تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,224 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,020 |
مدلسازی سنجش اثرگذاری قابلیت پیاده مداری بر سیاست گذاری حمل و نقل پایدار شهری (مورد مطالعاتی:کلان شهر مشهد) | ||
معماری و شهرسازی پایدار | ||
مقاله 11، دوره 7، شماره 1، شهریور 1398، صفحه 163-175 اصل مقاله (1.46 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/jsaud.2019.4715.1385 | ||
نویسندگان | ||
مهدی استادی جعفری1؛ مجتبی رفیعیان* 2؛ زهرا سادات سعیده زرآبادی3 | ||
1دانشجوی دکتری، دانشکده عمران، معماری و هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، دانشکده هنر و معماری، گروه شهرسازی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
3دانشیار، دانشکده عمران، معماری و هنر، گروه شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 02 بهمن 1397، تاریخ بازنگری: 06 خرداد 1398، تاریخ پذیرش: 14 شهریور 1398 | ||
چکیده | ||
رشد شهرنشینی و توسعه ناموزون فرم شهری، تشدید معضلات متعددی از جمله کاهش زیستپذیری ناشی از توسعه خودرومحور و به تبع آن کاهش قابلیت پیادهمداری را به همراه داشته است. در سالیان اخیر، توجه به حملونقل پایدار و قابلیت پیادهمداری به عنوان یکی از سیاستهای آن، از سوی گردانندگان به جهت برونرفت از شرایط نامطلوب موجود مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به مواجه بودن اثرات بلندمدت سیاستها بر کاربری زمین و تأثیر بلندمدت آنها بر پندارها و رفتارهای شهروندان، انتخاب سیاستهای بهینه و پایش میزان اثرگذاری برنامهریزیها و سیاستگذاریها جهت دستیابی به پایداری، ضروری به نظر میرسد. در این مقاله تلاش شد با استفاده از مدل پویایی سیستم در محیط نرمافزار ونسیم، بخش حملونقل شهری و عوامل مؤثر بر آن در شهر مشهد به عنوان مورد مطالعاتی مدلسازی شود. به این ترتیب، پس از پرداخت و اعتبارسنجی مدل، نتایج 14 شاخص در بخشهای اقتصادی، اجتماعی، زیستمحیطی و حملونقلی در 5 سناریو با هدف مقایسه میزان اثرگذاری بلندمدت سیاست قابلیت پیادهمداری نسبت به سایر سیاستهای حملونقل پایدار شهری بررسی شد. نتایج این مطالعه نشان داد که قیمتگذاری حملونقل همگانی و شخصی و پس از آن، افزایش مطلوبیت سفر با حملونقل همگانی با میزان بهبود شاخصهای پایداری به ترتیب 28 و 20 درصد نسبت به سناریوی عدم انجام کار، در مقایسه با سایر سناریوها دارای بیشترین اولویت است. از سوی دیگر، سیاستهای توسعه پیادهروی و دوچرخهسواری به تنهایی و بدون تلفیق با سیستم یکپارچه حملونقلی، اثر کمتری در بهبود پایداری داشته و لازم است برنامهریزی حملونقل پایدار به صورت توامان با در نظرگیری ملاحظات مربوط به سیاستهای پیادهمداری و قیمتگذاری انجام گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
قابلیت پیاده مداری؛ حمل و نقل پایدار؛ مدل پویایی سیستم؛ سیاستگذاری؛ مشهد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Modeling the impact of walk ability on urban sustainable transportation policies: the case of Mashhad metropolis | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahdi Ostadi jafari1؛ Mojtaba Rafieian2؛ Zahra Sadat Saeideh zarabadi3 | ||
1PhD. Student, Department of Civil, Architecture and Art, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
2Associate Prof. of Urban Planning, Faculty of Art and Architecture,T.M.U., Tehran, Iran. | ||
3Associate Prof. of Urban Planning, Department of Civil, Architecture and Art, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Urbanization and the uneven development of urban forms have exacerbated many problems, including reducing the livability of automotive development and walkability. In recent years, paying attention to sustainable transportation and walkability as one of its policies has been addressed by the unfavorable conditions of urban development. Given the long-term effects of policies on land use and their long-term effects on citizens' attitudes and behaviors, choosing the optimal policies and monitoring the effectiveness of planning and policymaking to achieve sustainability seems necessary. In this paper, using the system dynamics model in the Vensim software environment, the urban transportation and its effective factors in Mashhad have been modeled as case studies. Thus, after calibrating and validating the model, the results of 14 indicators in the economic, social, and environmental and transport sectors in 5 scenarios were investigated with the aim of comparing the impact of long-term walkability policy on other sustainable urban transport policies. The results of this study indicate that public and private transport pricing and increased utility of public transport with 28% and 20% improvement in sustainability indicators, respectively. Compared to other scenarios have the highest priority. On the other hand, walking and cycling development policies alone and without connecting to an integrated transport system have less effect on urban sustainability, and sustainable transport planning needs to be done in conjunction with the consideration of walkability and pricing policies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Walk Ability, Sustainable Transportation, System Dynamics Model, Policy Making, Mashhad | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 523 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 467 |