
تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 219 |
تعداد مقالات | 2,196 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,196,953 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,310,543 |
ارزیابی پارامترهای موثر بر دقت مثلثبندی هوایی در نقشه برداری از مناطق راهگذر | ||
پژوهش های سنجش از دور و اطلاعات مکانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/jrsgr.2025.11645.1089 | ||
نویسندگان | ||
مبینا احمدی آسور؛ علیرضا آفری* ؛ عبادت قنبری پر مهر | ||
گروه مهندسی نقشهبرداری، دانشکده عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران | ||
تاریخ دریافت: 26 دی 1403، تاریخ بازنگری: 15 اردیبهشت 1404، تاریخ پذیرش: 01 خرداد 1404 | ||
چکیده | ||
استفاده از فتوگرامتری پهپاد در مناطق کریدوری به دلیل تفاوت زیاد بعد طولی منطقه نسبت به عرض آن و پایین آمدن استحکام هندسی شبکه تصویربرداری، با چالشهای متعددی مواجه میباشد. بروز این چالشها در فتوگرامتری پهپاد، موجب زمانبر بودن، ایجاد هزینهی بالا و کاهش دقت در محاسبات مثلثبندی خواهد شد. پارامترهای متعددی مانند نحوه توزیع و تعداد نقاط کنترل زمینی، تعداد نوارهای پرواز، نحوه کالیبراسیون دوربین و استفاده از موقعیتهای دقیق دوربین بدست آمده از عملیات تعیین موقعیت دوربین با GPS، بر دقت مثلثبندی تأثیر گذارند. تأثیر این پارامترها بر دقت مثلثبندی در مناطق کریدوری در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است. این تحقیق بر روی دو محدودهی کریدوری با طولهای 5/2 و 5 کیلومتر انجام شده است. ارزیابی نتایج به دست آمده بر اساس جذر میانگین مربعات خطای مسطحاتی و ارتفاعی در نقاط چک انجام شده است. همچنین ارزیابی کمی و بصری بر روی نتایج مثلثبندی به دست آمده از دو نرمافزار فتوگرامتری Metashape و Pix4D نیز انجام گرفته است. نتایج ارزیابیها در بررسی تأثیرگذاری توزیع و تعداد نقاط کنترل نشان داد که در صورت استفاده از هشت نقطه کنترل در محاسبات مثلثبندی، دقت نتایج نسبت به دیگر حالتها بهبود مییابد. همچنین، استفاده از روش خود واسنجی دوربین در محاسبات مثلثبندی منجر به نتایج بهتری نسبت به حالت محاسبات با دوربین کالیبره شده میگردد. علاوه بر این، استفاده از بیش از یک نوار پروازی نیز منجر به افزایش دقت در نتایج مثلثبندی خواهد شد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of Parameters Affecting Aerotriangulation Accuracy in Corridor Mapping | ||
نویسندگان [English] | ||
Mobina Ahmadi Asoor؛ Alireza Afary؛ Ebadat Ghanbari parmehr | ||
Department of Geomatics, Faculty of Civil Engineering, Babol Noshirvani University of Technology, Babol, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Using UAV photogrammetry for corridor mapping in areas with significant differences between their longitudinal and lateral dimensions reduces the geometric strength of the imaging network and introduces numerous challenges. These challenges in UAV photogrammetry lead to increased project time and costs, as well as higher errors in triangulation calculations. Several parameters—such as the distribution and number of ground control points, camera calibration methods, the number of flight strips, and the use of precise camera positions obtained from the Global Navigation Satellite System (GNSS)—affect triangulation accuracy. This study examines the impact of these parameters on triangulation accuracy in corridor areas. Methods: The evaluation of parameters affecting triangulation accuracy was conducted on two corridor areas with lengths of two and a half and five kilometers. In this research, three parameters—distribution and number of ground control points, camera calibration methods, and photogrammetry software—were examined on a single flight strip, and multiple flight strips were used solely to evaluate the impact of the number of flight strips on triangulation accuracy. The results were assessed based on the root mean square errors of planimetric and altimetric errors at the check points. In this study, the photogrammetry software Pix4D and Agisoft Metashape were used for triangulation calculations. Findings: The evaluation results regarding the impact of the distribution and number of control points showed that using eight control points—distributed as follows: two points at the beginning, two points at the end, two in the middle of the corridor (all opposite each other across the width), and two additional points in between—can improve triangulation accuracy compared to other configurations. Additionally, using the self-calibration method for the camera in triangulation calculations yields more accurate results than using pre-calibrated cameras. Moreover, employing more than one flight strip increases the accuracy of triangulation results. Conclusion: By appropriately designing ground control points throughout the entire corridor and applying the self-calibration method for camera calibration—without relying on precise image center coordinates—it is possible to achieve an accuracy of less than one meter for producing engineering maps at scales of 1:500, 1:1000, and 1:2000, with contour intervals of 0.5 meters, 1 meter, and 2 meters, respectively. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |