تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,873 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,769 |
نظریه هدف پیشرفت اجتماعی در آموزش مطالعه روایی و اعتبارسنجی | ||
فناوری آموزش | ||
دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، تیر 1389، صفحه 167-177 اصل مقاله (1021.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2010.1353 | ||
نویسندگان | ||
سیاوش طالع پسند* 1؛ فاتیما علیجانی2؛ ایمان بیگدلی1 | ||
1گروه روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه سمنان ، سمنان ، ایران | ||
2گروه روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، تهران ، ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 07 خرداد 1399 | ||
چکیده | ||
بسیاری از پژوهشگران نشان دادهاند که برای درک بهتر انگیزش دانشآموزان هدفهای اجتماعی را باید همراه با هدفهای تحصیلی مورد مطالعه قرار داد. در حالی که نظریه جهتگیری هدف پیشرفت اجتماعی در مطالعات غربی مورد توجه ویژهای قرار گرفته است، معلوم نیست آیا این نظریه در سایر زمینههای فرهنگی و قومی قابل کاربست است یا نه. هدف این مطالعه رواسازی نسخه فارسی مقیاس جهتگیری هدف پیشرفت اجتماعی و آزمون این نظریه در بافت تحصیلی دانشآموزان ایرانی بود. در کل 403 دانشآموز (159 دختر و 244 پسر) از مقطع دبیرستان در این مطالعه شرکت کردند. شرکت کنندگان مقیاس جهت گیری هدف پیشرفت اجتماعی و پرسشنامه هدف پیشرفت را تکمیل کردند. تحلیل عاملی اکتشافی، همبستگی سؤال- نمره کل و تحلیل اعتبار برای بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس جهتگیری هدف پیشرفت اجتماعی اجرا شد. افزون بر آن، به منظور بررسی شواهد روایی تحلیل عاملی تاییدی اجرا شد. از مدل پاسخ مدرج در نظریه سؤال- پاسخ برای مقایسه برآورد پارامترها استفاده شد. تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مدل فرضی هدفهای پیشرفت اجتماعی را تأیید کردند. برازندگی مدل سه عاملی تأیید شد و برای یک نسخه کوتاه شده 13 سؤالی جهتگیری هدف اجتماعی یک ساختار سه عاملی به دست آمد. تحلیل مدل پاسخ مدرج نشان داد که تابع آگاهی در انتهای بالایی مقیاس افزایش یافته و جهتگیری پیشرفت اجتماعی در آن ناحیه دقیقتر اندازه گیری میشود. روایی همگرا نیز برای نسخه جدید هدفهای پیشرفت اجتماعی گزارش شد. یافتههای ما در کل چارچوب سه عاملی نظریه جهتگیری هدف پیشرفت اجتماعی را در دانشآموزان ایرانی تأیید میکردند. هماهنگ با نظریه جهتگیری هدف پیشرفت تحصیلی، یافتههای ما نشان دادند که هدفهای تبحری، عملکردگرا و اجتناب از عملکرد در زمینه اجتماعی با هدفهای تحصیلی رابطه مثبت دارند. | ||
موضوعات | ||
جامعه شناسی فناوری آموزش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Social Achievement Goal Theory in Education: A Validity and Reliability Study | ||
نویسندگان [English] | ||
S. Talepasand1؛ F. Alijani2؛ I. Bigdeli1 | ||
1Department of psychology and Education Science,Semnan University,Semnan,Iran | ||
2Department of psychology and Education Science,Shahid Rajaee Teacher Training University,Tehran,Iran | ||
چکیده [English] | ||
The objective of this study was to validate the Iranian version of the Social Achievement Goal Orientation Scale and test the Social Achievement Goal Orientation theory in the context of Iranian students. A total of 403 Iranian high school students completed a Social Achievement Goal Orientation Scale and an Achievement Goal Questionnaire. Exploratory and confirmatory factor analyses confirmed the hypothesized model of social achievement goals. The fit of the proposed three-factor model was promising and moderate support for the three factor structure of social goal orientation was found using scores from an abbreviated 13-item SAGOS. Graded Response Model showed an information function that was peaked at the upper end of the scale, indicating that severe social goal orientation is measured with most precision. Convergent validity for the new measure of social achievement goals was established. Findings generally supported the trichotomous framework of the social achievement goal orientation theory with Iranian students. Consistent with the academic goal orientation theory, findings indicated that social mastery and performance-approach and performance-avoidance goals had positive relationships with academic goals. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Social Goals, Goal Orientation, Construct validity, Convergent validity, Confirmatory factor analysis, graded response model, Item response theory | ||
مراجع | ||
1] Pintrich P.and Schunk D., Motivation in education: Theory, research and applications, (2nd Ed.) Upper Saddle River, NJ, Merrill, 2002. [2] Dweck, C. S. Motivational processes affecting learning, American Psychologist, vol.41,No.10, 1986, pp.1040-1048. [3] Nicholls J. G., Achievement motivation: Conceptions of ability, subjective experience, task choice, and performance, Psychological Review, Vol.91, 1984, pp.328–346. [4] Elliot A. J., Approach and avoidance motivation and achievement goals, Educational Psychologist, Vol. 34, 1999, pp.169–189. [5] Elliot A. J., Dweck C. S., Competence as the core of achievement motivation. In A. J. Elliot & C. S. Dweck (Eds.).Handbook of competence and motivation. New York, Guilford, 2005. [6] Urdan T. C., Examining the relations among early adolescent students’ goals and friends’ orientation toward effort and achievement in school, Contemporary Educational Psychology, Vol.22, 1997, pp.165–191. [7] Anderman E. M.and Anderman L., Social predictors of changes in students’ achievement goal orientations, Contemporary Educational Psychology, Vol.25, 1999,pp. 21–37. [8] Covington M., Goal theory, motivation, and school achievement: an integrative review, Annual Review of Psychology, Vol. 51, 2000, pp.171–200. [9] Deci E., Ryan R., The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the selfdetermination of behavior, Psychological Inquiry, Vol.11, 2000, PP.227–268. [10] Patrick H., Anderman L.and Ryan A. M., Social motivation and the classroom social environment. In C. Midgley (Ed.), Goals, goal structures, and patterns of adaptive learning. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2002, pp. 85–108 Social Achievement Goal Theory in Education: … 259 Journal of Technology & Education/ Vol. 4, No.4, Summer 2010 [11] Wentzel K. R., What is it that I’m trying to achieve? Classroom goals from a content perspective, Contemporary Educational Psychology, Vol. 25, 2000, pp.105–115. [12] Dowson M.and McInerney D. M., Psychological parameters of students’ social and work avoidance goals: A qualitative investigation, Journal of Educational Psychology, Vol. 93, 2001, pp.35–42. [13] Ryan A. M. and Hopkins N. B., Achievement goals in the social domain. University of Illinois, Urbana-Champaign, unpublished manuscript , 2003. [14] Elliot A. J. and Church M., A hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 72, 1997, pp.218–232. [15] Hopkins N., Ryan A.M. Expanding achievement goal theory into the social domain, Poster presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA, 2000. [16] Elliot A. J. and Thrash T. M., Achievement goals and the hierarchical model of achievement motivation, Educational Psychology Review, Vol.13, 2001, pp.139– 156. [17] Jöreskog K. and Sörbom D., LISREL 8: Structural equation modeling with the SIMPLIS command language. Chicago: Scientific Software International, 1993. [18] Yu C. and Muthén, B., Evaluation of model fit indices for latent variable models with categorical and continuous outcomes, Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, 2002. [19] Jöreskog K. and Sörbom D., Analysis of linear structural relationships by maximum likelihood and least square methods, Research Report 81-8, University of Uppsala, Sweden, 1981. [20] Samejima 1969 [21] Reeve B.B., Item response theory modeling in health outcomes measurement, Expert Review of Pharmacoeconomics and Outcomes Research, Vol.2, 2003, pp.131–145. [22] Elliot A. J., A conceptual history of the achievement goal construct.In A. Elliot & C. Dweck (Eds.), Handbook of competence and motivation. New York: Guilford, 2005. [23] Ryan A, M. and Shim S, S., Social Achievement Goals: the Nature and Consequences of Different Orientations toward Social Competence, Personality and Social Psychology Bulletin, Vol.32, 2006, pp.1246- 1263. [24] Elliot A. J. and McGregor H. A., A 2 × 2 achievement goal framework, Journal of Personality and Social Psychology, Vol.80,2001, pp.501–519. [25] Ames C. and Archer J., Achievement goals in the classroom: Student’s learning strategies and motivational processes, Journal of Educational Psychology, Vol.80, 1988, pp. 260–267. [26] Harackiewicz J., Barron K., Tauer J., Carter, S. and Elliot A., Short-term and long-term consequences of achievement goals: Predicting interest and performance over time, Journal of Educational Psychology, Vol.92, 2000, pp.316–330. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 364 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 338 |