تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,092 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,868,910 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,076,565 |
مطالعه تطبیقی محتوای برنامه درسی رشته معماری با معیار روح زمانه | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 68، دوره 14، شماره 3 - شماره پیاپی 55، تیر 1399، صفحه 657-670 اصل مقاله (614.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/jte.2019.4755.2114 | ||
نویسندگان | ||
سارا دشت گرد1؛ کاوه بذرافکن* 2؛ حیدر جهانبخش3 | ||
1گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بینالمللی کیش، کیش، ایران | ||
2گروه معماری، دانشکده مهندسی معمارى و شهرسازى، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی،تهران، ایران | ||
3گروه معماری، دانشکده مهندسى معمارى و شهرسازى، دانشگاه پیام نور تهران،تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 08 بهمن 1397، تاریخ بازنگری: 02 تیر 1398، تاریخ پذیرش: 12 تیر 1398 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: یکی از عوامل محوری در تدریس، آموزش و یادگیری معماری، محتوا و برنامه آموزشی آنهاست. به نظر میرسد آموزش معماری ایران در عدم تطابق با نیازهای جامعه و مسائل جاری آن، فراموشی ارزشهای فرهنگ ایرانی و فقدان پژوهشهای بنیادین و کاربردی روبروست و منجر به رونق گرایش به شیوهی زندگی، هنجارها و فرهنگ غرب شده است. یکی از علتهای اساس این تمایل، پیوستگی آموزش رسمی و امروزی به شیوهی آموزشی مدارس فرانسوی (مدرسه هنرهای زیبای پاریس و اکادمی سلطنتی هنرها) ، آلمانی (آموزش پلی تکنیک، آموزش مهندسی و مدارس مهارتی)، انگلیسی (آموزش حرفهای و تجربی) و آمریکایی (آموزش تلفیقی) بوده است. شکلگیری و رشد اولیهی مدارس معماری ایران برآمده از وارادات مستقیم شیوههای آموزشی فرنگی به ایران بود. پس از انقلاب اسلامی نیز اگرچه تلاشهایی برای یافتن الگویی بومی صورت گرفت ولی نتوانست گسترش یابد. در دهههای اخیر هم تنوع و پیشرفتهای چشمگیر آموزشی در مدارس امریکایی- انگلیسی و اروپایی آموزش معماری در مدارس ایرانی را مقهور خود کرده است. اگرچه پژوهشهای مختلفی در حوزهی آموزش معماری در ایران انجام شده است اما کمتر به حوزهی روح زمان پرداختهاند. هدف از پژوهش حاضر همگامی با درونزایی از جامعه و بستر اجتماعی، رهیافتهای جهانی و نیازهای جامعه، بازیابی و برساختن الگوهای کارآمد نظری و عملی است که برای شرایط و بستر ایران مناسب باشد. بررسی موضوع با تأکید بر تأثیرپذیری روند آموزش معماری از روح زمانه که از حوزهی ادبیات و فلسفهی هگلی به معماری وارد شده است، به تبیین مؤلفههای سهگانهی آن شامل (یک) دیالکتیک، (دو) تفکر انتقادی و (سه) بهروز رسانی میپردازد، سپس ارزیابی برنامههای آموزشی نسبت به این مولفههای صورت گرفته است. روشها:پژوهش حاضر مقطعی و از نوع کاربردی است. روش تحقیق، براساس راهبرد کیفی و تحلیل محتوای آشکار پیامهای موجود درسرفصلها، با رویکرد استدلال منطقی به تحلیل محتوای برنامه درسی نه دانشگاه برتر دنیا که منتخب ارزیابیهای معتبر با محوریت مفهوم روح زمان میپردازد. عامل جغرافیایی و سهم پراکندگی آن در هر قاره یکی از ملاک انتخاب نمونهها بوده است. تحلیلهای آمار توصیفی زمینهی رسیدن به یافتههای پژوهش و نتیجهگیریهای آن است. یافتهها: این پژوهش نشان داده است که دانشگاه دلفت در دو حوزه دروس تاریخ و نظریه با سی و پنج درصد و در حوزه فنآوری تقریبا با سی و دو درصد، بیشترین آمار این بخش و دانشگاه ماساچوست تقریبا با پنجاه و دو درصد سهم بخش طراحی، پیشتاز است و در حوزه دروس بینارشتهای دانشگاههای کالیفرنیا با حدود سی و پنج درصد از دروس در این زمینه از سایرین متمایزند و جالب اینکه برنامه درسی ایران سهم معنادار در رقابت میان دانشگاههای جهان را بدست نیاورده است. نتیجهگیری: این پژوهش نشان میدهد روح زمان فراروندگی مسائل روز، تاریخ و فرهنگ است که از درون جامعه برگرفته میشود؛ اگرچه مدلهای آموزشی متنوعی هست و بسیاری از این مدلها کاربردهای اختصاصی و مناسب خود را دارند؛ ولی تغییرپذیری، آزادی طراحی و انتخاب برنامهی آموزشی و انعطافپذیری آن، تفکر انتقادی و بازتعریف مسأله در روند آموزشی و شبیهسازی وضعیتهای زمینهای، محلی و بومی نقشی محوری در روح زمان در آموزش معماری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ روح زمان؛ مدلهای آموزشی؛ محتوای برنامه درسی؛ مفهوم به روز رسانی | ||
موضوعات | ||
برنامه ریزی درسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of Architecture Curriculum Content based on Zeitgeist | ||
نویسندگان [English] | ||
s. Dashtgerd1؛ K. Bazrafkan2؛ H. Jahanbakhsh3 | ||
1Architecture Department, Islamic Azad University Kish International Branch, Kish, Iran | ||
2Architecture Department, Faculty of Architecture and Urban Planning, Islamic Azad University Center Tehran Branch, Tehran, Iran | ||
3Architecture Department, Faculty of Architecture and Urban Planning, Payam-e-Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
learning architecture. It seems that the mismatch with the needs and current problems of society, forgetting the values of Iranian culture and the lack of basic and applied research, has led architectural education in Iran to a developing trend towards the West lifestyles, norms and Culture. One of the main intention to western education model in architecture is that the modern learning and formal education of architecture in Iran born by the importing of French model (Ecole des Beaux-Arts in Paris and French Royal Academy), German model (Poly technical education, engineering learning and training Schools), English model (practical and experimental learning) and American model (combinational learning). Architectural education in Iran starting by applying French model; and after Islamic Republic revolution in 1979, if some schools and agents attempt to defining local model (Iranian and Islamic pattern) in architectural education but their models cannot developed through different architectural schools. In the last decades development of Anglo- American architectural education models impress all parties in it. Even though there are many researches concentrate on architectural education in contemporary Iran, but almost none of them focus on Zeitgeist. Interdisciplinary and its synchronicity with global approaches and the needs of society and social context, to recover and making efficient models are the aim of this study in both, which is suitable for Iran’s situation and Context. This study emphasizes the impact of the architectural education process in relation to the zeitgeist- which is derived from Hegelian literature and philosophy- and explaining its triple components which is dialectic, critical thinking, and updating in education. Finally, the educational programs evaluation has been done by testing these components. Materials and Methods: The present study is a cross-sectional and applied research. The research methodology was based on qualitative method and content analysis. In research process, the contents of the curriculum of the nine top universities -which is selected in valid ranking and geographical and continental distribution- in the world were analyzed by focusing on Zeitgeist’s concept. Statistical descriptive analysis is the approach to findings and its conclusion. Findings: This study showed that Delft University in two fields of history and theory courses with thirty five percent and in the field of technology with approximately thirty two percent, and the Massachusetts University with approximately fifty two percent share in the design department are leading. In interdisciplinary courses, California universities are distinguished from others by about thirty five of the courses. Interestingly, Iran's curriculum has not achieved a significant share in the competition among the world's universities. Conclusion: This research showed that current problems, historical and cultural transcendence is equal to Zeitgeist, which is derived from our society. Although there are a variety of educational models and applied in specific and appropriate educating cases, in all of them some features have a key role to approach the Zeitgeist including changeability, program and design electivity, flexibility in learning curriculum, critical thinking, problem redefining in teaching approaches, and situations simulation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, educational model, curriculum content, concept of updates | ||
مراجع | ||
[1] Soleimani S. [The Effect of Multimedia and Interactive on Improving the Quality of Structural Engineering Training in Architecture]. Scientific Journal of the Iranian Scientific Society of Architecture and Urban Planning. 2013; 5: 75-87. Persian. [2] Maleki H. Basics Curriculum. Samt Press; 2007. Persian. [3] Entesari N. [An Investigation of the Architectural Role in Urban Design, Case Study: Modern Learning Spaces]. Urban Managemen. 2015; 40: 107-140. Persian. [4] Luka I. [Design Thinking in Pedagogy]. Journal of Education Culture and Society. 2014; 2: 63-74. [5] Gorji Mahalabani Y. [Today’s Architecture Education and Future Concerns]. Journal of Technology of Education. 2010, 4(3): 223-234. Persian. [6] Alalhesabi M. Norouzian Maleki S. [Experience of Design Education in Schools of Architecture]. Journal of Technology of Education. 2009; 3(4); 323-336. Persian. [7] Karimi Moshaver M. [Relation between Learning Styles and Student Performance in Architecture Design Studios Bagh-e Nazar]. 2012; 9(20): 3-12. Persian. [8] Mahmoodi AS. [Challenges of Architectural Design Education in Iran]. Honar-haye-Ziba. 2002; 12: 70-79. Persian. [9] Hojjat AS. Tradition and Innovation in Architecture Education. [Dissertation]. University of Tehran; 2000. Persian. [10] Ahmadi B. The Treatise of History; an Investigation into History Hermeneutics. Tehran: Markaz e Nashr. 1998. Persian. [13] Yaspers K. The Idea of University. The Translation of the Parsa. Tehran: Phoenix; 1959. Persian. [14] Shahidi M S, Bemanian MR, Yalpanian M. [The Role of Research in the Education Process of Architecture Design]. Hoviat e Shahr. 2008; 2(2): 81-92. Persian. [15] Cunningham A. [Notes on Education and Research Around]. The Journal of Architecture. 2005; 10(4); 415-441. [17] Eslami Gh, Mandgari A. Architecture Education and Architecture Training. Proceedings of the Contemplation of Spirituality and Art Education. Daneshgah e Honar. 2017. Persian. [18] Nadimi H. [Apprenticeship Method, a Second View]. Honar-ha-ye Ziba. 2011; 44: 27-36. Persian. [19] Anderson T, Wiley D. (Eds.). Flexible Pedagogy, Flexible Practice. AU Press; 2011. [21] Talebzadeh H, Haji A. [Similar Study of Educational Philosophy and Hegel and the Philosophy for Children Program]. 2017; (P4c): 5-24. Persian. [23] Moussavi F. The Function Of Style. Actar, Harvard University Graduate School of Design; 2014. [24] Jormaka K, Sherer O, Kohlmann D. Architectural Design Methods. [Translator, Bazrafkan, K]Tehran: Islamic Azad University, Central Tehran; 2011. [25] Wu YW, Weng KH. [Using an Analogical Thinking Model as an Instructional Tool to Improve Student Cognitive Ability in Architecture Design Learning Process]. International Journal of Technology and Design Education. 2012; 23(4): 1017–1035. [26] Wu YW, Weng KH, Young LM. [A Concept Transformation Learning Model for Architectural Design Learning Process]. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education. 2016; 12(5): 1189-1197. [27] DeHaan R L, [Teaching Creativity and Inventive Problem Solving in Science CBE].Life Sciences Education. 2009; 8: 172–181. [29] Hopkins J. Critics' Forum. Landscape Design. 1994. [32] Azizi Sh. Designing an Architectural Education Model in Iran Using System Thinking to Increase Effectiveness. [Dossertation]. Islamic Azad University, Science and Research Branch; 2008. Persian. [34] Nesbit K. The Theory of Postmodernism in Architecture. [The translation of the Shirazi, M.]. Tehran, 2007. Persian. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,256 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 881 |