
تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 226 |
تعداد مقالات | 2,280 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,464,432 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,532,985 |
بررسی شایستگی های دانشجومعلمان ایرانی رشته آموزش زبان انگلیسی در دانش فن آوری، تربیتی، موضوعی و تربیتی- موضوعی (مطالعه موردی: دانشگاه فرهنگیان سمنان) | ||
فناوری آموزش | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 مهر 1404 اصل مقاله (698.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2024.10708.3046 | ||
نویسنده | ||
نفیسه صالحی* | ||
گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 13 خرداد 1403، تاریخ بازنگری: 08 آبان 1403، تاریخ پذیرش: 27 آذر 1403 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: در طول دهههای گذشته، ادغام فناوری در آموزش، شیوه های تدریس و یادگیری موضوعات مختلف را متحول کرده است. این روند بر آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی نیز تأثیر گذاشته است و فرصت های جدیدی برای یادگیری تعاملی، ارتباطات جهانی و تبادل فرهنگی از طریق ابزارها و پلتفرم های آنلاین ایجاد کرده است. تقاضای فزاینده برای تجربیات یادگیری جذاب و تعاملی، آموزش به دانشجو معلمان رشته آموزش زبان انگلیسی در راستای ادغام موثر دو مقوله فن آوری و آموزش زبان را ضروری کرده است تا به آن ها امکان دهد از مزایای ابزارها و منابع دیجیتالی بهره مند شوند. این آموزش ها را میتوان با ارزیابی دانش فن آوری، تربیتی، موضوعی و تربیتی-موضوعی آن ها آغاز کرد. مطالعه حاضر به بررسی و تحلیل نظرات دانشجو معلمان رشته زبان انگلیسی در خصوص شایستگی هایشان در دانش فن آوری، تربیتی، موضوعی و تربیتی-موضوعی و عملکرد واقعی آن ها در کلاس درس در استفاده از فن آوری میپردازد که در نهایت به افزایش اثربخشی آنها در حیطه های مختلف آموزشی کمک میکند. روشها: ده دانشجوی سال آخر مقطع کارشناسی رشته آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه فرهنگیان سمنان، ایران شامل شش زن و چهار مرد از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در این تحقیق کیفی از روش مطالعه موردی استفاده و دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته و مشاهدات کلاس درس جمعآوری شد. سوالات باز پاسخ مصاحبه و چکلیست مشاهده بر اساس مرور ادبیات تحقیق مربوط به الگوی تی پک طراحی شدند. بازبینی ابزار تحقیق توسط استادان رشته آموزش زبان انگلیسی، انجام مصاحبهها و مشاهدات آزمایشی، بازبینی شرکت کنندگان و مثلث سازی داده ها به افزایش اعتبار مطالعه کمک کرد. برای تجزیه وتحلیل دادهها، پژوهشگر از روش تحلیل مضمون استفاده کرد. یافتهها: نتایج نشان داد، در حالی که دانشجومعلمان از دانش موضوعی، دانش تربیتی و دانش موضوعی-تربیتی قوی برخوردار هستند، دانش و مهارت آنها در دانش فن آوری، تربیتی، موضوعی و تربیتی-موضوعی محدود است. بهطور خاص، دانشجومعلمان زبان انگلیسی دارای تسلط کافی بر محتوای درسی و شیوههای تدریس مؤثر بودند؛ با این حال، درک آن ها از فن آوری و توانمندیشان در استفاده از آن در امر تدریس ناکافی بود. این شکاف نشان میدهد که با وجود بهره مندی از دانش و مهارت لازم برای تدریس مؤثر، آنها در ادغام ابزارها و منابع فن آورانه در تدریس با مشکل مواجه هستند. مشاهدات کلاسی نیز حاکی از استفاده محدود از فن آوری در امر آموزش به شیوهی دانشآموز-محور بود. نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه به وجود یک شکاف نگرانکننده در آموزش دانشجومعلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در ایران اشاره دارد. این نتایج نشان میدهد که معلمان آینده در عین برخورداری از دانش موضوعی و دانش تربیتی-موضوعی قوی، از دانش فنآوری، تربیتی، موضوعی و تربیتی-موضوعی کافی برخوردار نیستند تا بتوانند در تدریس خود بهطور مؤثر از آن استفاده کنند. این نقص در آمادهسازی دانشجومعلمان به طور بالقوه میتواند بر عملکرد آنها در ارائه آموزشهای جذاب و نوآورانه به دانشآموزان تأثیر منفی بگذارد. پیامدهای این مطالعه فراتر از کلاس درس است و از سیاستگذاران، برنامه ریزان و مولفان کتاب های درسی میخواهد برنامه درسی دانشجومعلمان را بازبینی نموده و بهبود بخشند تا بهتر با نیازهای آموزشی قرن بیست و یکم همسو شود. با پرداختن موثر به نقاط ضعف شناسایی شده در زمینهی دانش فنآوری، تربیتی، موضوعی و تربیتی-موضوعی دانشجومعلمان زبان انگلیسی، ذینفعان میتوانند آن ها را با دانش و مهارتهای لازم برای بهره گیری از ظرفیت های فن آوری در تدریس مجهز ساخته و بدین ترتیب، به طور قابل توجهی نتایج یادگیری دانشآموزان را بهبود بخشیده و یک محیط آموزشی جذابتر ایجاد کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش تربیتی؛ دانش موضوعی؛ دانش فن آوری؛ تربیتی؛ موضوعی و تربیتی-موضوعی؛ آموزش معلمان زبان انگلیسی | ||
موضوعات | ||
فناوری آموزش- تربیت معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Iranian Pre-Service EFL Teachers’ TPACK Competencies: A Case Study of Semnan Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
N. Salehi | ||
Department of English Language Teaching, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Over the past decades, the integration of technology in education has transformed how various subjects are taught and learned. This trend has also impacted English as a Foreign Language (EFL) education, opening up new possibilities for interactive learning, global communication, and cultural exchange through online tools and platforms. The increasing demand for engaging and interactive learning experiences has made it essential to train pre-service EFL teachers (PSEFLTs) in effectively merging technology and EFL instruction, allowing them to leverage the benefits of digital tools and resources. This training can begin with an assessment of their current Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK). To this end, the current study seeks to explore PSEFLTs’ perceived TPACK competencies and their actual practices for incorporating technology into their teaching, ultimately enhancing their effectiveness in diverse educational contexts. Materials and Methods: Ten undergraduate students enrolled in an English Language Teaching (ELT) program at Semnan Farhangian University in Iran were recruited, comprising six females and four males selected through purposive sampling. They were in their last year of their academic program. This study employed a qualitative case study design, with data collected through semi-structured interviews and classroom observations. The open-ended interview questions and observation checklist were formulated based on a review of the literature on TPACK. In this study, the EFL teacher educators acted as peer debriefers, which contributed to enhancing the validity of the research. Pilot interviews and observations, member-checking, and data triangulation were also conducted to strengthen the credibility of the study. To analyze the data, the researcher employed thematic analysis. Findings: The findings indicated that while PSEFLTs demonstrated a solid foundation in CK, PK, and PCK, their TK, TCK, TPK, and TPACK competencies appeared to be limited. Specifically, the PSEFLTs exhibited a strong grasp of the content and effective teaching strategies; however, their understanding and application of technology in educational contexts were insufficient. This gap suggests that despite having the necessary knowledge to teach effectively, they struggled to integrate technological tools and resources into their instructional practices. Observations also revealed a limited use of technology for student-centered learning. Conclusions: The findings of this study shed light on a concerning gap in the current Iranian pre-service EFL teacher education programs, indicating that future teachers, while possessing strong content and pedagogical content knowledge, are not adequately equipped with the essential TPACK foundation needed to incorporate technology into their teaching methodologies seamlessly. This deficiency in preparing pre-service teachers in the integration of technology could potentially impede their effectiveness in delivering engaging and innovative instruction to their students. The implications of this study extend beyond the classroom, calling attention to the need for policymakers, curriculum developers, and material planners to reassess and enhance teacher training programs to better align with the demands of the 21st-century educational landscape. By effectively addressing the identified weaknesses in the TPACK of PSEFLTs, stakeholders can equip them with the necessary knowledge and skills to utilize the potential of technology in teaching, thereby significantly improving student learning outcomes and fostering a more engaging educational environment. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Competency, TPACK, ELT teacher education Technological Knowledge, Pedagogical Knowledge, Content Knowledge, Technological Pedagogical Content Knowledge, English Language Teacher Education | ||
مراجع | ||
[1] Ayu, M., & Pratiwi, Z. F. The implementation of online learning in English language teaching during pandemic: The Teachers’ voice. Journal of Research on Language Education. 2021; 2(2): 93–99. https://doi.org/10.33365/jorle.v2i2.1316.
[2] Jang, S. J., & Tsai, M.-F. Exploring the TPACK of Taiwanese secondary school science teachers using a new contextualized TPACK model. Australasian Journal of Educational Technology. 2013; 29(4): 566-580. https://doi.org/10.14742/ajet.282
https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.11.009
https://doi.org/10.22055/RALS.2023.44207.3100
https://doi.org/10.1177/002205741319300303
http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2018.09.022
[7] Pierson, M. E. Technology integration practice as a function of pedagogical expertise. Journal of Research on Computing in Education. 2001; 33(4): 413–430.
[8] Koehler, M. J., & Mishra, P. What happens when teachers design educational technology? The development of technological pedagogical content knowledge. Journal of Educational Computing Research. 2005; 32(2): 131-152. https://doi.org/10.2190/0EW7-01WB-BKHL-QDYV
[9] Wallace, R. M. A framework for understanding teaching with the internet. American Educational Research Journal. 2004; 41(2): 447–488. https://doi:10.3102/00028312041002447.
[10] Mishra, P., & Koehler, M. J. Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record. 2006; 108(6): 1017-1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x
[11] Shulman, L. S. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational researcher. 1986; 15(2): 4-14.
https://doi.org/10.1177/20427530231156169
[15] Najjari, R., Abbasian, G. R., & Yazdanimoghaddam, M. Assessment and development of Iranian EFL teachers’ technological pedagogical content knowledge (TPACK). Teaching English as a Second Language Quarterly (Formerly Journal of Teaching Language Skills). 2021; 40(4): 161-193. https://doi.org/10.22099/jtls.2021.39038.2914
https://doi.org/ 10.1344/der.2024.45.214-221
[17] Öz, H. Assessing pre-service English as a foreign language teachers’ technological pedagogical content knowledge. International Education Studies. 2015; 8(5): 119-130. http://dx.doi.org/10.5539/ies.v8n5p119
https://doi.org/10.13189/ujer.2019.071705
[21] Nazari, N., Nafissi, Z., Estaji, M., & Marandi, S. S. Evaluating novice and experienced EFL teachers perceived TPACK for their professional development. Cogent Education. 2019; 6(1): 1632010. https://doi.org/10.1080/2331186X.2019.1632010
https://doi.org/10.30486/RELP.2019.665888
https://doi.org/10.1080/09588221.2015.1047456
https://doi.org/10.15517/revedu.v47i1.51920
[26] Hsu, L. Examining EFL teachers’ technological pedagogical content knowledge and the adoption of mobile-assisted language learning: A partial least square approach. Computer Assisted Language Learning. 2016; 29(8):1287-1297. http://dx.doi.org/10.1080/09588221.2016.1278024
[27] Sarıçoban, A., Tosuncuoğlu, İ., & Kırmızı, Ö. A technological pedagogical content knowledge (TPACK) assessment of pre-service EFL teachers learning to teach English as a foreign language. Journal of Language and Linguistic Studies. 2019; 15(3): 1122-1138. https://doi.org/10.17263/jlls.631552
https://doi.org/10.37256/ser.5220243941
https://doi.org/10.24903/sj.v9i1.1524
[30] Koehler, M.J., Mishra, P., Kereluik, K., Shin, T.S. and Graham, C.R. The technological pedagogical content knowledge framework. In Spector, M., Merrill, M.D., Elen, J. and Bishop, M.J., (Eds.), 2014; Handbook of research on educational communications and technology, (4th ed., pp. 101-111), Springer-Verlag.
https://doi.org/10.3389/feduc.2022.1033895
[33] Ahadi, A., Bower, M., Lai, J., Singh, A., & Garrett, M. Evaluation of teacher professional learning workshops on the use of technology-a systematic review. Professional development in education. 2024; 50(1): 221-37. https://doi.org/10.1080/19415257.2021.2011773
https://doi.org/10.22061/tej.2024.10320.2996
[35] Pappa, C. I., Georgiou, D., & Pittich, D. Technology education in primary schools: Addressing teachers’ perceptions, perceived barriers, and needs. International Journal of Technology and Design Education. 2024; 34(2): 485-503. https://doi.org/10.1007/s10798-023-09828-8
https://doi.org/10.9734/ajess/2024/v50i71438
https://doi.org/10.22059/jflr.2021.316601.794
[39] Maghsoudi, M., & Khodamoradi, A. A Critical analysis of the latest curriculum for English language teacher education at Farhangian University. Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences). 2020; 19(11): 273-97.
[41] Atar, C., Aydın, S., & Bağcı, H. An investigation of pre-service English teachers’ level of technopedagogical content knowledge. Journal of Language and Linguistic Studies. 2019;15(3):794-805. https://doi.org/10.17263/jlls.631517
[42] Cengiz, B. C., & Kaçar, I. G. Pre-service EFL teachers’ online language teaching and their TPACK development. Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language). 2024; 18(1):48-67. http://doi.org/10.5281/zenodo.10972972
[44] Maghsoudi, M. Factors determining the technological pedagogical content knowledge (TPACK) of the Iranian preservice English teachers. Issues in Language Teaching, 2023; Aug 30. https://doi.org/10.22054/ilt.2023.72069.754
[45] Glesne, C. Becoming qualitative researchers: An introduction. 2016; London: Pearson.
[46] Cheng, S. L., & Xie, K. The relations among teacher value beliefs, personal characteristics, and TPACK in intervention and non-intervention settings. Teaching and Teacher Education. 2018 ;74: 98-113. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.04.014
[47] Lincoln, Y. & Guba, E. G. Naturalistic Inquiry. 1985; Thousand Oaks: Sage.
[48] Creswell, J. W., & Poth, C. N. Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. 2016; London: Sage publications.
[49] Wallestad, C. K. Prospective TESOL teachers’ beliefs, understandings, and experiences of cooperative learning. 2010; State University of New York at Buffalo.
https://doi.org/10.22059/JFLR.2019.285563.656
https://doi.org/10.1007/s10639-019-10092-4
https://doi.org/10.29333/iejme/12624
https://doi.org/10.1080/13540602.2017.1322057
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 48 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10 |