
تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 214 |
تعداد مقالات | 2,151 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,971,332 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,171,733 |
بررسی میزان اثربخشی برنامههای اوقات فراغت آموزشوپرورش بر مهارتهای فردی و اجتماعی دانشآموزان استان سیستان و بلوچستان | ||
مطالعات آموزش علوم ورزشی | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 5، تیر 1403، صفحه 51-59 اصل مقاله (1.38 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
جواد نخزری خداخیر1؛ الهام قاسمی1؛ مرتضی رضائی* 2؛ سجاد میری3 | ||
1گروه علوم ورزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زابل. زابل ایران. | ||
2گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران. بابلسر، ایران | ||
3گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان. ایران. | ||
تاریخ دریافت: 17 تیر 1403، تاریخ بازنگری: 11 مرداد 1403، تاریخ پذیرش: 07 شهریور 1403 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: اهمیت دوره نوجوانی و نیز گستردگی اوقات فراغت در میان این گروه سنی حساسیتهای خاصی را جهت برنامهریزی در خصوص اوقات فراغت برانگیخته است. از آنجایی که فعالیتهای اوقات فراغت یکی از ضرورت-های زندگی دانشآموزان است پژوهش حاضر به بررسی تأثیر برنامههای اوقات فراغت آموزشوپرورش بر مهارتهای فردی و اجتماعی دانشآموزان استان سیستان و بلوچستان پرداخت. روشها: از لحاظ طرح تحقیق، پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ همبستگی میباشد که از نظر زمانی از تحقیقات مقطعی و از نظر هدف کاربردی میباشد که به صورت کمی انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل مربیان پرورشی و تربیتبدنی مدارس استان سیستان و بلوچستان بود که پرسشنامه بین آنها توزیع شد و در فرآیند تجزیهوتحلیل قرار گرفت. ابزار تحقیق پرسشنامههای مهارتهای فردی و اجتماعی ماتسون (1983) بود که روایی و پایایی آن مورد بررسی و تائید قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل آماری از نرمافزار Spss نسخه 22 استفاده گردید. یافتههای تحقیق بیانگر وجود رابطه معنادار (001/0= P) بین هر دو متغیر مهارتهای فردی و اجتماعی و مؤلفههای هر کدام از آنان بود. نتایج تحقیق نشان داد میانگین نمرات در همه مؤلفههای مهارتهای فردی و اجتماعی از میانگین فرضی کمتر بوده و این مهم بدان معناست که از نظر دبیران تربیتبدنی و پرورشی که بیشترین ارتباط را با این برنامههای اوقات فراغت داشتهاند، فعالیتهای صورت گرفته در این زمینه به میزان کافی مورد قبول نبوده است و نیاز به بررسیهای بیشتر در این راستا وجود دارد. یافتهها: یافتههای تحقیق بیانگر وجود رابطه معنادار (001/0= P) بین هر دو متغیر مهارتهای فردی و اجتماعی و مؤلفههای هر کدام از آنان بود. نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد میانگین نمرات در همه مؤلفههای مهارتهای فردی و اجتماعی از میانگین فرضی کمتر بوده و این مهم بدان معناست که از نظر دبیران تربیتبدنی و پرورشی که بیشترین ارتباط را با این برنامههای اوقات فراغت داشتهاند، فعالیتهای صورت گرفته در این زمینه به میزان کافی مورد قبول نبوده است و نیاز به بررسیهای بیشتر در این راستا وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اوقات فراغت؛ نوجوانان؛ آموزشوپرورش؛ استان سیستان و بلوچستان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the effectiveness of free time education programs on individual and social skills of students in Sistan and Baluchistan province | ||
نویسندگان [English] | ||
Javad Nakhzari1؛ Elham Ghasemi1؛ Morteza Rezaei2؛ Sajad Miri3 | ||
1Department of Sports Sciences, Faculty of Literature and Humanities, University of Zabol. Zabol, Iran | ||
2Department of Sports Management, Faculty of Sports Sciences, University of Mazandaran. Babolsar | ||
3Department of Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The importance of the adolescent and the importance of free time among this age group is a special sensitivity to the importance of the free time program. Since the effectiveness of free time is one of the necessities of a scholar's life, the present study aims to investigate the impact of the effectiveness of free time program on the individual and social skills of Sistan and Baluchistan's scholar. Methods: The current research was descriptive in terms of its applied purpose, in terms of method, and survey in terms of types of descriptive researches. The statistical population of this research includes teachers of physical education and secondary school in Sistan and Baluchistan province; According to the inquiry from the General Department of Education of Sistan and Baluchistan Province, in the academic year 1401-1402, their number was equal to 1345 people, which will be selected for this research using random, cluster-stage sampling method. The statistical sample of this research is based on Morgan's table of 300 people, and the researcher has distributed the questionnaire among all the statistical population of the target cities in order to achieve more comprehensive results. The questionnaires returned to the researcher were 425 questionnaires that were subjected to statistical analysis. In this research, the researcher made a questionnaire, according to the type of information required to conduct this research, a variety of tools were used, including the review of existing documents (library method) and field research using the distribution of questionnaires to collect information. The research questionnaire consists of two parts, in the first part, the demographic information of the subjects such as gender, age, work experience, and educational qualification is collected. Findings: The results of the investigation showed that there is a significant correlation (0.001/0=P) between each variable of individual and social skills and the authors of each of them. Conclusion: The results of the investigation indicated that the correlation between the individual and social skills variables was greater than the hypothesized correlation and this is important in the sense that from the point of view of pedagogical and developmental studies in relation to these free time programs, the effectiveness of these programs at this time is not sufficiently accepted and there is a need for further research in this area. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Leisure time, Teenagers, Education, Sistan and Baluchistan province | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 32 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 32 |