تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,932 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,839 |
زیبایی و شأن وجودی آن نزد سهروردی | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 3، شهریور 1392، صفحه 101-122 اصل مقاله (253.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه شفیعی؛ علیرضا فاضلی* | ||
دانشگاه یاسوج | ||
تاریخ دریافت: 04 دی 1391، تاریخ بازنگری: 19 اسفند 1391، تاریخ پذیرش: 08 خرداد 1392 | ||
چکیده | ||
سهروردی برای حُسن که معادل زیبایی است، شأنی وجودی، یعنی مکانتی در نظام جهان شناسی خویش در نظر میگیرد. این موضع او میتواند مدخلی برای ورود به مباحث زیبایی شناسی گردد. نوشتاری که در پی میآید، جستجویی است برای یافتن معنای زیبایی و ویژگیهای آن، چنان که از سخنان سهروردی میتوان استفاده کرد. در این راه ابتدا مفهوم زیبایی و سپس شأن وجودی حسن و عشق مورد تدقیق قرار میگیرد که از این تأمل خصایص عینیت، تشکیک و همبستگی با معرفت به دست میآید. این ویژگیها میتواند مفهومی به نام هنر اشراقی را پدید آورد که نتیجة پیوند روح هنرمند با عوالم بالاتر و عشق و شوق او به مبدأ اعلی است و دستاوردهای آن روگرفت و تقلید جهان برین است. چنین هنری که زاییدة عشق هنرمند به حسن و زیبایی است، والاترین هنرمندان را عاشقان خیر اعلی معرفی میکند و نفس هنرمند و مخاطبش را از رکود باز میدارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سهروردی؛ حُسن (زیبایی)؛ عشق؛ حکمت و معرفت؛ هنر اشراقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Suhrawardi on Beauty and Its Existential Part | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Shafiea؛ Alireza Fazeli | ||
Yasuj University | ||
چکیده [English] | ||
Suhrawardi believes in an existential part for beauty, taken as goodness, in his cosmological system. This view may be regarded as an introduction for his aesthetics. This paper includes a study for finding the meaning of beauty and its properties based upon Suhrawardi`s teachings. For the purpose, at first, the meaning of beauty and, then, existential place of good and love have been brought into consideration and thereof objectivity, gradation and correlation with knowledge have been proved as the properties of beauty. The properties may lead to an illuminative art caused by the link of artist`s spirit to higher worlds, his deep tendency and desire. Such an art`s fruits may be considered copies and examples of the highest world. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Suhrawardi, Beauty, Love, wisdom and knowledge, illuminative art | ||
مراجع | ||
[1] آوینی، سید مرتضی، (1381)، رستاخیز جان، ویراستار حبیبالله حبیبی، چاپ دوم، تهران، نشر ساقی. [2] اعوانی، غلامرضا، (1375)، «مبادی مابعدالطبیعه هنر»، حکمت و هنر معنوی: مجموعه مقالات، چاپ اول، تهران، گروس، ص326-317. [3] ابراهیمی دینانی، غلامحسین، (1388)، شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی، چاپ هشتم، تهران، حکمت. [4] اکبری، فتحعلی، (1387)، درآمدی بر فلسفه اشراق، آبادان، پرسش. [5] آیتاللهی، حمیدرضا، (1384)، با همکاری حسن کلباسی اشتری، مقالات همایش دویست سال پس از کانت:تأملی در مبادی و مبانی فلسفه هنر در عصر روشنگری، چاپ اول (آبان و آذر)، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی. [6] بابایی، علی، (1386)، زیباییشناسی در مکتب صدرا: پریچهره حکمت، تهران، انتشارات مولی. [7] بینای مطلق، محمود، (1385)، نگاهی به زندگی و آثار حکیم نظامی گنجوی، نظم و راز: مجموعه مقالات و گفتگوهایی در موضوع حکمت الهی و هنر مقدس، به اهتمام حسن آذرکار، تهران، آگاهان ایده: هرمس، ص127–103. [8] بورکهارت، تیتوس، (1369)، هنر مقدس، ترجمه جلال ستاری، تهران، سروش (انتشارات صدا و سیما). [9] بورکهارت، تیتوس، (1386)،مبانی هنر اسلامی، ترجمه و تدوین امیر نصری، تهران، حقیقت. [10] حکمت، نصرالله، (1389)، حکمت و هنر و زیبایی در عرفان ابن عربی (عشق، زیبایی و حیرت)، تهران، مؤسسه تألیف و ترجمه و نشر آثار هنری (متین). [11] جعفری، محمد تقی، (1361)،هنر و زیبایی در اسلام، تهران، دفتر نشر فرهنگ و ارشاد اسلامی. [12] رحمتی، انشاء الله، (1388)، نفوس فلکی در جهان شناخت سینایی و همانندی آن با نفوس بشری، پژوهشهای فلسفی-کلامی، سال یازدهم شماره 2 (پیاپی42)، صص5-34. [13] سهروردی، شهابالدین یحییبنحبش، (1373)، مجموعه مصنفات، جلد سوم، به تصحیح و تحشیه و مقدمه سید حسین نصر، با مقدمه و تحلیل فرانسوی هانری کربن، چاپ دوم، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. [14] سهروردی، شهابالدین یحییبنحبش، (1373)، مجموعه مصنفات، جلد دوم، تصحیح و مقدمه هانری کربن، چاپ دوم، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. [15] سهروردی، شهابالدین یحییبنحبش، (1375)، مجموعه مصنفات، جلد دوم، تصحیح هانری کربن سیدحسین نصر نجفقلی حبیبی، چاپ دوم، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی [16] سهروردی، شهابالدین یحییبنحبش، (1377)، حکمة الاشراق، ترجمه و شرح سید جعفر سجادی، تهران، دانشگاه تهران. [17] شوشتری، نوراللهبن شریفالدین، (1314)، احقاق الحق و ازهاق الباطل، قم، آیةالله المرعشی العام. [18] شهرزوری، شمسالدین محمدبنمحمود، (1365)، نزهه الارواح و روضه الافراح (تاریخ الحکما)، ترجمه مقصود علی تبریزی، با دیباچهای درباره تاریخنگاری فلسفه، به کوشش محمد تقی دانش پژوه و محمد سرور مولایی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی. [19] صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم، (1340ش)، رسالة سه اصل یا رسالههای فارسی صدرا، تصحیح سیدحسین نصر، تهران، دانشکده علوم معقول و منقول. [20] غزالی، ابی حامد محمدبنمحمدبنمحمد، (1361)، کیمیای سعادت: نمونه کم نظیر نثر و شیوة نگارش اخلاق در سدة پنجم هجری، ج.1، تصحیح احمد آرام، تهران، کتابخانه مرکزی. [21] کوماراسوآمی، آناندا، (1384)،فلسفة هنر مسیحی و شرقی، ترجمه امیرحسین ذکرگو، تهران، فرهنگستان هنر. [22] کمالیزاده، طاهره، (1389)، مبانی حکمی هنر و زیبایی از دیدگاه شهابالدین سهروردی، تهران، مؤسسه تألیف و ترجمه و نشر آثار هنری متن. [23] نصر، حسین، (1386)، عالم خیال و مفهوم فضا در مینیاتور ایرانی، جاودان خرد: مجموعه مقالات حسین نصر، زیر نظر و به اهتمام حسن حسینی، جلد 1، تهران، مهر نیوشا، ص192- 179. [24] نقیزاده، محمد، (1384)، مبانی هنر دینی در فرهنگ اسلامی، جلد اول (مبانی و نظام فکری)، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,999 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,063 |