تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 212 |
تعداد مقالات | 2,114 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,903,393 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,118,515 |
بازخوانی نقادانة دیدگاه ارسطو دربارة ساختار هستی | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 1، شهریور 1391، صفحه 1-16 اصل مقاله (327.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
اسحاق طاهری سرتشنیزی* | ||
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی | ||
تاریخ دریافت: 01 بهمن 1390، تاریخ بازنگری: 25 مهر 1391، تاریخ پذیرش: 15 خرداد 1391 | ||
چکیده | ||
ارسطو ساختاری را که برای عالم وجود معرفی میکند بر پایة مفاهیم اوسیا، مادة نخستین، صورت، قوه، فعل و کمال استوار است. به رغم کوششهایی که او در معرفی اوسیا، به عنوان مسألة کانونی فلسفة اولی، به عمل آورد؛ این مفهوم در معرض ایراد و اشکال است؛ ارسطو گاهی صورت، و گاهی نیز تک فرد مرکب از ماده، صورت و اعراض را اوسیا خوانده و با این وجود، ماده را سبب و موجب فردیت موجودات طبیعی میداند. هر یک از این سه باور ارسطو در معرض اشکال است. اما وی در امتداد تبیین تکوّن طبیعت و دگرگونیهای آن به اوسیای غیر متحرک نخستین رهنمون میگردد و آن را فعلیت یا کمال محض معرفی میکند. در این موضع نیز سخنان وی دستخوش نقصان است. این مقال برخی اشکالات در این زمینه را نشان میدهد و در پایان به برخی عوامل نقصان آرای ارسطو اشاره میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
هستی شناسی ارسطو؛ اوسیا؛ ماده نخستین؛ صورت؛ قوه و فعل؛ کمال؛ محرک نخستین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Aristotle`s view on the structure of being, critically reconsidered | ||
نویسندگان [English] | ||
Es`haq Taheri Sarteshnizi | ||
چکیده [English] | ||
Aristotle’s view on the structure of being is based upon ousia, first matter, form, potentiality, actuality and entelecha. In spite of his detailed studies for introducing ousia, as the most fundamental problem in first philosophy, the concept has failed to be well introduced and remained ambiguous. Aristotle is not certain when introducing the cases of ousia. In some cases, he has known form, and in others the thing compounded of form, matter and accidentals as real ousia. Nevertheless, he has known matter as the cause for singularity and determination of natural beings. All three beliefs has been criticized. Aristotle, however, relying on such weak concepts, has been led to an unmoved ousia and described it as pure entelechia. This view is not correctly based either. In the paper some failures of his thought have been described | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Aristotle, Ontology, ousia, first matter, Form, potentiality and actuality, entelechia, first mover | ||
مراجع | ||
15. Jaeger, Werner, (1968), Aristotle: Fundamentals of the History of His Development, translated by Richard Robinson, Oxford University Press
16. Lloyd, G. E. R,( 1999), Aristotle: the Growth and Structure of His Thought, Cambridge University Press.
17. Ross, David,( 2005), Aristotle, With an introduction by John L. Ackrill, Sixth Edition, London and New York, Routledge.
19. Sweet, William,( 2004), Approaches to Metaphysics, St. Francis Xavier University, Nova Scotia, Canada.
20. Zeller, Eduard,) 1881), A History of Greek Philosophy, From the earliest period to the time of Socrates, Translated by S. F. Alleyne, Vol. I. London, Longmans, Green and Co.
21. Zeller, Eduard, (1897) ,Aristotle and the First Peripatetics, vol. I, translated by B. F. C. Costelloe, M. A. and J. H. Murihead, M. A., New York: Longman.
22. Zeller, Eduard,( 1908),Outlines of the History of Greek Philosophy, Translated by Sarah Frances Alleyne and Evelyn Abbott, New York, Henry Holt and Company . | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,070 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,172 |