تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,174 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,084,980 |
هستی شناسی رنگ بر مبنای سنت تفکر فلسفه اسلامی | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقاله 7، دوره 8، شماره 15، شهریور 1398، صفحه 137-161 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/orj.2019.1128 | ||
نویسندگان | ||
کاظم استادی* 1؛ حمید رضا سروریان2 | ||
1پژوهشگر و کارشناس ارشد فلسفه غرب دانشگاه مفید | ||
2دانشیار دانشگاه حضرت معصومه (علیها السلام) | ||
تاریخ دریافت: 13 شهریور 1396، تاریخ بازنگری: 01 بهمن 1397، تاریخ پذیرش: 04 خرداد 1398 | ||
چکیده | ||
اکثر فلاسفۀ اسلامی، وجودِ عینی رنگ راحتمی فرض کردهاند و نسبت به اصلِ هستیِ رنگ و مسائل پیرامون آن، فلسفه ورزینکردهاند. بنابراین، لازم به نظر میرسد که «هستیشناسیِ رنگ» فیلسوفان گذشته دوباره موردبازنگری قرار گیرد. پژوهش حاضر، از برخی جهات میتواند شباهتهایی به آثار دیگر داشته باشد، امّا تفاوت اساسی کار در سبکِ توجه و ساختار بررسی هستیشناسی رنگ با توجه به دیدگاه مهمترین فیلسوفان اسلامی است در اینکه آیا رنگ موجود است؟ و در صورت وجود، خارجی است یا ذهنی و اینکه آیا رنگ میتواند هم وجود ذهنی داشته باشد و هم خارجی؟ نظرات فیلسوفان اسلامی را میتوان در دو گروه جای داد: گروه اول؛ خارج گریان. گروه دوم؛ غیر خارج گرایان. در ارزیابی این دو نظر قدر مسلم آن است که انسانِ درک کنندۀ رنگ، حداقل نمیتواند وجود درک خود از رنگ را منکر شود؛ بنابراین، سؤال از اینکه آیا رنگ موجود است؟ برای کسانی که درک رنگی دارند، بیمعنی خواهد بود پس تنها کسانی که هیچ نوع درکی از رنگ نداشته باشند، شاید بتوانند سؤال کند که؛ آیا رنگ موجود است؟ با این مقدمات نتیجه میگیریم که وجودِ رنگ (چه عینی و خارجی یا ذهنی و درونی)، پیشفرض بدیهی بررسی آن خواهد بود و ما تنها میتوانیم از حالات و نوعِ وجودی آن، گفتگو کنیم. از طرف دیگر قایل شدن به خارجی بودن رنگ و یا ذهنی بودن آن یا هر دوی آنها، دارای لوازمی است که لازمة آن لوازم، ایجاد سؤالات جدید است که خود می تواند نوآوری پژوهش لحاظ شود. | ||
کلیدواژهها | ||
رنگ؛ هستی شناسی؛ ادراک؛ وجود ذهنی؛ وجودِ خارجی؛ لوازم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Ontological Study on the Color According to Islamic Philosophical Tradition | ||
نویسندگان [English] | ||
Kazem Ostadi1؛ Hamid reza Sarvarian2 | ||
1Researcher and MA of western philosophy mofid university | ||
2Associate professor in hmu.qom | ||
چکیده [English] | ||
The majority of Muslim philosophers assumed certainly the objective existence of color and they did not present any philosophical analysis regarding its very nature and other problems related to it. Therefore, it seems necessary that the past philosophers’ views about “the ontology of color” should be reviewed. The present research can resemble to other works in some aspects, but the main difference is put on the style of consideration and framework for the ontological study on color among most important Muslim philosophers regarding the following questions “Does color exist?” and if the answer is positive, whether it is objective or subjective? Or is it possible for color to be both objective and subjective? Muslim Philosophers’ views can be categorized in two groups: First; Objectivists. Second; Non-Objectivists. Evaluating these two views leads certainly to, at least, the conclusion that it is impossible to deny the perception of color by the person who perceives the color. Therefore, the question of “Does color exist?” by those who have colorful perception is nonsense, hence only those who have no perception of color are justified to ask: “Does color exist?” After this introduction we conclude that the existence of color (whether objective and external or subjective and internal) is the obvious presupposition of its analysis and we can only discuss its states and kind of existence. On the other hand, accepting color to be objective or subjective or both, requires preconditions which themselves need conditions of creating new questions which itself can be considered as the innovation of this study. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Color, Color's Ontology, Perception, Subjective Existence, Objective Existence, Preconditions | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Akhbari, Vahid Reza, (2012) Atlas Rang Metalic, Tehran, Ketab Aban. [In Persian] Al-Ashfar, Erfan Abdolbaqi,(2002) Al-lawn Bin Al-Haqiqah wa Al-Majaz, n.d, reported by Majma Al-Loghah Al-Arabiyyah Al-Ordoni. [In Arabic] Alipour Shirazi, Masood, (2013) Barrasi Shivehaye Mokhtalef Sakht Robat Taqib Khat va Erae Olgooee ba Deggat va Sorat Bal aba Qabeliyyat Tashkhis Rang, The South of Iran First National Conference of Power and Computer. [In Persian] Avicenna, Hosein ibn Abdollah, (1996) Al-Nafs min Kitab Al-Shefa, Research: Hasan Hasanzadeh Amoli, Qom, Maktab Al-Alam Al-Islami. [in Arabic] ………………………………, (2009) Kitab Nafs Shefa, Translation: Mohammad Hosein Naeeji, Qom, Imam Khomeini Institute. [in Persian] Ayatollahi Habibollah, (2002) Mabani Rang va Karbord An, Tehran, Samt. [In Persian] Ayton Juhans, (2005) Ansor Rang, Translation: Hasan Maljaee, Tehran, Part. [In Persian] Ayzman, Leatris, (2013) Ravanshenasi Karbordi Rangha (penthon), Translation: Ruhollah Zamzameh, Tehran, Beihaq Ketab. [In Persian] Bennett Maxwell, Dennett Daniel, Hacker Peter, Searle John, (2007) Neuroscience and Philosophy: Brain, Mind, and Language. Columbia University Press [In English]. Cassin Barbara, Solomon Sheila, (1984) Dictionary of eye terminology. Gainesville, Fla: Triad Pub. Co.g. [In English] Cohen Jonathan (Editor), Matthen Mohan (Editor), (2010) Color Ontology and Color Science (Life and Mind: Philosophical Issues in Biology and Psychology). The MIT Press. [In English] Corban, Henry, (2011) Vageengari Rangha va Elm Mizan, Translation: Inshaallah Rahmati, Tehran, Sofia Publication. [In Persian] Dalbridge, John, (1996) Qotbaddin Shirazi va Ilmolanwar Dar Falsafeh Eslami, Translation: Jawad Qasemi, Mashad, Islamic Research Foundation. [In Persian] Dehkhoda Aliakbar, (1988) Loghatnameh Dehkhoda, Tehran, Tehran University. [In Persian] Faal, Fereshte, (2009) Barrasi Tasir Ranghaye Mokhtalef Noor bar Roye Roshd va Taghyirat Glogaz Khun Mahi Solforhed, Zanjan University Biological sciences periodical, no 1. [In Persian] Fan X. et al, (2013) Effects of light intensity on the growth and leaf development of young tomato plants grown under a combination of red and blue light .Scientia Horticulturae vol.153, pp: 50–55, Amsterdam :Elsevier. [In English] Ghaffari, Abulhasan, (2004) Kolliyyat dar Didgah Marefatshenasi va Hastishenasi Aflatoon, Marefat Magazine, no 76. [In Persian] Hakkak, Mohammad, (2001) Research in Hume’s epistemological views, Tehran, Meshkat puplishing.[In Persian] Hilbert David, Byrne Alexander, (1997) Readings on color. Cambridge, Mass: MIT Press. [In English] Javadi Amoli, Abdollah, (2007) Rahiq /makhtoom, Qom, Esra. [In Persian] Kaiser Peter K., Boynton Robert M, (1996) Human color vision. Washington, DC: Optical Society of America. [In English] Lison. A. Summers, (2003) Noor va Parvaresh Morgh Madar Gushti, Translation: Jawad Poorreza and Akbar Nikkhah, Industrial University of Isfahan, Isfahan. [In Persian] Lusher, Max, (1997) Ravanshenasi Rangha, Translation: Vida Abidzadeh, Tehran, Darsa. [In Persian] Math, Bernard, (1969) Rangin Kaman Asman, Kamaloddin Farsi va ditrish de Fribourg, History of Science Magazine, no 4. [In Persian] McIntyre, Donald, (2002) Colour blindness: causes and effects. Chester: Dalton Publishing. [In English] Mesbah Yazdi, Mohammad Taqi, (2001) Sharh Asfar Arbaʻeh, Qom, Imam Khomeini Institution. [In Persian] ………………, (2003) Amoozesh Falsafe, Tehran, Amirkabir. [In Persian] Motahhari, Mortaza, (1981) Sharh Manzoomeh, Tehran, Hekmat. [In Persian] ……………….., (2008) Majmooeh Athar Shahid Motahhari, Tehran, Sadra. [In Persian] …………………,(1993) Osool Falsafe va Ravesh Realism, Tehran, Sadra. [In Persian] ………………….,(1990) Sharh Mabsoot Manzoomeh, Tehran, Hekmat. [In Persian] ommittee. [In Persian] Ostadi, Kazem, (2017) alaf, Barrasi Nazaryate Falsafi Moaser Darbare Rang, (color entry from Stanford Encyclopedia) Qom, Arzeshmand. [In Persian] ......................., (2017) be,bibliography color and philosophy, Qom, Arzeshmand. [In Persian] Palmer, Eski, (1999) Visual knowledge, Cambridge MA., MAT.[In Persian] Pouresmaeel Yaser, (2010) Suratbandi Nazariyyeh Ibn Sina Darbareh Keifiyyat Mahsoos, Naqd va Nazar, 15th Year, No 3 (seq. 59). [In Persian] Russel, Hinilz, John, (2006) Shenakht Asatir Iran, Translation: Bajelan Farrokhi, Tehran, Asatir. [In Persian] Shevell Steven K. (2003) The science of color. Amsterdam: Elsevier [In English]. Sadraddin Shirazi, Mohammad, (1984) Al-Mashaer, Correction: Henry Corban, Tehran, Tahoori Library. [In Arabic] ……………………., (2000) Al-Mashaer, Correction: Faten Mohammadi, Beirut, Arabic History for publication Institute. [In Arabic] ……………………., (1981) Al-Hikmah Al-Motaaliyyah Fi Al-Asfar Al-Aqliyyah Al-Arbaʻah, Beirut, Dar Ihya Al-Turath. [In Arabic] …………………….. (1981) Al-Shawahid Al-Rubibiyyah ( with Molla Hadi Sabzwari’s Comments), Correction: Jalalodin Ashtiani, Tehran, Daneshgqhi publication. [In Arabic] ………………………., (1958) Al-Asfar, Tehran, n.n, (Offset Publication of Qom). [In Arabic] Sohravardi, Sheikh Shahabodin, (2006) Al-Masharih wa Al-Matharihat, Translation: Sadradin Sadr, Tehran, Parliament Library. [In Arabic] ………………………, (2011) Hikmat Al_Ishraq, Translation: Sajjadi, Tehran, Tehran University. [In Arabic] …………………………, n.d, Al-Talwihat, collection of works, Tehran, Hekmat and Philosophy of Iran Association. [In Arabic] Stiles W. S., Wyszecki Günter (2000) Color science: concepts and methods, quantitative data and formulae. Chichester: John Wiley & Sons. [In English] Tabatabaee, Mohammad Hosein, (2008) Nahayat Falsafe, Qom, Bustan Ketab. [In Persian] …………………………………, (2001) Nihayah Al-Hikmah, Qom, Nashr Eslami. [In Arabic] Tolstoy Ivan (1983) James Clerk Maxwell: A Biography. Chicago: University of Chicago Press. Zamani, Reza et al, (1994) Tafavot Edrak Binaee Bin Zan va Mard, Humanities Faculty of Tehran University Magazine, Tehran, no 129-132. [In Persian] Zonoozi, MollaAbdollah, (n.d) Lomaat Al-Ilahiyyah, Tehran, Philosophy of Iran C http://www.businessinsider.com/black-blue-or-white-gold-dress-for-charity-shirts. [In English] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 877 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 688 |