تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,129 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,084,959 |
بررسی استفاده از روشهای مختلف سنجش و سنجشهای مبتنی بریادگیری پایدار | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 29، دی 1392، صفحه 45-54 اصل مقاله (875.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2013.109 | ||
نویسندگان | ||
پوراندخت پورنادری* 1؛ احمدرضا نصر2؛ محمدرضا نیلی2؛ زهره باقری1 | ||
1برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران | ||
2دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 بهمن 1391، تاریخ بازنگری: 23 اردیبهشت 1392، تاریخ پذیرش: 23 اردیبهشت 1392 | ||
چکیده | ||
چکیده: آموخته ها برای اعطای مجوز صلاحیت به دانشجویان و افزایش یادگیری های آنان از جمله اهداف سنجش در آموزش عالی است. اخیرا صاحب نظران بر این باورند که این اهداف باید در جهت توجه و تأکید بیشتر به یادگیری های پایدار در طول زندگی توسعه یابد. انتخاب روش هایی برای سنجش دانشجویان که بتواند اهداف مختلف سنجش را همزمان و بهطور اثر بخش مورد توجه قرار دهد و محقق کند، از جمله چالش های سنجش است . این مقاله ضمن بررسی انواع شیوه های متداول سنجش دانشجویان، میزان تحقق اهداف یادگیری پایدار دانشجویان به کمک این شیوهها را مورد ارزیابی قرار داده است. پژوهش از نوع تحلیلی و توصیفی- پیمایشی است و جامعه ی آماری آن عبارت از دانشجویان شش رشته علوم انسانی دانشگاه اصفهان است که افراد نمونه به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش نامه محقق ساخته بوده که با استفاده از مرور متون تخصصی و دیدگاه های صاحب نظران در مقیاس لیکرت تدوین شده است. با اطمینان از روایی و پایایی پرسشنامه، داده های حاصل از آن با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل گردیده است. بر اساس یافته ها، روشهای سنجش موجود غیر کاربردی، تراکمی، محدود و تا حد زیادی مبتنی بر امتحانات پایان ترم است و خود سنجی و همتاسنجی هنوز در آن جایی ندارد. همچنین یافته ها نشان داد که اقدامات سنجش، در جهت افزایش یادگیری های پایدار دانشجویان طرح ریزی نمیشوند و نیز برای هدف اندازه گیری آموخته ها از دقت و صحت کافی برخوردار نیست. انتخاب روش های سنجش بر اساس پیامدهای یادگیری، خصوصا یادگیری های پایدار و فعال ساختن دانشجویان در فرآیند سنجش از جمله پیشنهادهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: سنجش سنتی؛ سنجش جایگزین؛ سنجش پایدار؛ خودسنجی؛ همتاسنجی | ||
موضوعات | ||
فناوری آموزش- یادگیری مادام العمر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of the Implementing Different Methods of Measurement and Sustainable Learning Based Measurements | ||
نویسندگان [English] | ||
P. Pornaderi1؛ A.R. Nasr2؛ M.R. Nili2؛ Z. Bagheri1 | ||
1Educational Planning, University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
2Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract: The aim of higher education is granted jurisdiction to the students and increase their learning. In the recent years, experts believe that these aims must pay more attention to sustainable learning in the life. Selecting the suitable evaluation methods for the students, which can access different evaluation aims simultaneously, is the biggest challenge for evaluation. This research considers the different common methods of evaluation and achieving the goals of sustainable learning of the students with the help of these methods. The research is an analytical and descriptive- survey. The statistical society of this research is the students of six majors of humanity in Isfahan University. The students were selected randomly. The research tool was researcher made questionnaire which has been prepared by reviewing the special text and experts view points on a Likert scale. Ensuring the reliability and validity of a questionnaire the data were analyzed by the descriptive and inferential statistic. According to the findings the evaluating method which has been used was inapplicable, compressed, limited and they were highly according to the student’s final exams. There is no place for self and peer assessment. Also finding showed that actions related to the evaluation are not programming on the line with the student sustainable learning and they have not suitable accuracy to measure the learning aims. Measurement method selection according to the learning outcome, especially sustainable learning and making student to have an active role in measurement process are among the suggestions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Traditional measurement, Alternative measurement, Sustainable Measurement, Self Assessment, Peer Assessment | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,282 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 985 |