تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,358 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,104 |
طراحی و اعتباریابی الگوی بهبود کیفی آموزش و اشتغالزایی (مطالعه موردی: آموزشگاههای فنی و حرفهای شهر تهران) | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 8، دوره 15، شماره 4 - شماره پیاپی 60، مهر 1400، صفحه 707-721 اصل مقاله (794.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2021.7180.2506 | ||
نویسندگان | ||
زهراسادات منتظری* 1؛ رضا آقاموسی1؛ عبدا... نعامی1؛ عادل فاطمی2 | ||
1گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2گروه آمار، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
تاریخ دریافت: 30 فروردین 1400، تاریخ بازنگری: 05 مرداد 1400، تاریخ پذیرش: 14 شهریور 1400 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: مفهوم آموزش در سالهای اخیر موردتوجه همه متصدیان امور سازمان بوده است و همگان در مورد ضرورت طراحی و اجرای راهبردهای مؤثر و کاربردی آموزشی اتفاقنظر دارند؛ اما آنچه مهم است تدوین یک الگوی منسجم و یکپارچه اثربخش و شناسایی عوامل مؤثر در سیستم آموزش است که بتوان با استفاده از نتایج بهدستآمده آموزشهای مطلوب و اثربخشی را طراحی کرد. کیفیت آموزش در صورتی کارکرد مثبت خواهد داشت که بسان یک کلیت واحد بهتمامی ابعاد آن بهطور یکسان توجه شود. مقوله تحرک در آموزشگاهها به سیاستگذاری راهبردی درازمدت بهمنظور اقدامات مقتضی برای بهبود فعالیتهای پژوهشی، آموزشی و خدماتی نیاز دارد و از طرفی برای پویندگی و ایجاد بستری پویا برای هماهنگی میان بخشهای مختلف یک آموزشگاه ضروری به نظر میرسد. هدف از پژوهش حاضر طراحی و اعتبار یابی الگوی بهبود کیفی آموزش و اشتغالزایی در آموزشگاههای فنی و حرفهای شهر تهران است. روشها: ازلحاظ شیوه گردآوری دادهها اکتشافی ترکیبی است. جامعه آماری شامل مدیران و اساتید در آموزشگاههای فنی و حرفهای بودند که در حوزه آموزش، دانش و تجربه لازم را داشتند. روش نمونهگیری قضاوتی هدفمند بود. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که حجم نمونه براساس نمونهگیری نظری و رسیدن به اشباع نظری تعیین شد. تمامی مصاحبهها ضبط و برای کدگذاری، اصلاح و اخذ بازخورد، از آنها بهرهبرداری شده است. درمجموع با 13 نفر مصاحبه شده است. جهت تحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. ابتدا مقولهها و دستهبندیها بعد از تأیید خبرگان در الگو کدگذاری شدند که درمجموع در این مرحله 230 کد از 13 مصاحبه و بررسی مستندات، تجربیات آموزشی مؤثر و سایر منابع، استخراجشده است. با مقایسه و طبقهبندی کدهای مشابه 90 مفهوم استخراجشده و درنهایت از طریق طبقهبندی مفاهیم مشابه 33 مقوله فرعی منفک شد که در 6 مقوله کلی شرایط علّی، پدیده محوری، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها دستهبندی گردید. یافتهها: بر اساس نتایج بهدستآمده این الگو دارای شرایط علّی (توانمندیهای مربیان، سنجش و تفسیر عملکرد برند و شناسایی و تدوین ارزشها و موضع برند) شرایط زمینهای(طرحهای منابع انسانی و فرهنگ ارزشآفرینی در سازمان،اعتماد به برند و تجهیزات آموزشی سختافزاری و نرمافزاری)، شرایط مداخلهگر که شامل عوامل محیطی کلان ( تعهدات قانونی آموزشگاه ، اعتبار بینالمللی مدارک فنی و حرفهای) و عوامل محیط خرد(سطح مشتریان، سطح رقبا و دانش آنها، راهبردها (ارتباطات پایدار و بازاریابی رابطهمند، نوآوری تحولآفرین، برنامهریزی آموزشی، بازاریابی عملکردی) پیامدها(ارزش برای جامعه، ارزش برای سازمان و ارزش برای مشتری) است. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که پدیده طراحی و اعتبار یابی الگوی بهبود کیفی آموزش و اشتغالزایی، متأثر از عوامل گوناگونی همچون شخصیت و هویت برند است و برای پیریزی یک الگوی آموزشی ارزشآفرین و اثربخش در ابتدا باید به نشان و نشانواره مفهومی آن و اصالت و اعتباری که برای آموزشگاه ایجاد میکند توجه ویژه نمود. تعیین، تعریف و شفافسازی هویت بصری برند و جایگاهیابی مناسب آن در ادراک گروههای مخاطب مسألهای مهم بوده است. بهعلاوه ایجاد چهارچوب ارزشهای جامعهمحور و کارآفرینی و اخلاقی عمل کردن بهنحویکه اعتماد عمومی تقویت شود به معنای دنبال نمودن منافع عمومی با پاسخگویی و شفافیت و خدمت کردن بهصورت حرفهای همراه با شایستگی، کارایی و بیطرفی و احترام، برابری و عدالت در رفتار با مشتریان است. همچنین چگونگی عملکرد کارآفرینانه آموزش موضوعی است که بسیار حائز اهمیت است. سنجش و پایش مستمر عملکرد سازمان میتواند بهعنوان ابزار مدیریتی قدرتمندی به مدیران در جهت نیل به اهداف کلی و استراتژیک سازمانها کمک نماید. الگوی پژوهش، اعتبار سنجی شد و متخصصان، الگوی طراحیشده بهمنظور بهبود کیفی آموزش و اشتغالزایی درآموزشگاهها را مطلوب ارزیابی کردند. در نتیجه میتوان از این الگو در آموزشگاههای فنی و حرفهای بهره برد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی آموزشی؛ آموزشگاه؛ آموزش فنی و حرفهای؛ تئوری داده بنیاد | ||
موضوعات | ||
آموزش فنی حرفه ای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Design and validation of quality improvement model of education and job creation (case study at Tehran's technical and vocational institutes) | ||
نویسندگان [English] | ||
Z. Montazeri1؛ R. Aghamoosa1؛ A. Naami1؛ A. Fatemi2 | ||
1Department of Business Management, South Tehran Branch, Islamic Azad University,Tehran,Iran | ||
2Department of Statistics, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The concept of education in recent years has been the concern of all organization's officials. Everyone agrees on the necessity of designing and implementing productive and practical educational strategies. However, what is essential is developing an efficient, coherent and integrated model and identifying the factors that are effective in the education system so that appropriate and adequate educational programs can be designed by using the results obtained. The quality of education will have a positive function only if it is regarded as a single totality whose dimensions are equally taken into consideration. The mobility category in institutes requires a long-term strategic policy to take appropriate actions to improve research, educational, and service activities. On the other hand, such mobility category seems necessary to create a dynamic platform for coordination among different parts of an institute. This study aims to design and validate a quality improvement education and job creation model at Tehran's technical and vocational institutes. Methods: Exploratory sequential mixed method of data collection is used. The statistical population includes managers and professors of technical and vocational institutes who had the required knowledge and experience in the realm of education. The sampling method was purposive design. The data were collected through a semi-structured interview in which the sampling amount was determined based on theoretical sampling and reaching the theoretical saturation. All interviews were recorded and used for coding, correction, and obtaining feedback. A total of 13 people were interviewed. Open, axial, and selective coding were used to analyze the data. First, the categories were coded after the approval of the experts in the model which, on the whole, at this stage, 230 codes were extracted from 13 interviews, reviews of the documents , effective educational experiences, and other resources. By comparison and classification of similar codes, 90 concepts were extracted and finally separated in 33 subcategories by classification of similar concepts which were classified into six general categories of causal conditions, phenomenon-oriented , contextual conditions, intervener conditions, strategies and outcomes. Findings: Based on the results obtained, this model has causal conditions (teachers' abilities, measuring and interpreting brand performance, identifying and codifying values and brand position), contextual conditions (human resources plans, the culture of value creation in the organization, brand trust and hardware and software education equipment), intervener conditions that includes macro-environmental factors (legal obligations of the institute and international validity of technical and professional qualifications), and micro-environmental factors (customers’ level, competitors’ level, and their knowledge), strategies (stable communications and relationship marketing, transformational innovation, educational planning, and functional marketing) and outcomes (value for the society, value for the organization, and value for the customer). Conclusions: This study showed that the phenomenon of design and validation of a quality improvement model of education and job creation is affected by various factors, such as brand personality and identity. To establish a value-creating and effective educational model, first, it has to pay special attention to the sign and its conceptual image and the authenticity and credibility that it creates for the institutes. It has also been crucial to specify, define and clarify the brand's visual identity and its appropriate positioning in the target groups' perception. In addition, creating a framework of community-oriented, entrepreneurial, and ethical values in such a way that can amplify public confidencemeans pursuing the public interest by being responsive and transpareny as well as serving professionally along with competence, efficiency, impartiality, equality, and justice in dealing with customers. Moreover, how the entrepreneurial function in education works is a highly significant topic. Assessment and continuous monitoring of the performance of organizations can be a powerful management tool to help the managers to achieve their general and strategic objectives. The research model was validated, and the experts evaluated the model designed to improve the quality of education and job creation in institutes as desirable. As a result, this model can be used in technical and vocational institutes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational model, practical training, Grounded Theory Institute | ||
مراجع | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 739 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 376 |