تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,121 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,084,950 |
تحلیل سیستمی مواجهة وجودی آدمی با خدا در فلسفة ملاصدرا | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
دوره 9، شماره 18، اسفند 1399، صفحه 401-422 اصل مقاله (763.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/orj.2021.1506 | ||
نویسنده | ||
عبداله صلواتی* | ||
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
تاریخ دریافت: 27 شهریور 1399، تاریخ بازنگری: 29 آذر 1399، تاریخ پذیرش: 10 آبان 1399 | ||
چکیده | ||
ملاصدرا در آثارش از دو تلقی از خدا سخن میگوید: خدای مطلق و جامع اسما و خدای متجلی با اسم خاص برای هر انسانی. تلقی دوم از خدا، به نظر ملاصدرا بت مفهومی است. پرسشی که در این موضع مطرح میشود به این قرار است: میان خدای مطلق و جامع اسما و خدای متجلی با اسم خاص برای هر انسانی، فاصلهای وجود دارد. این فاصله را چه چیزی پر میکند؟ و ملاصدرا برای اینکه با خدای رهای از هر تعین و قیدی مواجه شویم چه راهکار یا راهکارهایی ارائه میکند؟ دستاوردهای این پژوهش به این قرار است: 1. ملاصدرا در مواضعی تحلیل خدای رهای از هر قید و خدای حاضر در هر موطن و مواجهة با او را در طور عقل میداند و عقل را عهده دار پر کردن فاصلة یاد شده میداند نه طور ورای طور عقل را؛ 2. همچنین، از نظر او، در مواضعی کشف و در مواردی، انسان کامل فاصلة مذکور را پر میکند و در پرتو انسان کامل و اقتدا به او هر انسانی میتواند با خدای جامع اسما و خدای جامع «تعالی و حضور» در جهان روبرو شود؛ 3. در تحلیل شبکهای مواجهة آدمی با خدا میتوان گفت: موقعیت وجودی فرادست، زمینه را برای کشف آماده میکند و کشف نیز در مرحلة بعد سبب ارتقای موقعیت وجودی میشود اما آنچه تمام کنندة شبکهای از روابط و مؤلفههاست انسان کامل است؛ 4. ملاصدرا در مواضعی به امتناع مواجهة با ذات الهی باور دارد و در موضع مقابل، از شناخت ذات الهی سخن میگوید. نگارنده بر این عقیده است که: موضع دوم او قرائن و شواهد مؤید محکمی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
خدا؛ صفات؛ انسان کامل؛ کشف؛ مواجهة وجودی؛ ملاصدرا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Systematic Analysis of Man's Existential Encounter with God in Mulla Sadra's Philosophy | ||
نویسندگان [English] | ||
Abdollah Salavati | ||
Associate professor in Shahid Rajaee Teacher Training University | ||
چکیده [English] | ||
Mulla Sadra speaks of two interpretations of God: The Absolute and Comprehensive God of Names and the Manifest God with a specific name for each human being. The second view of God, according to Mulla Sadra, is a conceptual idol. The question that arises in this position is this: there is a gap between the absolute and all-encompassing God of names and the God who manifests with a specific name for each human being. What fills this gap? And what solution or solutions does Mulla Sadra offer in order to face a God free from any determination? The achievements of this research are as follows: In some positions, Mulla Sadra considers the analysis of God free from any determination and encounter with him in the intellect and considers the intellect to be responsible for filling the mentioned distance and not the position beyond the intellect; 2. Also, in his view, in positions of intuition and in some cases, the perfect man fills the mentioned distance, and in the light of the perfect man and following him, every human being can face the all-encompassing God of names and the all-encompassing God of "transcendence and presence" in the world. ; 3. In the analysis of the networks of human encounter with God, it can be said that the transcendental existential position prepares the ground for intuition, and the intuition in the next stage promotes the existential position, but what completes a network of relationships and components is the perfect human being. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
God, Attributes, Perfect Man, Intuition, Existential Encounter, Mulla Sadra | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 258 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 208 |