تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,249 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,027 |
روش شناسی ارایهی درس انسان طبیعت معماری با تأکید بر تأثیر شناخت محیط زیست در فرایند ارتقای بینش معمارانه | ||
فناوری آموزش | ||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، فروردین 1388، صفحه 133-149 اصل مقاله (824.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2009.1323 | ||
نویسندگان | ||
غلامحسین معماریان* 1؛ حیدر جهان بخش2؛ فرزانه میرکاظمی2 | ||
1دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران. | ||
2دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ،تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 07 خرداد 1399 | ||
چکیده | ||
دروس معماری در سه گروه دانشی، توانشی و بینشی دسته بندی می شوند و انسان طبیعت معماری که در گروه دروس بینشی جا میگیرد، از جمله دروس پایه و تخصصی در آموزش معماری است که جهت دهی به توجهات دانشجو را ممکن می نماید. اما گوناگونی و بی سامانی روشهای ارایه ی این درس که باید پیش درآمدی مؤثر در فرایند تعمیق تفکرات و نظرات مخاطبین باشد نه تنها باعث کاهش نسبی نقش آن گردیده، بلکه سبب بی انگیزه شدن دانشجویان و بی توجهی به اهمیت این درس شده است. شیوه های جاری در ارایه انسان طبیعت معماری، اغلب نسبت به کلیات محتوایی و مورد هدف شرح درس فاصله زیادی و موجب کاهش تأثیرات آن در نگرش دانشجویان می شود. مقالهی حاضر با بازشناسی این درس و تأکید بر اهمیت شناخت محیط زیست در آموزش معماری، به تأثیر ارایه مطلوب آن در فرایند ارتقای سطح بینش مخاطبین می پردازد. روند نگارش مقاله بر پایهی بررسی کامل مشخصه های مبنایی درس و تحلیل مقایسه ای شیوه های تدریس آن، به روش پرسش نامهای و آماری تکیه دارد. جامعه ی آماری این پژوهش شامل گروه مدرسان و دانشجویان از پنج دانشکده ی معماری است و در پی آن سایر روشهای تدریس با شرح درس مصوب، مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته و نتایج آن ها ارزیابی شده اند. نتیجه پژوهش تدوین چارچوبی از روش سامان مند در ارایه انسان طبیعت معماری است که انتظار می رود در شناخت روش فراگیر، مورد استفادهی مدرسان قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
فرایند شناخت؛ بینش معمارانه؛ محیط زیست؛ آموزش معماری؛ روش شناسی | ||
موضوعات | ||
معماری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Methodology for Teaching Human, Nature and Architecture’ Course | ||
نویسندگان [English] | ||
Gholamhosein Memarian1؛ H. Jahanbakhsh2؛ F. Mirkazemi2 | ||
1Architecture, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran. | ||
2Faculty of Architecture and Urban Planning, University of Science and Technology, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Courses in Architecture can be classified into three categories; Knowledge, Skill, and Attitude. The "Human, Nature, Architecture" course, which falls into the attitude category and is one of the basic and specialized courses in teaching architecture, is supposed to be a preface to basing students’ general approach to this area of expertise. So far, nonetheless, this course not only has not moved in this direction but has also caused feelings of demotivation and indifference in students. Current methods in teaching the course often depart from the general content and objectives of the course, thereby reducing the intended impacts of the course on students’ attitudes. The present study investigates the impacts of effective presentation of this course via reintroducing the course and emphasizing the significance of environment in architecture education. Using a questionnaire survey, this study was conducted based on the comprehensive examination of the basic features of the course and comparative analysis of its different teaching methods. The participants of this study include 35 teachers and 180 students from five architecture departments in different Iranian universities. Various teaching methods with authorized syllabuses were investigated comparatively. Results of the study led to the development of a coherent method for teaching the course Human, Nature, Architecture, which is expected to be employed by teachers in recognizing a comprehensive method. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
The process of cognition, architectural insight, environment, architectural education, methodology | ||
مراجع | ||
1 ]ندیمی حمیـد، » آمـوزش معمـاری، دیـروز و امـروز«، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، نشـریه مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عـالی، شـماره .1375 ،81و83 ]2 ]کوشش گران علی اکبر، » روش نگـاه بـه درس انسـان طبیعـت معمـاری«، شـیوههـای آمـوزش و طراحـی معماری، دانشگاه علم و صـنعت ایـران، دوره دکتـری معماری، 1371 . ]3 ]جهان بخش حیدر، » پژوهشی بر امکان سنجی تدوین روش ســامان منــد در ارایــه درس انســان طبیعــت معماری«، دانشگاه علم و صنعت ایران، دوره دکتری، .1375 ]4 ]محمودی امیر سعید، » چالش های آموزشـی طراحـی معمـاری ایـران« مجلـه هنرهـای زیبـا، شـمارة 82 ، دانشگاه تهران، 1373. ]5 ]نصر سید حسین، » دیـن و نظـم طبیعـت«، ترجمـهی انشاءاهلل رحمتی، نشر نی، چاپ اول، 1375 . ]3 ]جوادی آملی عبداهلل، » اسالم و محیط زیست«، مرکـز نشر اسراء، چاپ چهارم، بهار 1377. ]7 ]جعفری محمد تقی، » عرفان اسالمی«، مؤسسه تدوین و نشر آثار عالمه جعفری، چاپ چهارم، 1375. ]7 ]نقــره کــار عبدالحمیــد، » مبــانی نظــری معمــاری« و »حکمـت هنـر اسـالمی«، انتشـارات دانشـگاه علـم و صنعت ایران، سال تحصیلی 75 -1374. ]9 ]پوستیندوز محمدمهـدی، » معمـاری شناسـی، گـامی بسوی چگونگی معماری الهی«، 1374. ]13 ]طرح تحقیقاتی؛ » درآمدی بر تعریفی جامع از هویـت اســالمی در معمــاری و شهرســازی ایــران«، مرکــز تحقیقات معماری و شهرسازی شهید آوینی، دانشـگاه علم و صنعت ایران، سال 1373. ]11 ]شاکریراد محمدعلی، » انسان، طبیعت، طراحی)8 ،») دانشگاه پیام نور، چاپ دوم، 1373 . ]12 ]مـددپور محمـد،» تجلیـات حکمـت معنـوی در هنـر اسالمی«، مؤسسه انتشارات امیرکبیر، تهران، 1374. ]13 ]امــینزاده بهنــاز، » حکمــت تمــاس بــا طبیعــت در شــهرهای مســلمین«، نشــریه صــفه، شــماره 38، دانشــکدهی معمــاری و شهرســازی دانشــگاه شــهید بهشتی، 1371. 233 غالمحسین معماریان و همکاران روش شناسی ارائهی درس انسان طبیعت معماری با تأکید بر تأثیر شناخت محیط زیست در .. مجله فناوری آموزش، سال سوم، جلد 3 ،شماره 3 ،بهار 8311 ]14 ]نصر سیدحسین، » انسان و طبیعت«، )بحران معنـوی انسان متجدد(، ترجمـهی عبـدالرحیم گـواهی، دفتـر نشر فرهنگ اسالمی، 1379 . ]15 ]رجبی محمود،» انسان شناسی«، مؤسسه ی آموزشـی و پژوهشی امام خمینی، چاپ دوم، پاییز 1379. ]13 ]نقرهکار عبدالحمید، » درآمدی بر هویت اسالمی در معماری و شهرسازی«، رنجبر کرمانی، علی محمد، حمزه نژاد، مهدی، وزارت مسکن و شهرسازی، . | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 497 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 942 |