
تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 226 |
تعداد مقالات | 2,273 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,446,122 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,507,691 |
شناسایی فرصتهای هوش مصنوعی بر رهبری معلمان درفرایند آموزش | ||
فناوری آموزش | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2025.11612.3171 | ||
نویسنده | ||
کبری خباره* | ||
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 20 تیر 1403، تاریخ بازنگری: 12 مهر 1403، تاریخ پذیرش: 20 آذر 1403 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: قرن بیست و یکم شاهد پیشرفت شتابان فناوریها بوده که زندگی بشر را متحول کردهاند. هوش مصنوعی، یکی از این فناوریهای نوظهور، پتانسیل تغییر اساسی در بخشهای گوناگون، از جمله آموزش، را دارد. در سالهای اخیر، هوش مصنوعی در نظامهای آموزشی مورد استفاده قرار گرفته تا کیفیت یادگیری و آموزش را ارتقا بخشد. این پژوهش با توجه به اهمیت روزافزون هوش مصنوعی در آموزش و تأثیر آن بر نقش معلم، به بررسی نقش این فناوری در رهبری معلمان در فرایند آموزشی پرداخته و میکوشد فرصتهای موجود در هوش مصنوعی برای بهبود رهبری و عملکرد معلمان را شناسایی کند. روشها: پژوهش حاضر کیفی از نوع روایت پژوهی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه مقالات به تعداد 70 بود که از این میان 30 مقاله براساس معیارهای پذیرش انتخاب شد و از ابزار حیاتی گلین نیز برای تأمین کیفیت مقالات استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها از روش کدگذاری استفاده شد که ابتدا 162 کد باز استخراج شد، سپس 18 کد محوری و در نهایت 3 کد انتخابی به عنوان فرصتهای هوش مصنوعی بر رهبری معلمان در فرایند آموزش شناسایی شد. یافتهها: یافتههای پژوهش فرصتهای هوش مصنوعی بر رهبری معلمان در فرایند آموزش را در 3 بعد نشان داد که شامل شد؛ 1- برنامهریزی: کمک به معلمان در ارائه محتوای هوشمند برای دانشآموزان، ارائه اطلاعات در مورد پیشینهآموزشی دانشآموزان، زمانبندی و برنامهریزی دروس به صورت خودکار، طراحی آموزشهای سفارشی شده، ارائه روشهای تدریس بر اساس نیازهای فردی دانشآموزان، ارائه بسترهای هوشمند برای خودیادگیری؛ 2- اجرا مانند: جذاب تر کردن فرآیند تدریس از طریق چتباتها، مشارکت فعال دانشآموزان در فرایند آموزش، بهبود کیفیت آموزش و تجربه یادگیری، ایجاد یادگیری مستقل برای دانشآموزان، تدریس شخصی سازی شده، محیط یادگیری اکتشافی؛ و 3- ارزشیابی مانند: نمرهدهی خودکار به تکالیف و امتحانات، ارائه بازخورد در مورد اثربخشی عملکرد آموزشی، مدیریت دادههای مربوط به ارزیابی تکالیف، امتحانات، کمک به دانش آموزان برای بهبود یادگیری، پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان، تصمیمگیری مبتنی بر دادههای ارزیابی بود. نتیجهگیری: هوش مصنوعی به عنوان یک نیروی تحولآفرین در عرصه آموزش، نقشی محوری در بهبود کیفیت و شخصیسازی فرآیند یادگیری ایفا میکند. هوش مصنوعی میتواند به عنوان ابزاری قدرتمند در ارتقاء رهبری معلم و بهبود کلی فرآیند آموزش مورد استفاده قرار گیرد.این فناوری با ارائه ابزارهایی برای برنامهریزی درسی، بهبود روشهای تدریس و ارزیابی دقیق عملکرد دانشآموزان، نه تنها به معلمان در ایفای نقش رهبری کمک میکند، بلکه امکان دسترسی به منابع آموزشی گسترده و ارائه بازخورد فوری را نیز فراهم میسازد. هوش مصنوعی با تحلیل دادههای یادگیری، امکان ارائه محتوای آموزشی شخصیسازی شده و متناسب با نیازهای فردی هر دانشآموز را فراهم کرده و از این طریق، به بهینهسازی تجربه یادگیری و افزایش تعامل بین معلم و دانشآموز کمک میکند. این پیامدهای آموزشی فناوری هوش مصنوعی، نحوه یادگیری دانشآموزان و شیوه فعالیت معلمان را متحول خواهد کرد. در نهایت، استفاده از هوش مصنوعی در آموزش، بهبود سیستمهای آموزشی فراهم را به همراه خواهد داشت که میتواند به کیفیت آموزش و بهبود نتایج تحصیلی دانشآموزان در سرتاسر جهان منجر شود. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش مصنوعی؛ معلمان؛ مدارس؛ آموزش و یادگیری | ||
موضوعات | ||
فناوری آموزش - هوش مصنوعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying the opportunities of artificial intelligence for teacher leadership in the education process | ||
نویسندگان [English] | ||
K. Khabareh | ||
Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The 21st century has witnessed the rapid advancement of technologies that have transformed human life. Artificial intelligence, one of these emerging technologies, has the potential to fundamentally change various sectors, including education. In recent years, artificial intelligence has been utilized in educational systems to enhance the quality of learning and teaching. This research, considering the increasing importance of artificial intelligence in education and its impact on the role of teachers, conducts a thorough examination of the role of this technology in teacher leadership in the educational process and seeks to identify the opportunities presented by artificial intelligence for improving teachers’ leadership and performance. Methods: The present research is qualitative and of a narrative nature. The study population consisted of a total of 70 articles, from which 30 articles were selected based on acceptance criteria. The critical Glaser tool was also used to ensure the quality of the selected articles. For data analysis, a coding method was employed, initially extracting 162 open codes. Subsequently, 18 axial codes were identified, and finally, 3 selective codes representing the opportunities of artificial intelligence in teacher leadership during the educational process were recognized. Findings: The findings of the research indicated opportunities for artificial intelligence in teacher leadership in the educational process across three categories:1.Planning: Assisting teachers in delivering intelligent content to students, providing information about students’ educational backgrounds, automated scheduling and planning of lessons, designing customized training, offering teaching methods based on individual student needs, and providing intelligent platforms for self-learning.2. Implementation: Making the teaching process more engaging through chatbots, fostering active student participation in the learning process, improving the quality of education and the learning experience, creating independent learning opportunities for students, personalized instruction, and providing an exploratory learning environment.3.Evaluation: Automated grading of assignments and exams, providing feedback on the effectiveness of educational performance, managing data related to the evaluation of assignments and exams, assisting students in improving their learning, predicting students’ academic performance, and making data-driven decisions based on evaluations. Conclusions: Artificial intelligence serves as a transformative force in the field of education, playing a central role in improving the quality and personalization of the learning process. AI can be used as a powerful tool to enhance teacher leadership and improve the overall educational process. This technology offers tools for lesson planning, enhances teaching methods, and accurately assesses student performance. It not only assists teachers in their leadership roles but also provides access to extensive educational resources and enables immediate feedback. By analyzing learning data, AI facilitates the provision of personalized educational content tailored to the individual needs of each student. In this way, it helps optimize the learning experience and increases interaction between teachers and students. The educational implications of AI technology will transform how students learn and how teachers operate. Ultimately, the use of artificial intelligence in education will improve educational systems, leading to enhanced learning quality and improved student outcomes worldwide. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Artificial Intelligence, Teachers, Schools, Education and Learning | ||
مراجع | ||
[8] Clark D. Artificial ıntelligence for learning: How to use AI to support employee development. Kogan Page Publishers.
[10] Robinson J. Predictive analytics: A New Tool for School principals. Education Week, 2019; 39(11), 12–13.
[11] Fang YA. Systematic review of Natural Language Processing Applications in writing instruction. Journal of Educational Computing Research, 2021; 59(3), 527–548.
https://doi.org/10.1080/10494820.2021.1952615
[13] Gonzalez J, Guzman J. The Use of Voice Recognition Technologies for Administrators in Education. Journal of Education and Learning. 2020; 9(1), 1–15.
[15] Guan C, Mou J, Jiang Z. Artificial intelligence innovation in education: A twenty-year data- driven historical analysis. International Journal of Innovation Studies.2020;4(4),134–147. https://doi.org/10.1016/j.ijis.2020.09.001
[16] Zhai X, Chu X, Chai CS, Jong MSY., Istenic A, Spector M, Li Y. A Review of Artificial Intelligence (AI) in Education from 2010 to 2020. Complexity, 2021, 1–18.
[17] Mollick ER, Mollick L. New Modes of Learning Enabled by AI Chatbots: Three Methods and Assignments.2022; Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=4300783 or doi: 10.2139/ssrn.4300783
[18] Ghamrawi N, Shal T, Ghamrawi NAR. Exploring the impact of AI on teacher leadership: regressing or expanding? Education and Information Technologies .2024; 29:8415–8433. https://doi.org/10.1007/s10639-023-12174-w
[21] Zhang BM. On the Teaching and Learning in the Information Age of “Big Data+ Internet?”—Some Thoughts on the Application of ChatGPT in Teaching.” In 2023 2nd International Conference on Educational Innovation and Multimedia Technology.2023; (EIMT 2023) (pp. 1005–1016). Atlantis Press, July.
[23] Leaton Gray S. Artificial Intelligence in Schools: Towards a Democratic Future. London Review of Education.2020; 18(2), 163-177. https://doi.org/10.14324/LRE.18.2.02
[28] European Commission. Ethical Guidelines on the Use of Artificial Intelligence and Data in Teaching and Learning for educators.2022; Brussels: European Commission.
[29] Cooper G. Examining Science Education in ChatGPT: An Exploratory Study of Generative Artificial Intelligence. Journal of Science Education and Technology. 2023; 32 (3): 444–452. https://doi.org/10.1007s10956-023-10039-y.
[30] Celik I, Dindar M, Muukkonenm H, Jarvela S. The Promises and Challenges of Artiicial Intelligence for Teachers: a Systematic Review of Research. 2022; TechTrends.66:616–630. https://doi.org/10.1007/s11528-022-00715-y
[31] Almasri F. Exploring the Impact of Artificial Intelligence in Teaching and Learning of Science: A Systematic Review of Empirical Research. Research in Science Education. 2024; 54:977–997. https://doi.org/10.1007/s11165-024-10176-3
[32] Tang KHD. Implications of Artificial Intelligence for Teaching and Learning. Acta Pedagogia Asiana 3(2), 2024; 65−79. https://doi.org/10.53623/apga.v3i2.404
[33] Baumeiste, RF, Leary MR. Writing Narrative Literature Reviews. Review of General Psychology,1997; 1(3), 311-320. https://doi.org/10.1037/1089-2680.1.3.311
[34] Rezaei F, Faghih Abdollahi AA. Review of the Application of Artificial Intelligence in the Education System. In The 8th National Conference on New Approaches in Education and Research: 2023; Dec21-22: Mazandaran. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 |