
تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 214 |
تعداد مقالات | 2,151 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,971,330 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,171,732 |
مقایسه ظرفیت عملکردی دختران نابالغ 9 تا 12 سال | ||
مطالعات آموزش علوم ورزشی | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 4، فروردین 1403، صفحه 27-34 اصل مقاله (646.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهناز حاج غنی* ؛ راحیل آتشگاهیان؛ فاطمه نافع آقبلاغ | ||
دانشجوی دکتری فیزیولوژی ورزشی و دبیر تربیت بدنی | ||
تاریخ دریافت: 11 اردیبهشت 1403، تاریخ بازنگری: 24 خرداد 1403، تاریخ پذیرش: 12 تیر 1403 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: مهارتهای حرکتی و آمادگیجسمانی در کودکی بر توانایی افراد در کسب مهارتهای ورزشی در بزرگسالی تأثیر گذار است. معمولاً با افزایش سن کودکان، مهارتهای حرکتی و آمادگیجسمانی که اساس سواد حرکتی هستند، بهبود مییابند. علاوه بر این، محیط و فرصت شرکت در بازیها و ورزشها از عوامل مؤثر بر افزایش سواد حرکتی کودکان است. از آنجایی که تحقیقات در زمینه افزایش سن و ظرفیت عملکردی کودکان در ایران محدود میباشد، هدف از پژوهش حاضر مقایسه ظرفیت عملکردی دختران نابالغ 9 تا 12 سال است. روشها: پژوهش حاضر از نوع علی مقایسهای است و به صورت میدانی انجام شد. در این پژوهش 204 دانشآموز (9 تا 12 ساله) به صورت داوطلبانه از دبستان شهدای تقیزاده شهرستان کهریزک تهران در مطالعه شرکت کردند. مهارتهای مربوط به آمادگی حرکتی (آزمون پرتاب و دریافت توپ تنیس، آزمون تعادلی با چشمان بسته، آزمون تعادلی راه رفتن روی خط صاف، آزمون دوی چابکی 9×4 متر و آزمون تعادلی لیلی در مسیر زیگزاگ) و آمادگی جسمانی (آزمون پلانک و آزمون V) و شاخصهای آنتروپومتریک (قد، وزن و BMI) اندازهگیری شد (طرح پایش آمادگی کودکان: طرح پاک). به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد. همچنین برای مقایسه بین گروهی از آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل واریانس تک متغیره نشان داد که اختلاف معنی داری بین گروههای سنی 9 تا 12 سال در شاخصهای قد، وزن، لیلی رفتن و پرتاب کردن وجود داشت (P<0/05)، در واقع سن تأثیر معناداری بر متغیرهای لیلی و پرتاب کردن داشت. اما در گروههای سنی تفاوت معنیداری در سایر متغیرها مشاهده نشد. نتیجهگیری: گروههای سنی معمولاً در آموزش و ورزش به منظور ایجاد فرصتهای عادلانه و برابر اجرا میشوند. از آنجایی که باید به همه کودکان فرصتهای برابر برای مشارکت موفقیتآمیز در تربیتبدنی و ورزش داده شود، معلمان تربیتبدنی و مربیان باید در مورد پیامدهای تأثیر سن آموزش ببینند و در آزمونهای مربوط به آمادگی جسمانی و مهارتهای حرکتی به تأثیر سن و تفاوتهای فردی بر شاخصهای مذکور آگاهی داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
رشد؛ ظرفیت عملکردی؛ کودکان دختر نابالغ 9 تا 12 سال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of functional capacity of 9- to 12-year-old Immature girls | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahnaz Hajghani؛ Rahil Atashgahian؛ Fatemeh Nafe Aghbelagh | ||
PhD student in exercise physiology and physical education teacher | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Movement skills and physical fitness in childhood affect people's ability to acquire sports skills in adulthood. Usually, as children get older, their motor skills and physical fitness, which are the basis of motor literacy, improve. In addition, the environment and the opportunity to participate in games and sports are effective factors in increasing children's movement literacy. Since the research in the field of increasing age and functional capacity of children in Iran is limited, the purpose of present research is to investigate the effect of growth on the functional capacity of Immature girl children 9 to 12 years old. Methods: The current research is of comparative causal type and was conducted in the field. In this research, 204 students (9 to 12 years old) voluntarily participated in the study from Shahada Taghizadeh Primary School, Kahrizak, Tehran. Skills related to movement fitness (test of throwing and receiving a tennis ball, balance test with eyes closed, balance test of walking on a straight line, Agility running test 4x9 meters and zigzag balance test) and physical fitness (Planck test and V test) and anthropometric indicators (height, weight and BMI) were measured (children's readiness monitoring plan: Pak plan). One-way ANOVA was used to analyze the data. Scheffe's post hoc test was also used to compare between groups. Findings: The results of the univariate variance analysis showed that there was a significant difference between the age groups of 9 to 12 years in the indices of height, weight, walking and throwing (P<0.05), in Indeed, age had a significant effect on the variables of hopping and throwing. However, no significant difference was observed in other variables in age groups. Conclusion: Age groups are usually implemented in education and sports in order to create fair and equal opportunities. Because all children should be given equal opportunities to participate successfully in physical education and sports, Physical education teachers and coaches should be educated about the effects of age and should be aware of the effects of age and individual differences on the mentioned indicators in tests related to physical fitness and movement skills. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
growth, functional capacity, Immature girl children 9 to 12 years old | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 33 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 34 |