تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,859 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,742 |
برنامههای تعلیمی اساتید انگلیسی با اهداف ویژه در مقایسه با خواستههای تحصیلی دانشجویان: یک پروژه نیازسنجی | ||
فناوری آموزش | ||
دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، تیر 1389، صفحه 159-165 اصل مقاله (651.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2010.1352 | ||
نویسندگان | ||
سعیده شمسایی* 1؛ محمد علی شمس* 2 | ||
1گروه زبان های خارجه،دانشگاه علم و صنعت ایران،تهران،ایران | ||
2دپارتمان آموزش زبان انگلیسی،دانشگاه فردوسی ،مشهد،ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 07 خرداد 1399 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، بررسی رابطه نحوه نگرش اساتید و دانشجویان انگلیسی با اهداف ویژه به نیازهای یادگیری و فعالیتهای آموزشی میباشد. عدم همخوانی میان انتظارات این دو گروه از دورههای آموزشی یاد شده میتواند به نتایج نامطلوبی منجر گردد. در این مطالعه، نگرش 6 استاد آموزش زبان انگلیسی با اهداف ویژه و 60 دانشجوی رشته مهندسی نرمافزار به نیازهای یادگیری از طریق یک پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان میدهد که اساتید و دانشجویان انگلیسی با اهداف ویژه افکار مشابهی در مورد کتاب درسی، و استفاده از اطلاعات به دست آمده از تحلیل کلام و تحلیل ژانر در دورههای آموزشی دارند، اما تفاوتهای قابل توجهی میان دیدگاه این دو گروه در مورد فعالیتهای آموزشی، اولویتبندی مهارتها و اجزای زبان، و جایگاه تفکر نقادانه دیده میشود. در این مقاله ضرورت طراحی سازوکارهای تعلیمی مناسب برای به کارگیری اصول «حقوق سنجی» و «برنامه ریزی راهبردی» و به کارگیری درست این طرحها در کلاسهای انگلیسی با اهداف ویژه مورد بحث قرار میگیرد. | ||
موضوعات | ||
آموزش علوم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
ESP Teachers’ Pedagogical Agenda vs. University Students’ Educational Ambitions: A Needs Analysis Project | ||
نویسندگان [English] | ||
S. Shamsaee1؛ M.A. Shams2 | ||
1Department of Foreign Languages, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran | ||
2Department of TEFL,, Ferdowsi University, Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this research is to investigate the relationship between English for Specific Purposes (ESP) teachers and students’ attitude toward learning needs and teaching activities. Mismatch between teachers and students’ expectations from ESP courses can result in undesired outcomes. In this study, the attitudes of 6 teachers and 60 students of Software Engineering toward ESP learning needs were surveyed by a questionnaire. The relationship between the ideas of these two groups was investigated through t-test analysis. The results show that ESP teachers and students think more alike about textbooks, and the incorporation of information processed through discourse and genre analysis, while recognizable differences can be observed in their view toward teaching activities, the place of language skills and components, and critical thinking. It is discussed that pedagogical mechanisms for applying the relevant principles of ‘rights analysis’ and ‘strategic planning’ in English classrooms need to be devised and appropriately applied in ESP programs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ESP, Textbooks, Needs analysis, Rights Analysis, Strategic Planning, Critical thinking | ||
مراجع | ||
[1] Rivers D. J., English as an International Business Language (EIBL): The need for an increase in theoretical and practical research focusing on written business communications across cultural boundaries in relation to multinational corporate language selection, Asian ESP Journal, Vol.4,No.2, 2008, pp. 6-22. [2] Dudley-Evans T. and St John M. J., Developments in English for specific purposes: A multi-disciplinary approach, Cambridge University Press, Cambridge, 1998. [3] Lo Y.F. and Sheu C., The design, implementation, and evaluation of an English tour guide project, Asian ESP Journal, Vol.4, No.2, 2008, pp. 79-95. [4] Belcher D.D., Trends in teaching English for specific purposes, Annual Review of Applied Linguistics ,Vol. 24, 2004, pp. 165-186. [5] Jordan R. R., English for academic purposes, Cambridge University Press, Cambridge, 1997. [6] Hutchinson T.and Waters A., English for specific purposes: A learning-centered approach, Cambridge University Press, Cambridge, 1987. [7] Sifakis N.C., Applying adult education framework to ESP curriculum development: An integrative model, English for specific purposes, Vol.4, No.3, 2002, pp. 1-17. [8] Leki I., Writing, literacy, and applied linguistics, Annual Review of Applied Linguistics, Vol. 20, 2000 , pp. 99-115. [9] Bahatia V. K., Analyzing genre: Language use in professional settings, Longman University Press, NY, 1993. [10] Hyland K., Hamp-Lyons A., EAP: Issues and directions, Journal of English for Academic Purposes, Vol.1, 2002, pp. 1-12. [11] Sampson P., Using discourse analysis to prepare learners for overseas university study, Asian ESP Journal, Vol.4,No.1, 2008, pp. 6-13. [12] Boswood T., Marriott A., Ethnography for specific purposes: Teaching and training in parallel, English for Specific Purposes, Vol.13, No.1, 1996, pp. 3-12. [13] Kuhi D., An analysis of the move structure of textbook prefaces, Asian ESP Journal, Vol.4, No.2, 2008, pp. 63-78. [14] Benesch S., Rights analysis: Studying power relations in an academic setting, English for Specific Purposes, Vol.18,No.4, 1999, pp. 315- 327. [15] Lien T. T. M., Assessing the perceptions and difficulties of students at COT, VNU in making ESP presentations, Asian ESP Journal, Vol.5,No.1, 2009, pp. 78-96. [16] Rahman M. M., Ming T. s., Aziz M. S. A., Abdul Razak N., Needs analysis for developing an ESP writing course for foreign postgraduates in science and technology at national university of Malaysia, Asian ESP Journal, Vol.5,No.2, 2009, pp. 34-59. [17] Zangani E., The ESP textbook problem: The evaluation of ESP textbooks in humanities in the undergraduate program of Iranian universities, Asian E | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 339 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 285 |