
تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 223 |
تعداد مقالات | 2,241 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,329,982 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,394,924 |
بررسی چیستی کمال از منظر فارابی. | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/orj.2025.2388 | ||
نویسنده | ||
عین الله خادمی | ||
استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 20 مرداد 1404، تاریخ بازنگری: 21 مرداد 1404، تاریخ پذیرش: 22 مرداد 1404 | ||
چکیده | ||
بحث کمال یکی از مسائل بنیادی علوم مختلف است. مساله اصلی این مقاله این است که ماهیت کمال از منطر فارابی چیست؟ برای حل این مساله از روش توصیفی و تحلیلی استفاده شده و اهم یافته های این تحقیق این است که فارابی تعریف ماهوی برای کمال ارایه نداده و مراد وی از کمال این است که واجد نقص نیست. او بر این باور است که میان کمال، سعادت، لذت و خیر ارتباط وجود دارد؛ یعنی همه خیرها و سعادت ها برای انسان نوعی کمال محسوب می شوند و حداقل برخی از لذت ها کمال است. به بیان دیگر، این الفاظ گرچه از جهت مفاهیم با یکدیگر متفاوت هستند، اما حداقل در برخی مصادیق با هم مشترکاند. از نظر فارابی کمال امری تشکیکی و دارای مراتب مختلف است. با ملاحظه موجودات درمییابیم که خداوند در بالاترین رتبه و موجودات مادی در رتبه پایین کمال قرار دارند. این فیلسوف سه ملاک -عقل فعال ، سعادت ورسیدن به حضرت حق - را به عنوان ملاک های کمال قصوی در آثار مختلفش مطرح کرده است. این سه ملاک باهم مانعه الجمع نیستند، بلکه امکان جمع این سه ملاک وجود دارد. او کمال را در مورد ذات، صفات و فعل خداوند نیز مطرح میکند و بر ادعایش برهان اقامه مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
ماهیت؛ کمال؛ تشکیکی؛ ممکن الوجود؛ خدا؛ فارابی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining What Perfection Is from Farabi's Perspective | ||
نویسندگان [English] | ||
Einollah Khademi | ||
.Full Professor of University of Sheheed Rajahi Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The discussion of perfection is one of the fundamental issues of various sciences. The main issue of this article is what is the nature of perfection from Al-Farabi's perspective? A descriptive and analytical method was used to solve this issue, and the most important findings of this research are that Al-Farabi did not provide a substantive definition of perfection, and what he meant by perfection is that it is not flawed. He believes that there is a relationship between perfection, happiness, pleasure, and goodness; that is, all good and happiness for humans are considered a kind of perfection, and at least some pleasures are perfection. In other words, although these words are different in terms of concepts, they are at least in some instances common. According to Al-Farabi, perfection is a questionable matter and has different levels. By considering beings, we find that God is at the highest level and material beings are at the lowest level of perfection. This philosopher has proposed three criteria - active reason, happiness in reaching the presence of God - as criteria for absolute perfection in his various works. These three criteria do not prevent the combination of them, but there is a possibility of combining these three criteria. He also proposes perfection regarding the essence, attributes, and actions of God and provides evidence for his claim. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Essence, Perfection, Possible Existence, God, Farabi | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6 |