| تعداد نشریات | 11 |
| تعداد شمارهها | 228 |
| تعداد مقالات | 2,317 |
| تعداد مشاهده مقاله | 3,623,805 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,663,793 |
تحلیل گفتمانی مفهوم ریزوم در فلسفه دلوز با رویکرد لاکلائو و موفه | ||
| پژوهش های هستی شناختی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/orj.2025.12346.902 | ||
| نویسندگان | ||
| حبیب اله افتخاری رنانی* 1؛ نرگش کشتی آرای2؛ رسول برجیسیان3 | ||
| 1دانشکده علوم تربیتی، روانشناسی، زبانهای خارجی دانشگاه آزاداسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) | ||
| 2دانشیارمطالعات برنامه درسی ،داشکده علوم تربیتی، روانشناسی، زبانهای خارجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) | ||
| 3گروه آموزشی الهیات، دانشگاه فرهنگیان ، صندوق 56441-888، تهران ،ایران | ||
| تاریخ دریافت: 15 مرداد 1404، تاریخ بازنگری: 17 آبان 1404، تاریخ پذیرش: 11 آذر 1404 | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش، تحلیل تفکر " ریزوماتیک " در اندیشه فیلسوف فرانسوی" ژیل دلوز" است.به این منظور از روش پژوهش کیفی تحلیل گفتمان لاکلائو و موفه استفاده شده است .حوزه پژوهش به منابعی محدود گشته که در آن ، فلسفه ریزوماتیک دلوز مورد توجه بوده است. برای رسیدن به این منظور از روش نمونه گیری هدفمند بهره گرفته شده است و از مراحل پنج گانه تحلیل گفتمان لاکلائو و موفه برای روش تجزیه و تحلیل اطلاعات بهره برداری شده است.ابزار جمع آوری اطلاعات شامل منابع دست اولی که به طور مستقیم مفهوم ریزوم را تبیین نموده اند، می باشد.برای ارزیابی و اعتبار پژوهش از دیدگاه کارشناسان حوزه فلسفه تعلیم وتربیت برای اطمینان بخشی به تحقیق استفاده شد. یافته های پژوهش نشان دهنده این است که ،اندیشه ریزوم ،در تقابل با اندیشه درختی قرار دارد. در پی این تقابل، ریزوم با ویژگی هایی چون ، پیوند گرایی، قلمرو زدایی، گسست نادلالتگر، کوچ گرایی، شدن و..صورت بندی می گردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| درخت؛ ریزوم؛ ژیل دلوز؛ تحلیل گفتمان لاکلائو و موفه | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| An analysis of Deleuze's rhizomatic philosophy based on the discourse analysis method of Laclao and Mouffe | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Habibollah Eftekhari Renani1؛ Narges Keshtiaray2؛ Rasool Berjisian3 | ||
| 1Faculty of Educational Sciences, Psychology, Foreign Languages, Islamic Azad University, Isfahan Branch (Khorasgan) | ||
| 2Associate Professor of Curriculum Studies, School of Educational Sciences, Psychology, Foreign Languages, Islamic Azad University, Isfahan Branch (Khorasgan) | ||
| 3Department of Theology, Farhangian University, Box 56441-888, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| The aim of this research is to analyze the "rhizomatic" thought in the thought of the French philosopher Gilles Deleuze. For this purpose, the qualitative research method of discourse analysis by Laclau and Mouffe has been used. The scope of the research has been limited to sources in which Deleuze's rhizomatic philosophy has been considered. To achieve this purpose, the purposive sampling method has been used, and the five stages of discourse analysis by Laclau and Mouffe have been used for the method of data analysis. The data collection tool includes first-hand sources that have directly explained the concept of rhizome. To evaluate and validate the research, the perspective of experts in the field of philosophy of education was used to provide assurance to the research. The research findings indicate that the idea of rhizome is in contrast to the idea of tree. Following this contrast, the rhizome is formulated with features such as connectionism, deterritorialization, non-signifying rupture, nomadism, becoming, and so on. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Tree, Rhizome, Gilles Deleuze, Laclau and Mouffe', s Discourse Analysis | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 |
||