تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,795 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,682 |
نقد و بررسی رومن اینگاردن از پدیدارشناسی هوسرل | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقاله 8، دوره 7، شماره 14، اسفند 1397، صفحه 143-160 اصل مقاله (1.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی سلمانی* 1؛ منیر سخاوتی2 | ||
1دانشیار فلسفه هنر دانشگاه بوعلی سینا | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه هنر دانشگاه بوعلی سینا | ||
تاریخ دریافت: 25 اردیبهشت 1395، تاریخ بازنگری: 27 بهمن 1397، تاریخ پذیرش: 08 آبان 1397 | ||
چکیده | ||
اینگاردن پدیدارشناس واقعگرایی است که معتقد است هوسرل در کتاب پژوهشهای منطقی نوعی واقعگرایی را پذیرفته که مبنای آن تمایز صریح واقعیت و آگاهی است. اعتقاد به این تمایز و دیدگاه واقعگرایی با آغاز تفکر استعلایی هوسرل رها شده و جای خود را بهمحوریت آگاهی و در نتیجه ایدئالیسم استعلایی میدهد. اینگاردن با این چرخش ناگهانی مخالفت ورزیده و معتقد است که تفکر استعلایی به دلیل هدف و روش موردِ نظر خود خالی از نقص نیست. کلیت ایدئالیسم استعلایی که از نظر اینگاردن نتیجة چرخش یاد شده است کلیتی منطقی و سازگار نیست. طرح مفهوم پدیدارشناسی استعلایی، روش و هدف نهایی آن سبب سردرگمی و در نتیجه برخی ناسازگاریها در فلسفة استعلایی هوسرل شده است. هوسرل با توسل به اپوخه، فعلیت و وجود اشیا را نادیده گرفت و با اعمال روش تقلیل پدیدارشناختی بهمطلق بودن حوزة آگاهی و اگوی استعلایی رسید و در نهایت با طرح نظریة تقویم، معنا یا همان نوئما را جایگزین اعیان واقعی کرد. همین اقدامات سبب بی اعتبار شدن وجود واقعی شد و هدف اولیة هوسرلی را که همان شناخت دادههای عینی بود، مورد تردید قرار داد. فلسفة متقنی که با چنین روشی به دست میآید، به ادراک درونی و حلولی محدود میشود و راهی از پیش نمیبرد. اینگاردن ضمن اشاره به مشکل دوری که هوسرل در طرح روش تقلیل در فلسفة استعلاییاش با آن مواجه میشود، مدعی است که نتایج هوسرل در تفکر استعلایی محصولِ صرف معرفت شناسی او نیست و در بسیاری از موارد علاوه بر اینکه این نتایج شبیه به گزارههای متافیزیکی جلوه مینمایند، خود متخذ از نوعی مبانی مضمر و پنهان متافیزیکی و وجود شناختیاند. (اعتقاد به وجود مستقل از شناخت). | ||
کلیدواژهها | ||
پدیدارشناسی؛ اینگاردن؛ هوسرل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Roman Ingarden’s critics on Husserl Phenomenology | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Salmani1؛ Monir Sakhavati2 | ||
1Associate professor of art, BuAli Sina university, corresponding author | ||
2Ph.D candidate in philosophy of art,BuAli Sina university | ||
چکیده [English] | ||
Ingarden is a realist phenomenologist who believes that Husserl in his logical investigation has accepted a kind of realism which its base is distinction between consciousness and reality. This realism dismissed with the beginning of Husserl’s transcendental idealism replaced by consciousness and transcendental Idealism. Ingarden has opposed the sudden transformation and believed that transcendental thought has its own problems in the goal and the method. He believes that the whole idealism is not logically coherent. The scheme of the conception of transcendental idealism, its goal and method raised confusion and then inconsistency. Husserl by using Epoch method ignores actuality of thing's existence and by exercising phenomenological reductionism reached the absoluteness of consciousness and transcendental ego and finally by proposing constitutional conception replaced realistic objects by meaning or noema. These tasks invalidate the real existence and has doubted Husserl’s original goal that was knowledge of objective data. Rigorous philosophy which is reached by this method confines itself to immanent perception. Ingarden has pointed to petition principia problem in Husserl's reductionist method, claims that Husserl's results in the transcendental thought is not an achievement of mere epistemology. In many cases his results is more like to metaphysical propositions which derived from ontological elements. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Phenomenology, Ingarden, Husserl | ||
مراجع | ||
Bel, David, (1990), Husserl, Translated by, fereidon fatemi, markaz publishing. [In Persian] Bostar, Leo,(1994), Reading Ingarden read Husserl: Metaphysics, ontology, and phenomenological method, Volume 10, Issue 3, p 211–236. Husserl, Edmund, (1982) collected works, Volume.2, Idea, Pertaining to a pure phenomenology, vol.1, translated by F.Kersten, Martinus Nijhoff Publishers. ---------------------, (2001) Logical investigations, translated by J.N.Findlay, edited by Dermot Moran, Rutledge. …………………………, (1977) Cartesian Meditations, Translated by Abdolkarim Rashidian , Ney Publishing. [In Persian] ……………………….…, (2007), Philosophy as the Rigorous Science, Translated by Behnam Aghaee , Siavash Moslemi. Markaz Publishing. [In Persian] Ingarden, Roman, (1975), On the Motives which led Husserl to Transcendental Idealism, Translated from the Polish by Arnor Hannibalsson, Martinus Nijhoff Publishers. Laskey, Dallas, (1972), Ingarden's Criticism of Husserl, in A-T Tymieniecka (ed.), Analecta Husserliana, Vol. II. 48-54. Mitscherling, Jeff, (1997), Roman Ingarden´s Ontology and aesthetics, Ottawa: University of Ottawa Press. Smith, David Woodruff, (2007), Husserl, Translated by Mohammad Taghi Shakeri, Hikmat Publishing. [In Persian] Sokolowski, Robert, (1977), On the Motives which led Husserl to Transcendental Idealism by Roman Ingarden, in The Journal of Philosophy, Vol. 74, No 3, p. 176-180. Spiegelberg, Herbert, (1994), The Phnomenological Movment: a Historical Introduction, Translated by masoud Olia, Minoie Kherad publishing. [In Persian] Rashidian, Abdolkarim, (2012), Husserl in the his works, Ney publishing. [In Persian] Thomasson, Amie, (2012), Roman Ingarden, in Stanford Encylopedia of Philosophy. Zahavi, Dan, (2002), Husserl's Phenomenology, Translated by Iman Vaghefi, Ali Nejat gholami, Rozbahan Publising. [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 891 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,180 |