تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,890 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,784 |
بررسی رابطه علم با کمال در انسان از نگاه صدرالمتالهین | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
دوره 9، شماره 18، اسفند 1399، صفحه 423-446 اصل مقاله (566.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/orj.2020.1391 | ||
نویسندگان | ||
محمد جواد پاشایی* 1؛ ابوالفضل کیاشمشکی2 | ||
1استادیار گروه فلسفه و حکمت دانشگاه شاهد تهران | ||
2دانشیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر | ||
تاریخ دریافت: 28 تیر 1399، تاریخ پذیرش: 28 تیر 1399 | ||
چکیده | ||
هرچند حکمای یونانی از نخستین اندیشمندانیاند که موضوع کمال در انسان را با رویکردی فلسفی به گفتگو نشستهاند، اما صدرالمتالهین در تحلیلی متفاوت و کم سابقه، پیوندی عمیق میان کمال انسانی و قوه عالمه او برقرار ساخته است؛ آن سان که با شکل گیری شناخت در انسان، کمال غایی او نیز تحقق مییابد. در این پژوهش ابتدا با تقسیم کمال به اولی و ثانوی و تطبیق کمال انسانی بر کمال ثانوی او که عبارت از فعلیت یافتن اوصاف و عوارض مختص انسانی پس از تحقق ذاتش باشد، به تحلیل سرشت کمال پرداخته شده است. پرسش اصلی پژوهش آن است که چه رابطه ای میان کمال انسان و قوه عالمه او برقرار است؟ و فرضیه مقاله بر آن است که با تقسیم قوای انسان به عقل نظری و عملی و ایجاد اتحاد میان کمال انسان و مراتب عقل او به ویژه عقل نظری، رابطه عمیق کمال و علم در انسان فاش می گردد. روی آورد این پژوهش روی آوردی تحلیلی توصیفی است. | ||
کلیدواژهها | ||
علم؛ کمال؛ عقل نظری؛ عقل عملی؛ صدرالمتالهین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The study of the relationship of knowledge to perfection in human beings from the perspective of Sadr al-Motahallin | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohmmad Javad Pshaie1؛ Abou-Alfazl Kiyashemshaki2 | ||
چکیده [English] | ||
Though Greek scholars must be considered as the first thinkers who describe the ultimate perfection of man in a philosophical language but Hakim Sadra Shirazi is one of the most prominent thinkers who have established a deep link between man's perfection and his cognition in a different, less historical analysis, In the same way that through the realization of knowledge in man, his ultimate perfection will also be realized. In this research, by dividing the powers of man into theoretical and practical reason and creating a direct relation between human perfection and the levels of his intellect, especially theoretical reason, Sadra's most important attempt to analyze perfection and how it is realized in humans is written in a descriptive analytical manner. The main question of research is what relationship is there between human perfection and his cognitive ability? And the hypothesis of the paper is that by dividing human forces into theoretical and practical reason and creating unity between man's perfection and his level of intellect, especially theoretical reason, the deep relation of perfection and science in man is revealed. The approach of this research is a descriptive analytical approach. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
knowledge, perfection, theoretical intellect, practical reason, Sadr al-Motahalalin | ||
مراجع | ||
Ibn sina, al-Shifa, al-nafs, Corrected by Said zaed, Qom, Ayatollah Marashi Najafi Library Publication; 1984. Arabic. Ibn al-Fariz, A, Maghaiis- Ol- loghah, v.4, Qom, Islamic Information Office Press; 1984. Arabic. Ibn Al-Manzur, Lesan- ol- arab, Beirut, Dar Al-Sader; 1994. Arabic Aristotle, Nicomachean Ethics, Translated by Muhammad Hassan Lutfi, Tehran, Tarh e no: 2014. Persian. Javadi Amoli, A, Rahig Makhtom, Qom, Esra; 2007. persian __________________, Human Dar Islam, Introduction and Footer by Hamid Parsania, Tehran, Raja publication; 1993. Persian. Johari, E, Sehah-ol-loghah, Beirut, Dar al-Elm al-Mlaine; 1984. Arabic. Khomeini, R, Explanation of forty hadiths, Tehran, Institute for Organizing and Publishing Imam Khomeini's Works; 2015. Persian. Raghab Esfahani, Al mofradat, Research by Mohammad Seyed Kilani, Tehran, Al-Maktabah al-Razwiyyah; BITA. Arabic. Zobeidy, MM, Taj-ol-aros, Beirut, Library of Life House; 1889. Arabic. Shirazi, S, Asrar ol Ayat, Tehran, Islamic Association of Islamic Wisdom and Philosophy; 1981. Arabic. _______________, Tafsir e Quran, Qom, Bidar; 1987. Arabic. _______________, Asfar, Mohammed Hussein Tabatabaei footnote, Beirut, Dar Al-Ahyaa Arab Heritage; 1981. Arabic. _______________, Sharh e osol kafi, Corrected by Mohammad Khajavi, Tehran, Institute for Cultural Studies and Research; 2004. Arabic. ______________, Sharh e Hedayeh Asiryeh, Corrected by Mustafa foladkar, Beirut, Institute of Arabic History; 2002. Arabic. ______________, kasr Asnam Al Jaheliiah, Tehran, sadra Islamic Wisdom Foundation; 2002. Arabic. _____________, Al- Arshiieh, Correction of Gholam Hossein Ahani, Tehran, Mola Publication; 1982. Arabic. ______________, Majmoe Rasael e Falsafi, Tehran, Hekmat; 2000. Arabic. ______________, The Origin and Resurrection, Tehran, Iranian Association of Wisdom and Philosophy; 1975. Arabic. ______________, Mafatih-ol-Gheib, Corrected by Mohammad Khajavi ,Tehran, Institute for Cultural Studies and Research; 1984. Arabic. Farahidi, Khalil, Al Ein, Qom, Islamic Publishing Foundation; 1994. Arabic. Fayrouz Abadi, M, Al Ghamos-ol-Mohit, Beirut, Dar Al-Ahyaa Arab Heritage; 1991. Arabic. Mesbah Yazdi, MT, Shrh e Asfar, Research and Documentation Mohammad Saeedi Mehr, Qom, Imam Khomeini Educational and Research Institute; 2014. Persian. Faiiomi, A, Al-Masbah Al-Menir, Ghahereh, Amirieh publication; 1928. Arabic. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 286 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 196 |