تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,174 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,084,980 |
آزمون برازش توزیع لجستیک در تعیین توانایی و رتبهبندی در امتحانها | ||
فناوری آموزش | ||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، فروردین 1388، صفحه 99-108 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2009.1320 | ||
نویسنده | ||
کمال عقیق* | ||
مهندسی عمران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی،تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 07 خرداد 1399 | ||
چکیده | ||
در این مقاله ابتدا با استفاده از توزیع لجستیک سه پارامتری در پاسخگویی به پرسشهای چهارگزینهای در امتحانات ورودی، میزان توانایی هر یک از داوطلبان برای هر پرسش در نتیجه هر امتحان با روش نظریهی پرسش- پاسخ (IRT) مورد اندازهگیری قرار گرفته و بر اساس توانایی نمره او تعیین شده و مبتنی بر این اطلاعات رتبه بندی داوطلبان انجام پذیرفته است. همچنین با استفاده از روش متداول پرسشهای چهار گزینهای، توزیع های تجربی و نظری نیز محاسبه و رتبه بندی شده است. دو نتیجه حاصل مورد قیاس قرار گرفته و با استفاده از آزمون نکویی برازش تناظر بین رتبه بندیها مورد مطالعه و بحث قرار گرفتهاند. براین اساس در یکی از آزمونهای سازمان سنجش آموزش کشور که با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری تهیه شده است، توانایی هر یک از امتحان دهندگان برآورد شد و برای هر آزمودنی مقدار توانایی، نمره بر اساس توانایی، نمره خام (روش کلاسیک)، رتبه بندی براساس نمرههای توانایی و براساس نمرههای خام، و تفاوت دو روش رتبه بندی بررسی شده است . | ||
کلیدواژهها | ||
نظریه پرسش- پاسخ؛ IRT؛ رتبه بندی؛ توزیع لجستیک؛ توانایی | ||
موضوعات | ||
فناوری آموزش- آموزش عمومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Fitting Test for Logistic Function in Defining the Ability Level and Ranking in Exams | ||
نویسندگان [English] | ||
K. Aghigh | ||
Civil Engineering, Khajeh Nasir al-Din Tusi University,Tehran,Iran | ||
چکیده [English] | ||
In this paper with using the three- parameter logistic function in response to 4 choice items, the range of ability of each participant for each item or each exam is measured by Item response theory (IRT) and is marked and ranked by each participant’s ability. We will compare (IRT) with traditional ways of marking and ranking, with fitting tests. For this purpose we used IRT and many softwares that we created ourselves for marking one of the exams of the Educational Assessment of Iran (sanjesh.org) and finding each participant’s ranking. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Question-Answer Theory, IRT, Ranking, Logistics Distribution, Ability | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 218 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 275 |