تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,983 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,877 |
تأثیر برنامه یادگیری الکترونیکی بر مهارت املا نویسی دانشآموزان مبتنی بر اصول طراحی | ||
فناوری آموزش | ||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، فروردین 1389، صفحه 137-149 اصل مقاله (916.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2010.1350 | ||
نویسندگان | ||
فروزان ضرابیان* 1؛ حسن رستگار پور2؛ بهمن زندی3؛ محمد رضا سرمدی3؛ مهران فرج اللهی3 | ||
1برنامه ریز آموزش از راه دور، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور،تهران،ایران | ||
2دانشکده علوم انسانی،دانشگاه تربیت معلم،تهران،ایران | ||
3دانشکده علوم انسانی،دانشگاه پیام نور ،تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 07 خرداد 1399 | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این تحقیق، بررسی تأثیر برنامه یادگیری الکترونیکی بر مهارت املانویسی دانش آموزان مقطع سوم دبستان مبتنی بر اصول طراحی آموزشی میباشد. این پژوهش به صورت نیمه تجربی انجام پذیرفته است. جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل 62 نفر دانش آموز دختر پایه سوم دبستان مدرسه شهید مهدوی منطقه یک آموزش و پرورش شهر تهران میباشند. روش نمونهگیری در این پژوهش، تصادفی ساده بوده است. نمونهها به دو گروه مساوی تقسیم و گروه آزمایش درس املا را با تأکید اصلی بر استفاده از برنامه تحت شبکه (محقق ساخته) به مدت سه ماه دریافت نمودند. گروه گواه نیز با استفاده از روشهای سنتی مورد آموزش قرار گرفتند.تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده با استفاده از میانگین و آزمون آماریt گروههای مستقل، نشان داد که بین استفاده از برنامه یادگیری الکترونیکی تحت شبکه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع سوم دبستان در درس املا و مؤلفههای وابسته به آن شامل مهارتهای دیداری، شنیداری و حرکتی در املانویسی ارتباط معنیداری وجود دارد. همچنین بین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس املا با استفاده از روش آموزش تحت شبکه و روش سنتی تفاوت معنیداری قابل مشاهده است. به علاوه بین قابلیتهای پیش نیاز در درس املا شامل مهارتهای دیداری، شنیداری و حرکتی در پس آزمون گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنیداری مشاهده گردید. نتایج در خصوص تفاضل نمرات پس آزمون گروه کنترل و آزمایش در املا فارسی تفاوت معنیداری نشان داد. دیکشنری - مشاهده فرهنگ لغت با جزئیات | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری الکترونیکی؛ دانش آموزان سوم دبستان؛ مهارت امال نویسی؛ اصول طراحی آموزشی | ||
موضوعات | ||
فناوری آموزش- دوره ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Review The Impact of E-learning Program on Dictation Skills of Primary School Students Based on Design Principles | ||
نویسندگان [English] | ||
F. Zarabian1؛ H. Rastegarpour2؛ B. Zandi3؛ M.R. Sarmadi3؛ M. Farajollahi3 | ||
1Distance Education Planner, Faculty of Humanities, Payame Noor University,Tehran,Iran | ||
2Faculty of Humanities, Tarbiat Moallem University, Tehran,Iran | ||
3Faculty of Humanities, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study is to review the impact of e-learning program on the dictation skills of third grade primary school students based on educational design principles. This study is full field in the form of quasi – experiment. Statistical society included 62 female students of shahid mahdavi third base elementary school of region one of Tehran city education. Sampling in this study is done using random sampling method. Samples divided to two equal control and experimental groups and the experimental group learned dictation lesson in three months using web based e-Learning program that was designed by the researcher and approved by the 16 relevant specialists in the ministry of education and universities. Control group were instructed using Traditional classroom method. Analysis of obtained data using statistical T test of independent groups showed that there is a significant relationship between the use of E-learning program of dictation and academic progress of third grade students of primary school in dictation lesson. Similarly, there is a significant difference between academic progress of students who learned dictation using web based program and students who learned dictation using traditional method. In addition, the findings showed that there is a significant difference between pre-requisite capabilities in dictation lesson including visual, Auditory and movement skills in the end test of experimental and control group showed significant differences between dictation and pre-requisite elements. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
E-learning, third graders, spelling skills, principles of educational design | ||
مراجع | ||
[1] Beck E. C., Understanding Educational Change: A System Model Approch, Second North American Conference on the Learning Paradim, 2008, p.109. [2] Bete A., Open Learning and Distance Education. NewzYork, Rutledge, Betes, A.W.Reader Respond. Department.ause/ Effect, 2008, p.9. ]3 ]صفار پور عبدالرحمن، دوانادن، لاذت باردن، تهاران، انتشااارات سااازمان پااژوهش و برنامااه ریاازی وزارت آموزش و پرورش، 1382. ]4 ]زنادی بهمان، روش تادریا زباان فارسای، تهاران، انتشارات سم ، 1378. ]5 ]بیرجنادی احماد، شاایوه آمااوزش اماالی فارساای و نرارش. تهران، انتشارات مدرسه، 1371. [6] Hilary P., Having Student Learn Basic Grammer Through Technology, 2000, p. 54. [7] Ruzzo P.W., Teachning History Trough the Computer and Primary Source Documents: A Hands-on Approach to the Historians Craft Historical Inquiry, Proquest Digital Dissertations, 2000, pp.39. [8] Dela Cal-Fasoni L., A Technology to Enhance Teaching and Learning, Front Row Phonics, Acal Filed Test, Mal,California State University, 2001. 392 فروزان ضرابیان و همکاران 232 نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال چهارم، جلد 4 ،شماره 3 ،بهار 9331 [9] Chuan K.S. and Chuo. T.W., Student Perception of English Learning Through ESL/EFL Websites. TESL-EJ, Vol. 6, No.1, Http:www-writing.berekeley.edu/TESLEJ/ej21/02.html, 2002. [10] Timoe R., Online Communication in School, Educational Technology, 2005, pp. 137-155. [11] Karen T., Optimizing ICT Effectiveness in Instruction and Learning Multilevel Transformation Theory and a Pilot Project in Secondary Education, Journal of Computers & Education, 2009, pp. 24-55. [12] Dick R., Using the Internet to Enhance Teaching in The school of Waikato, 2009, pp. 54. ]13 ]اسااکندری حسااین، اسااتانداردهای درس افزارهااای یادگیری الکترونیکی، تهران، انتشارات وزارت آماوزش و پرورش، 1388. ]14 ]منصفی راد علی و سارآبادانی علیرضاا، ملدماهای بار اصول و معیارهای ارزشیابی نارم افزارهاای آموزشای، تهران، انتشارات وزارت آموزش و پرورش، 1388. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 462 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 342 |