تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 207 |
تعداد مقالات | 2,076 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,815,418 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,032,600 |
بررسی عوامل مؤثر بر استقرار دانشگاه های کارآفرین | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 13، دی 1388، صفحه 47-61 اصل مقاله (1.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2009.1342 | ||
نویسندگان | ||
حسین صفرزاده* ؛ محمود احمدی شریف؛ غلامرضا کارگریان مروستی | ||
دانشـگاه آزاد اسـالمی واحـد تهـران مرکـزی،تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 07 خرداد 1399 | ||
چکیده | ||
در هزاره سوم که لازمه رشد اقتصادی در آن توسعه مراکز تولید دانش، فناوری و مهارتهای فنی است، از کارآفرینی میتوان به عنوان یکی از مهمترین موتورهای رشد و توسعه یاد کرد. اینجاست که نقش کارآفرین و نیاز به کارآفرینی در جامعه مشخص میشود. طبیعی است، بارزترین چیزی که میتواند ما را به این مقصود برساند دانشگاهها و مراکز کارآفرینی است. در این مقاله سعی بر آن است که ارتباط آموزش و نوع آموزشهای لازم با کارآفرینی و روند اجرایی کار آفرینی را روشن کنیم. در تجزیه و تحلیل استنباطی و آزمون فرضیه های این تحقیق که روش آن بر اساس هدف تحقیق، توسعه ای بوده و به صورت پیمایشی مقطعی انجام گرفته، از سه آزمون «کالموگروف- اسمیرنف»، «آزمون t یک نمونه» و «آزمون رتبه بندی فریدمن»، استفاده شده است. نتیجه تحقیق نشان داده است که در میان عوامل داخلی دانشگاه، فرآیند های دانشگاهی و در میان عوامل احیای سازمانی(دانشگاهی)، اعمال رهبری تحول بخش و در میان تغییرات اساسی و بنیادی دانشگاه، ایجاد یک محیط پویا و علمی بیشترین تأثیر را در شکل گیری و استقرار دانشگاههای کارآفرین دارند. در پایان مقاله نیز نتیجه گیری هایی به عمل آمده و براساس آن پیشنهادات خاصی در راستای توسعه «آموزش کارآفرینی» جهت استقرار دانشگاههای کارآفرین ارائه گردیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
کارآفرینی؛ مزیت رقابتی؛ مدیریت دانش؛ آموزش کارآفرینی؛ نوآوری؛ اقتصاد دانش محور | ||
موضوعات | ||
مدیریت آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the Effective Factors on the Stability of the Entrepreneur University | ||
نویسندگان [English] | ||
H. Safarzadeh؛ M. Ahmadi Sharif؛ G.R. Kargarian Marvasti | ||
Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Developing the production centers of knowledge, technology and technical skills is the requirement of economic growth in the third millennium. Entrepreneurship can be considered as one of the important engines of growth and development. At this point, the role of entrepreneur and entrepreneurship in the community is determined which can be more clearly realized through universities and centers of entrepreneurship. In this paper, we tried to find the administrative process of entrepreneurship as well as the relationship between education and the kind of necessary training for entrepreneurship. Three tests including: 1 – Kalmogrof-Asmyronf tests, 2- one sample t-test, 3- Friedman rank test were used in this research in a cross-sectional form to test the hypotheses of the research and to analyze them inferentially. The research conclusion has shown that the evolutionary leadership among the internal factors of the university, the university process and the revival factors of the university and also creating a scientific and dynamic environment among the basic and fundamental changes in the university are the most effective ones in the stability of entrepreneur universities. At the end of the paper, some suggestions have been presented regarding the development of "entrepreneurship education" in order to stabilize entrepreneur universities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Entrepreneurship, Competitive Advantage, Knowledge Management, Entrepreneurship Education, Innovation, Knowledge-Based Economics | ||
مراجع | ||
]1 ]ازکیا مصطفی، روشهای کاربردی تحقیق، چاپ اول، انتشارات کیهان،1372. ]2 ]دالور علی، روش تحقیق، نشر ویرایش، 1371. [3] Stephen F., Mike W., Andy L., Academic and Surrogate Entrepreneurs in University Spin-out CompaniesJournal of Technology Transfer, 2001, pp127-141. [4] Taylor,D.W.and Thorpe,R, Entrepreneurial learning: a process of co participation, journal of Small Business and Enterprise Development, 2004, Vol.11, No.2, pp.203-211. [5] Peterman N & Kennedy J., Enterprise Education: influencing student' perception of entrepreneurship, Entrepreneurship Theory & practice, winter, 2003, pp131-132. [6] Heinonen F & Poikkijoki S, An entrepreneurial directed approach to entrepreneurship education: Mission impossible, journal of Management Development,2006, Vol.25,no.1, pp. 80-92. [7] Michael D. Ensleya , and Keith M. Hmieleskib , A comparative study of new venture top management team composition, dynamics and performance between university-based and independent start-ups, aRensselaer Polytechnic Institute, Lally School of Management and Technology, Troy, NY 12180, USA,bTexas Christian University, M.J. Neeley School of Business, Fort Worth, TX 76129, USA, Available online 19 July 2005. ]7 ]احمدپورداریانی محمود، کارآفرینی: تعاریف، نظریات و الگوها، نشر پردیس، 1382. [9] Aldrich H., Organization evolving. Thousand Oaks,CA:sage Antoncic,S&Hisrich,j, Intra Corporate entrepreneurship: Programs in American Industry, Cleveland State University, 2002, pp15-18. [10] Adam J., josh L., Scott S., Marie T., Academic science and entrepreneurship Dual engines of growth jornal of Economic Behavior & Organization, 2007,PP107-115. [11] Benneworth P., Academic Entrepreneurship and Long-Term Business Relationships: Understanding 'Commercialization' Activities, Enterprise and Innovation Management Studies, 2001, pp. 225-237. [12] Mian S., Can Entrepreneurial University Model Help PakistanlepfrogintoThe Knowledge Economy Some Reflections,2006. [13] Kreitner R& Kinicki A.,Organizational Behavior, McGraw Hill Press,6th Edition, 2003, PP46-49. [14] Keyton J.,Undertanding Communication Processes, University of Colorado Press,2002 ]11 ]فرهنگی علی اکبر و صفرزاده حسین، کارآفرینی، نشر موسسه کار و تامین اجتماعی،1371. [16] Mian S., Assessing Value-Added Contributions of University Technology Business Incubators to Tenant Firms, in Technological Entrepreneurship: Institutions and Agents Involved in University Technology Transfer, 2006, PP98-115. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 240 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 198 |