تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,878,194 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,950 |
تاثیر استفاده از شبکههای اجتماعی بر یادگیری دانشجویان دانشگاه صنعتی سیرجان | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 62، دوره 14، شماره 3 - شماره پیاپی 55، تیر 1399، صفحه 583-590 اصل مقاله (1.72 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/jte.2019.4521.2081 | ||
نویسندگان | ||
لوئیزا دهیادگاری* 1؛ سمیه خواجه حسنی2 | ||
1گروه مهندسی الکترونیک، دانشکده مهندسی برق، دانشگاه صنعتی سیرجان، سیرجان، ایران | ||
2گروه مهندسی کامپیوتر، دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه صنعتی سیرجان، سیرجان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 آذر 1397، تاریخ بازنگری: 01 تیر 1398، تاریخ پذیرش: 09 تیر 1398 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: از آنجا که آینده جهان بر پایه علم وفناوری استوار استو ارتقاء سطح علمی، عاملی بسیار مهم و سازنده در سرنوشت کشور به شمار میآید و نیاز اساسی کشورهای در حال توسعه محسوب میشود، چنانچه بتوان علل افزایش یا کاهش سطح علمی دانشجویان را شناسایی کرد و در زمینه گسترش یا کاهش این علل برآمد، مطمئناً جوانان درآینده نسبت به استفاده علم و فناوری آگاهتر خواهند بود و در کابرد آنها انعطاف بیشتری نشان خواهند داد. از این رو در این پژوهش به بررسی تاثیر استفاده از رسانههای اجتماعی مجازی بر سطح یادگیری دانشجویان میپردازیم. روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی میباشد که در دانشگاه صنعتی سیرجان انجام شده است. معیارهای ورود به مطالعه شامل: دانشجوی دانشگاه صنعتی سیرجان بودن، دانشجوی ترم سوم به بالاتر، دانشجویان کارشناسی، دانشجویانی که دسترسی به شبکههای اجتماعی مجازی دارند و تمایل به شرکت در مطالعه میباشد. معیارهای خروج از مطالعه شامل: دانشجویان ترم اول و دوم، دانشجویانی که در مدت مطالعه وضعیت انتقالی، مهمانی، انصراف از تحصیل و یا اخراجی پیدا خواهند کرد، عدم تمایل به همکاری، تکمیل ناقص پرسشنامهها و دانشجویانی که صرفاً در زمان نمونه گیری در کل ترم تحصیلی فقط واحد کارورزی دارند. نمونهها شامل 200 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه صنعتی سیرجان میباشند که به روش نمونهگیری تصادفی از میان جامعه مورد بررسی (کل دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه صنعتی سیرجان) انتخاب شدهاند (در صورتی که شرایط لازم جهت ورود به مطالعه را داشتهاند). ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه محقق ساخته دو قسمتی استفاده از شبکههای اجتماعی بوده است. سوالات این آزمون بر اساس پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ ساخته شده است، چرا که کاربران این شبکهها از کاربران اینترنت محسوب میشوند. بهمنظور تأیید روایی، پرسشنامه در اختیار چند نفر از اعضا هیات علمی قرار گرفت و روایی آن تأیید گردید (اعتبار صوری) و به منظور تعیین پایایی، ابتدا در اختیار 40 نفر از دانشجویان قرار گرفت و با استفاده از روش باز آزمایی، ضریب پایایی آن حدود 88% محاسبه گردید. یافتهها: نتایج تحقیق نشان میدهد که بین میزان استفاده دانشجویان دانشگاه صنعتی سیرجان (نوع استفاده، مدت زمان استفاده، میزان استفاده روزانه) از شبکههای اجتماعی مجازی و ارتقا سطح علمی ایشان با توجه به مقدار ضریب همبستگی تاوکندال (135/0-) رابطه معنادار و معکوسی وجود دارد. نتیجهگیری: طبق نتایج به دست آمده، در زمینه رابطه و پیامدهای شبکههای اجتماعی مجازی با ارتقا سطح علمی میتوان گفت که یک رابطه معنادار و معکوس بین دو مولفه مدت زمان عضویت و میزان استفاده دانشجویان دانشگاه صنعتی سیرجان از شبکههای اجتماعی مجازی با ارتقا سطح علمی ایشان وجود دارد. هر چه میزان استفاده و فعالیت جوانان در شبکههای مجازی افزایش پیدا میکند، یادگیری و ارتقا سطح علمی آنان کاهش مییابد. مولفههای معروف متغیر «استفاده از شبکههای مجازی» شامل مدت زمان عضویت و میزان استفاده در روز موید نتایجی هستند که فرضیه اصلی پژوهش نشان میدهد. بدین معنا که هرچه تعداد ساعات حضور و استفاده دانشجویان از فضای شبکههای مجازی و سابقه عضویت آنها از این شبکههای مجازی بیشتر باشد، یادگیری و ارتقا سطح علمی به شکل معناداری تحت تاثیر قرارگرفته و کاهش پیدا میکند. ولی از آنجا که ضریب همبستگی نوع عضویت در شبکههای اجتماعی مجازی و ارتقا سطح علمی و یادگیری مثبت است، میتوان نتیجه گرفت که رابطه بین این دو مستقیم است. یعنی نوع شبکه اجتماعی میتواند تاثیر مستقیم بر روی یادگیری دانشجویان داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
شبکههای اجتماعی مجازی؛ یادگیری؛ دانشجویان؛ دانشگاه صنعتی سیرجان | ||
موضوعات | ||
آموزش الکترونیکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The impact of using social networks on students' learning in Sirjan Uuniversity of Technology | ||
نویسندگان [English] | ||
L. Dehyadegari1؛ S. Khajehasani2 | ||
1Electronic science, Department of Electronic Science, Sirjan University of Technology, Sirjan, Iran | ||
2Computer science,, Department of Computer Science, Sirjan University of Technology, Sirjan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The future of the world is based on science and technology and raising the level of science is the basic need of developing countries. So, if the causes of the increase or decrease in the scientific level of students can be identified and investigate the causes of them, the youth will surely be more aware of the use of science and technology in the future and will show more flexibility in using them. Therefore, in this study, we examine the effect of using virtual social media on students' learning level. Methods: The present study is a cross-sectional descriptive-analytical study conducted at Sirjan University of Technology. Criteria for entering the study include: being a student of Sirjan University of Technology, third semester or higher, undergraduate students, students who have access to virtual social networks and the desire to participate in the study. Criteria for leaving the study include: first and second semester students, students who will be transferred during a study, a party, dropping out of school or expulsion, unwillingness to cooperate, incomplete completion of questionnaires and students who are only at the time of sampling. In the whole academic semester, they only have an internship unit. The samples include 200 students studying at Sirjan University of Technology, who were selected by random sampling from the study population (all students studying at Sirjan University of Technology) (if the necessary conditions for Have entered the study). Data collection tools included a two-part researcher-made questionnaire using social networks. The test questions are based on the Yang Internet Addiction Questionnaire, as users of these networks are Internet users. In order to confirm the validity, the questionnaire was given to several faculty members and its validity was confirmed (formal validity). In order to determine the reliability, it was first provided to 40 students and using the retesting method, the coefficient Its reliability was calculated to be about 88%. Findings: According to the amount of the correlation coefficient of the Taukandal (-0.135), the results of the research show that there is a meaningful and inverse relationship between the use of virtual social networks by Sirjan University students (type of use, duration of use, daily use) and their scientific level. Conclusion: According to the results, in terms of the relationship and consequences of virtual social networks with the promotion of scientific level, it can be said that there is a significant and inverse relationship between the two components of membership time and the use of virtual social networks by students of Sirjan University of Technology. As the use and activity of young people in virtual networks increases, so does their learning and promotion. The well-known components of the "use of virtual networks" variable include the length of membership and the amount of use per day confirming the results that the main research hypothesis shows. In other words, the more students attend and use the space of virtual networks and their membership history than these virtual networks, the learning and promotion of scientific level is significantly affected and reduced. But since the correlation coefficient is the type of membership in virtual social networks and the promotion of scientific level and positive learning, it can be concluded that the relationship between the two is direct. This means that the type of social network can have a direct impact on students' learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Virtual social media, Learning, students, Sirjan university of technology | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,123 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 774 |