
تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 214 |
تعداد مقالات | 2,151 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,971,323 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,171,723 |
تأثیر نحوه استفاده از فضای مجازی در اوقات فراغت دانش آموزان با نقش میانجی سواد حرکتی | ||
مطالعات آموزش علوم ورزشی | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 5، تیر 1403، صفحه 1-15 اصل مقاله (937.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سید محمد حسین حسینی روش* | ||
گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 09 مرداد 1403، تاریخ بازنگری: 05 شهریور 1403، تاریخ پذیرش: 19 شهریور 1403 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: هدف پژوهش بررسی نقش سواد حرکتی بر نحوه استفاده از فضای مجازی در اوقات فراغت ورزشی دانش اموزان دختر متوسطه مشهد بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و از حیث روش پردازش و آزمون فرضیه ها توصیفی و همبستگی است. روشها: جامعه آماری تحقیق کلیه دانش اموزان دختر متوسطه مشهد بود (78554 نفر). با توجه به ویژگیها جامعه آماری، شیوه نمونه گیری خوشه ای دو مرحله در نظر گرفته شد. حجم نمونه آماری با توجه به فرمول مورگان 384 در نظر گرفته شد. ابزار تحقیق پرسشنامه سواد رسانه فلسفی (1393)، اوقات فراغت ورزشی کلثوم زاده(1390) و سواد حرکت کانادایی لانگمیر و همکاران (2006) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی و برای آزمون فرضیه ها از روش معادلات ساختاری استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS 25 و Lisrel انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد؛ سواد حرکتی در اوقات فراغت دانش اموزان دختر متوسطه موثر است. سواد حرکتی به عنوان متغیر میانجی بین اثر نحوه استفاده از فضای مجازی با اوقات فراغت ورزشی رابطه برقرار می کند و میزان سواد حرکتی دانش اموزان دختر متوسطه بالاتر از حد انتظار است. همچنین یافته ها نشان داد میزان استفاده از فضای مجازی در اوقات فراغت دانش اموزان دختر متوسطه بالاتر از حد انتظار است. نتیجهگیری: با توجه به یافته های مطالعه حاضر استفاده صحیح از فضای مجازی در تعامل با سواد حرکتی در جهت دهی به گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان دختر توصیه می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد ورزشی؛ استفاده از فضای مجازی؛ اوقات فراغت؛ دانش آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of how to use virtual space in students' free time with the mediating role of motor literacy | ||
نویسندگان [English] | ||
seyed mohammad hosein hoseini ravesh | ||
Physical Education, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The purpose of the study was to investigate the role of motor literacy on the use of virtual space in the sports leisure time of female high school students in Mashhad. The current research is of an applied type, and in terms of the method of processing and testing the hypotheses, it is descriptive and correlational. Methods: The statistical population of the research was all female high school students in Mashhad (78,554 people). According to the characteristics of the statistical population, a two-stage cluster sampling method was considered. The statistical sample size was considered according to Morgan's formula 384. The research tools were Philosophical Media Literacy Questionnaire (2013), Kulthumzadeh Sports Leisure Time (2013) and Canadian Movement Literacy by Longmire et al. (2006). Exploratory and confirmatory factor analysis statistical methods were used to analyze the data and structural equation method was used to test the hypotheses. Data analysis was done using SPSS 25 and Lisrel statistical software. Findings: The results showed; Movement literacy is effective in the free time of high school female students. Movement literacy as a mediating variable between the effect of how to use virtual space and sports leisure time, and the level of movement literacy of middle school female students is higher than expected. Also, the findings showed that the amount of use of virtual space in the spare time of middle school female students is higher than expected. Conclusion: According to the findings of the present study, the correct use of virtual space in interaction with movement literacy is recommended to direct the leisure time of female students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
sports literacy, use of virtual space, free time, students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 30 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 22 |