تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,277 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,054 |
بررسی هستی شناسیِ عرفانی از منظر نجم الدین رازی و عزیز نسفی | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقاله 10، دوره 7، شماره 14، اسفند 1397، صفحه 177-194 اصل مقاله (943.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
قدرت الله خیاطیان* 1؛ طناز رشیدی نسب2 | ||
1دانشیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه سمنان | ||
2دانشجوی دکتری عرفان و تصوف دانشگاه سمنان | ||
تاریخ دریافت: 27 مهر 1396، تاریخ بازنگری: 27 بهمن 1397، تاریخ پذیرش: 28 آبان 1397 | ||
چکیده | ||
هستیشناسی از مهمترین مباحث عرفان اسلامی است که با نظری شدن عرفان توسط ابنعربی، بیش از پیش مورد توجه متصوفه و عرفا قرار گرفته است. نجمالدین رازی و عزیز نسفی از عرفای بزرگ قرن هفتم و منسوب به فرقة کبرویه بودهاند؛ با این تفاوت که نسفی تحت تأثیر آرای ابنعربی نیز بوده است. رازی به پیروی از مکتب کبرویه، هستی را براساس عالم امر و خلق یا ملک و ملکوت تقسیم میکند. در مبانی فکری او دربارة هستی توجه به نور، زوجیت در عالم و وحدت وجود دیده میشود. از سوی دیگر، نسفی ضمن اشاره به این دو عالم، جبروت را به آن افزوده و در هستیشناسی خویش، به تقسیمات سهگانهای قائل شده؛علاوه بر این به تفصیل مباحث وحدت وجود را بیان نموده است. در میان اقوال این دو، توجه به تجلی و اهمیت انسان در عالم مشترک است. این پژوهش بر آن است که به شیوة توصیفی- مقایسهای، به بررسی شباهتها و اختلافات آرای این دو و مبانی آن در باب هستیشناسی بپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
عرفان نظری؛ هستی شناسی عرفانی؛ وحدت وجود؛ انسان؛ نجم الدین رازی؛ عزیز نسفی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Survey of Mystical ontology in Najm al-Din Razi and Aziz Nasafi’s point of view | ||
نویسندگان [English] | ||
Ghodratollah Khayaian1؛ tannaz rashidinasab2 | ||
1Associate professor of mysticism and Sufism department, Semnan university | ||
2Ph.D candidate of mysticism and Sufism, Semnan university | ||
چکیده [English] | ||
Ontology is one of the most important issues in Islamic mysticism which has been considered by mystics and Sufists when it became theoretical by ibn Al-arabi. Najm al-Din and Aziz Nasafi are the biggest mystics of seventh century and they related to the “Kobravieh cult” however Nasafi is influenced by Ibn al-Arabi’s works. Razi in following of “Kobravieh cult” divided the being into “commanding or immaterial world” and “created or material world”. In his thoughts about existence it can be seen that there is attention to the light, duality in universe and oneness of Existence. Furthermore, Nasafi pointing to these two worlds, he also has added almightiness (Jabarout) to them and in his Ontology he has announced the triple division. Besides he explained about the oneness of Existence in detail. Between them, the attention to manifestation and importance of human being are the same. This article is going to present resemblance and differences between two sages opinions and their ontological foundation by descriptive-comparative method. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Theoretical mysticism, Mystical ontology, Unity of existence, Najm al-Din Razi, Aziz Nasafi | ||
مراجع | ||
Quran Ashtiyani, Jalal-eddin, (1991), Description of the Introduction to Qeysari, P3, Tehran: Amir Kabir. [In Persian] Parhizgar, Zarinjaj; Aghdaie, Tooraj, (2010), “Man in Morsad al-Abad”, Specialist Quarterly on Religions and Mysticism, Seventh year, Number twenty fifth, P.121-154. [In Persian] Khoshhal Dasjerdi, Tahereh, (2009), “The position of Prophet Mohammad (PBUH) in the mystical world of Najm al-Din Razi”, Persian Language and Literature, The first year, the second, P. 37-52. [In Persian] Razi, Najm al-Din, (1322AH), Mirsad Al-Ibad, Tehran: Inapt. [In Persian] ____, ___________, (1425AH), Monara o-ssayerin ela Hazrat ollah va Maghamate Taerin, Researcher and Excerpts: Asem Ebrahim Kiali Hoseyni Shazeli Daraghavi, Beyroot: Darokotob Elmiye. [In Arabic] ____, ___________, (2000), Mirsad Al-Ibad, Trying to: Mohammad Riyahi, Tehran: Scientific and Cultural. [In Persian] ____, ___________, (2002a), Treatise of Love and Wisdom, Excerpts and Trying: Thghi Tafazzoli, Tehran: Scientific and Cultural. [In Persian] ____, ___________, (2002b), Marmoozat Asadi in Marmoozat Davoodi, Introduction and Correction: Mohammad Shafiee Kadkani, Tehran: Sokhan. [In Persian] Reyesi, Ehsan,; Mirbagherifard, Aliasghar; Mohammadi Fesharaki, Mohsen; Aghahoseyni, Hoseyn, (2013), “Being and its extent from the viewpoint of dear Nasafi”, Mystical Literature Al-Zahra, Number eighth, P.93-121. [In Persian] Rahimian, Saeed, (2009), The Basics of Theoretical Mysticism, Tehran: SMT. [In Persian] Ridgeon, Lloyd, (1999), Aziz Nasafi, Translation: Majdedin Keyvani, Tehran: Markaz. [In Persian] Mirbagherifard, Seyed Aliasghar, (2015), Sufism Historical, V.2, P.2, Tehran: SMT. [In Persian] Nasafi, Aziz ebn Mohammad, (1973), Maghsad Aghsa (With Ashaeye Lomaat and …), Researcher and Excerpts: Hamed Rabbani, Tehran: Ganjineh. [In Persian] _____, _________________, (1980), Kashf ol-Haghayegh, Suspensions: Ahmad Mahdavi Damghani, Tehran: Ketab. [In Persian] _____, _________________, (2000), Bayan o-Ttanzil, Description of the Cultures and Analysis of Works and correction and annotation: Aliasghar Mirbagherifard, Tehran: Tahoori. [In Persian] ______, ____________________, (2002), Zobdat ol-Haghayegh, correction and annotation: Verdi Naseri, Tehran: Tahoori. [In Persian] _______, ________________________, (2007), Al- Enasan Al-Kamel, correction and annotation: Marijan mole, Tehran: Tahoori. [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 978 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,281 |