تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,847 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,726 |
بررسی سهم معلمان در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم نظری بر پایه دادههای امتحانات کشوری | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 18، دوره 14، شماره 4 - شماره پیاپی 56، مهر 1399، صفحه 971-980 اصل مقاله (750.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2020.5619.2298 | ||
نویسندگان | ||
اسد حجازی* 1؛ رضا ساکی2؛ سعدالله هاشمی3؛ غلامعلی یوسلیانی4 | ||
1گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
3گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
4گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 20 اسفند 1398، تاریخ بازنگری: 27 مرداد 1399، تاریخ پذیرش: 02 شهریور 1399 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: جایگاه مهم آموزشوپرورش در زندگی انسان قابلانکار نیست در این خصوص زندگی تحصیلی، یکی از مهمترین ابعاد زندگی اشخاص است که بر سایر جنبههای زندگی تأثیر فراوان دارد. این موضوع موجب شده، پیشرفت تحصیلی دانشآموزان همواره دغدغه اصلی خانوادهها و به موازات آن آموزشوپرورش قرار گیرد. ازاینرو، شناخت عواملی که موجبات کاهش اُفت تحصیلی و بهبود و ارتقای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را فراهم میآورد، همواره موردتوجه و تأکید است. با توجه به موارد مطرحشده، عمدهترین هدفی که در این پژوهش مدنظر است، بررسی عوامل فردی و شخصی، ویژگی دانش و دانستن، ویژگی مهارتی و ویژگی شخصیتی مرتبط با صلاحیت معلمان در پیشرفتتحصیلی دانشآموزان پایه سوم متوسطه نظری، بر پایه دادههای امتحانات کشوری، به منظور تعیین سهم معلمان از دیدگاه دانشآموزان و معلمان و مدیران مدارس است. همچنین در این تحقیق سعی بر آن است از نتایج بهدستآمده، راهکارهایی برای تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان و توانمندسازی کادر آموزشی مدارس ارائه شود. روشها: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علی مقایسهای بود. جامعه آماری این پژوهش شامل استانهایی بود که بیشترین و کمترین پیشرفت تحصیلی داشتند. در این پژوهش نمونهگیری از دانشآموزان، معلمان و مدیران مدارس براساس روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آمار توصیفی، آزمون t و تحلیل واریانس استفاده شد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه محقق ساخته سهم معلمان در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود. یافتهها: نتایج نشان داد که برای استانهای با پیشرفت تحصیلی بالا میانگین برای ابعاد ویژگیهای فردی و شغلی، بعد دانش، بعد مهارتی و بعد شخصیتی به ترتیب برابر با (34/57)، (.72/27)، (10/43) و (79/40) بود. میانگینهای بهدست آمده برای استانهای با پیشرفت تحصیلی پایین برای ابعاد ویژگیهای فردی و شغلی، بعد دانش، بعد مهارتی و بعد شخصیتی به ترتیب برابر با (33/32)، (97/14)، (57/23) و (86/20) بود. نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که بین استانهای دارای پیشرفت تحصیلی بالا و پایین در ابعاد ویژگیهای فردی، بعد دانش، بعد مهارت و بعد ویژگیهای شخصیتی معلمان از دیدگاه آزمودنیها تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به میانگینهای تعدیل شده، معلمان استانهای دارای پیشرفت تحصیلی بالا، نمره بیشتری در این ابعاد کسب کردهاند. بین استانهای دارای پیشرفت تحصیلی بالا و پایین در ابعاد ویژگیهای فردی، بعد دانش، بعد مهارت و بعد ویژگیهای شخصیتی معلمان از دیدگاه آزمودنیها تفاوت معناداری وجود دارد (001/0=p). نتیجهگیری: ویژگیهای فردی و ابعاد دانشی، مهارتی و شخصیتی معلمان بر ارتقای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه سوم نظری تأثیر محسوس دارد. کابردهای متصور بر یافتههای تحقیق حاضر آن است که؛ تعیین صلاحیتهای مورد نیاز معلمان میتواند خطوط راهنمایی برای تعیین مسیر و استراتژی برنامههای تربیت معلم و آموزش ضمن خدمت معلمان باشد. با توجه به یافتههای تحقیق به سیاستگذاران آموزش و پرورش و تربیت معلم پیشنهاد میگردد که در بازنگری برنامه جدید تربیت معلم و آموزش ضمن خدمت معلمان، به تأثیر صلاحیتهای فردی، علمی، مهارتی و شخصیتی معلمان و افزایش سهم آنها در برنامههای بهسازی و بالندگی حرفه ای معلمان و تقویت بعد نظارت توجه ویژه شود. این پژوهش با محدودیتهایی همراه بوده که ممکن است در تعمیم پذیری یافتههای پژوهش تأثیرگذار باشند از آنجا که امکان کنترل متغیرهای مزاحمی چون هوش و جنسیت برای محققان وجود ندارد؛ این متغیرها تا حدودی در نتایج تأثیرگذارند، همچنین به دلیل محدودیتهای زمانی و مکانی و صدور مجوزهای لازم، این پژوهش فقط در بین دانش آموزان پایه سوم متوسطه استانهای خراسان جنوبی، مازندران، یزد، تهران، اصفهان با پیشرفت تحصیلی بالا و استان هایی که دارای کمترین پیشرفت تحصیلی هستند، از جمله؛ استان های بوشهر، هرمزگان، خوزستان، لرستان و سیستان و بلوچستان انجام شد. طبیعی است افزایش نمونه منجر به نتایج دقیقتری خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
پیشرفت تحصیلی؛ دانش آموزان؛ سهم معلم | ||
موضوعات | ||
تربیت معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Studying teachers' contribution to academic achievement of third-year high school students based on national exam data | ||
نویسندگان [English] | ||
A. Hejazi1؛ R. Saki2؛ S. Hashemi3؛ G. youselyani4 | ||
1Educational Management Department, Faculty of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Educational Management Department, Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
3Educational Psychology Department , Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
4Educational Management Department, Kharazmi University, Tehran, Iranه | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The important status of education in human life is undeniable. In this regard, academic life is one of the most important aspects of people’s life that has a great impact on other aspects of life. As a result, the academic achievement of students has always been the main concern of families and ,at the same time, the education system. Therefore, identifying the factors that may reduce the students’ academic failure and improve and increase their academic achievement is always of importance and emphasis. Based on the aforementioned issues, the main purpose of this research is studying personal and individual factors, features of learning and knowledge, skill features and personality traits related to teachers ' qualifications in the academic achievement of the third grade high school students (based on data collected from the national entrance exams in order to determine the teachers' share from the perspective of students, teachers, and principals. Moreover, based on the findings of this study, we are aimed at providing guidelines for teacher training at Farhangian University as well as empowering the teachers at the high schools. Methods: The research method was descriptive and causal-comparative. The statistical population of this study included the provinces with the highest and lowest academic achievement. In this study, sampling of students, teachers and school principals was based on the method of multistage cluster sampling. Descriptive statistics, t-test and analysis of variance were used for data analysis. The research instrument was a researcher-made questionnaire to determine the teachers' contribution to students' academic achievement. Findings: The results showed that for the provinces with high academic achievement, the mean scores obtained for individual and occupational characteristics, the knowledge aspect, the skill aspect, and the personality aspect were 57.34 , 27.72 , 43.10 and 40.79, respectively. The mean scores obtained for the provinces with low academic achievement were 32.33 , 14.97, 23.57, and 20.86 for the aspects of personal and occupational characteristics, the knowledge aspect, the skill aspect, and the personality aspect, respectively. The results of the multivariate analysis of variance showed that there is a significant difference between the provinces with high and low academic achievement in terms of the personal characteristics, the knowledge aspect, the skill aspect and the personality characteristics of the teachers. Due to the adjusted averages, the teachers in the provinces with high academic achievement scored higher in these aspects. Therefore, there was a significant difference between the provinces with high and low academic achievement in terms of personal characteristics, the knowledge aspect, the skill aspect and the personality characteristics of teachers (p = 0.001). Conclusion: Individual characteristics and the aspects of knowledge, skill and personality of teachers has a sensible effect on improving the academic achievement of the third-year high school students. Applications of the findings of the present study are as follows: Determining the qualifications required for the teachers can be the guideline for identifying the direction and the strategy of the teacher training and the in-service teacher training programs. According to the research findings, it is recommended to the policy makers of education and teacher training that in reviewing the new program of the teacher training and the in-service training of teachers, special attention should be paid to the impact of personal, scientific, skill and personality qualifications of teachers and increasing their share in the programs for teachers’ professional improvement and development and strengthening the aspect of supervision. The limitations with which conducting this study was faced may have had an influence on the generalizability of its findings since it was not possible for the researchers to control disturbing variables such as intelligence and gender; These variables are likely to have some effect on the results. Also, due to time and place limitations and obtaining the necessary permits, this study was conducted only among the third-year high school students in provinces with high academic achievement, such as South Khorasan, Mazandaran, Yazd, Tehran, and Isfahan and some provinces which have the lowest academic achievement, including the provinces of Bushehr, Hormozgan, Khuzestan, Lorestan and Sistan and Baluchestan. is Obviously, increasing the sample population will certainly lead to more accurate results. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching progress, Students, Teacher share | ||
مراجع | ||
[2] Hong HK. Program in cultural and educational policy studies.]dissertation.[ Illinois: University of Chicago; 2006. [3] Howie SJ, Tjeerd P. Contexts of learning mathematics and science: Lessons learned from TIMSS. London & NewYork: Routhedge; 2006. [4] Howie SJ. English language proficiency and contextual factor influencing mathematics achievement of secondary school pupils in South Africa. [doctoral dissertation[.Enschede: University of Twente; 2002. [7] Levin HM. Raising educational productivity international encyclopedia of economics of education (2nd ed.). London: Perogamen Press; 1995. [10] Mullis IVS, Martin MO, Gonzalez EJ, Chrostowski K. TIMSS 2003 international mathematics report. Chestnut Hill, M A: Boston College; 2004. [11] Mullis G, Chrostowski S. TIMSS 1999 international science report, findings from IEAs report of the third international mathematics and science study at the eight grade. USA: The International Study Center, Lynch School of Education, and Boston College; 2000. [12] Monica H. Developing a core competency model of innovative culinary development. International Journal of Hospitality management. 2010; 29(4): 582-590. [13] Moreno JM. Do the initial and the continuous teachers professional development sufficiently prepare teachers to understand and cope with the complexities of today and tomorrow education? Journal of eEducational Change. 2007; 8 (2): 169-173. [15] News published in the Iranian Students News Agency. [Internet]. Tehran: ISNA; 2015 January 13; [16] Chan-ho P, Daniel MB. Application of multilevel IRT to investigate cross-national skill professional TIMSS 2003. IERI monograph series_IEA-ETS Research Institute. 2008. [17] Payanastasiou E. Modeling mathematics achievement in Cyprus. Contexts of learning mathematics and sciences, Lessons learned from TIMSS. London & New York: Routhedge; 2006. [19] Rahmani A, Saki, R. [Study of some motivational factors with the academic achievement of high school students]. Management and Accounting Quarterly. 2018; 3 (4): 126-136. Persian. [21] Sarmadi MR, Saif MH, Talebi S. [A study of correlates of academic achievement in third grade guidance school students by TIMSSR and path analysis of its effects]. New Educational Approaches. 2013; 5 (1). 1-30. Persian. [22] Afzali M, Delaware A, Afzali, A. [A meta-analysis of theses in the field of academic failure]. Journal of Educational Measurements. 2014; 1(1): 84-103. Persian. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,072 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 500 |