تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 115 |
تعداد مقالات | 922 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,155,877 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 814,129 |
ساخت، اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه یادگیری صلاحیت های فناورانه دانشجو معلمان | |||||||||||
فناوری آموزش | |||||||||||
مقاله 3، دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 46، زمستان 1396، صفحه 115-126 اصل مقاله (1976 K) | |||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/jte.2018.2699.1686 | |||||||||||
نویسندگان | |||||||||||
روشن احمدی1؛ اسماعیل زارعی زوارکی ![]() | |||||||||||
1دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزش, دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, دانشگاه علامه طباطبائی، تهران. | |||||||||||
2دانشگاه علامه طباطبائی دانشیار رشته تکنولوژی آموزشی | |||||||||||
3گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران. | |||||||||||
4گروه روش تحقیق و آمار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران. | |||||||||||
5گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران. | |||||||||||
چکیده | |||||||||||
قاله حاضر با هدف، ساخت، اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه یادگیری صلاحیت های فناورانه دانشجو معلمان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران انجام شده است. به منظور رسیدن به این هدف، پرسشنامه ای بر اساس مرور نظام مند مبانی نظری در زمینه یادگیری صلاحیت های فناورانه تهیه شد. با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، نمونه ای 60 نفری از دانشجو معلمان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی انتخاب و ابزار پژوهش که شامل پرسشنامه صلاحیت های فناورانه با 49 سئوال بود، اجرا شد. روش های به کار رفته برای تحلیل گویه ها ( ضریب تمیز و روش لوپ)، و برای رواسازی از روایی، صوری، محتوی و سازه (تحلیل عاملی) و برای اعتبار ( محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه و عامل ها) استفاده شد. در نتایج تحلیل عاملی، سه عامل شناسایی شد که عبارتند از: سواد فناوری، تعمیق دانش و خلق دانش. اعتبار این پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 98/0 به دست آمد. با در نظر گرفتن نتایج این پژوهش می توان گفت که این پرسشنامه از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار بوده و عوامل به دست آمده از تحلیل عاملی می تواند یادگیری صلاحیت های فناورانه دانشجو معلمان را اندازه گیری کند. | |||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||
واژگان کلیدی: یادگیری؛ صلاحیت های فناورانه؛ اعتباریابی؛ رواسازی | |||||||||||
عنوان مقاله [English] | |||||||||||
Construction and Validation of the Questionnaire of Technology learning Competencies of Student-teachers | |||||||||||
نویسندگان [English] | |||||||||||
Roshan Ahmadi1؛ Esmail Zaree Zavaraki2؛ Daryoush Norouzi3؛ Ali Delavar4؛ Fariborz Dortaj5 | |||||||||||
1PhD Student of Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran. | |||||||||||
2Department of Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran | |||||||||||
3Department of Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran. | |||||||||||
44 Department of Methods and Statistics Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran. | |||||||||||
5Department of Educational Psychology, Statistics Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran. | |||||||||||
چکیده [English] | |||||||||||
The present paper has intended to construct, validate and estimate the reliability of the questionnaire of Technology competencies of student-teachers at Shahid Rajaee teacher training university in Tehran. To do so a questionnaire was developed after a systematic review of literature on theories of technology competencies. Through a random cluster sampling a sample of 60 student teachers of Shahid Rajaee teacher training university was selected and the questionnaire was administered. The instrument included 49 items. Item analysis such as item discrimination and loop, construct validation (factor analysis) and reliability analysis (Cronbach Alpha) were utilized. In Factor analysis, three factors were identified as technology knowledge, knowledge consolidation and knowledge production. The reliability of the questionnaire turned out to be .98.The results indicate that the instrument is both reliable and valid and can be readily used to assess student- teachers’ technology competencies. KeyWords: Learning, Tchnology competencies, Reliability, Validity | |||||||||||
کلیدواژهها [English] | |||||||||||
KeyWords: Learning, Tchnology competencies, Reliability, Validity | |||||||||||
مراجع | |||||||||||
| |||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 253 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 413 |
|||||||||||