cultural Quarterly of Peyman. 52. [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 393 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 999 |