
تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 214 |
تعداد مقالات | 2,151 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,971,339 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,171,737 |
بررسی تاثیر باورهای فراشناختی و نشاط اجتماعی بر موفقیت ورزشی دانش آموزان ورزشکار شهر کرج | ||
مطالعات آموزش علوم ورزشی | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 4، فروردین 1403، صفحه 1-8 اصل مقاله (740.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اکبر مهدوی قره آغاج علیا* ؛ مهرداد محرم زاده؛ گیسو پاریار | ||
گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
تاریخ دریافت: 01 اردیبهشت 1403، تاریخ بازنگری: 25 خرداد 1403، تاریخ پذیرش: 18 تیر 1403 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: دانشآموزان در هر جامعه به عنوان پایهای موثر و بنیادی برای آیندهی هر کشور شناخته میشوند. توجه به سلامت و روانشناختی، اجتماعی و تحصیلی دانشآموزان بسیار مهم می باشد. هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر باورهای فراشناختی و نشاط اجتماعی بر موفقیت ورزشی دانش آموزان ورزشکار شهر کرج بود. روشها: روش تحقیق، کاربردی که از نظر ماهیت، توصیفی-پیمایشی بود که با توجه به رویکرد پژوهشی جزو تحقیقات کمی به حساب میآید. جامعه آماری دانشآموزان شهر کرج بودند. برای تعیین حجم نمونه بر اساس فرمول کوهن که توان آزمون 80/0، اندازه اثر 25/0 و سطح اطمینان 95/0 برابر با 318 نفر برای دانش آموزان ماهر و 318 نفر برای دانش آموزان مبتدی به دست آمد. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، 04/0 پرسشنامه قابل استفاده نبود و در نهایت نمونه آماری 305 نفر تعیین شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامههای استاندارد بودند که روایی محتوا، همگرا و واگرا بررسی و مورد تایید قرار گرفت. جهت تعین پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. پایایی آلفای کرونباخ پرسشنامه باورهای فراشناختی 87/0، پایایی آلفای کرونباخ پرسشنامه نشاط اجتماعی 83/0 و پایایی آلفای کرونباخ پرسشنامه موفقیت ورزشی 76/0 بدست آمد. به منظور تجزیهوتحلیل دادههای آماری از روشهای آمار توصیفی و آمار استباطی با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چند متغیره به وسیله نرم افزار SPSS21 استفاده گردید. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که هباورهای فراشناختی بر موفقیت ورزشی دانشآموزان ورزشکار (11/0)، نشاط اجتماعی بر موفقیت ورزشی دانش آموزان ورزشکار (71/0) و باورهای فراشناختی بر نشاط اجتماعی دانشآموزان ورزشکار (40/0) تأثیر مثبت و معناداری داشت. نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش و تمرینهای مداوم در زمینههای باورهای فراشناختی و نشاط اجتماعی میتواند برای دانشآموز ورزشکار دختر و پسر مؤثر و مفید باشد. نتایج این تحقیق نشاندهنده اهمیت برنامهریزیهای آموزشی جهت تقویت باورهای فراشناختی و ارتقاء نشاط اجتماعی در دانشآموزان است. همچنین، پیشنهاد میشود که مدارس و مراکز آموزشی برنامههای ویژهای را برای افزایش این دو عامل کلیدی در موفقیت ورزشی دانشآموزان در نظر بگیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
باورهای فراشناختی؛ نشاط اجتماعی؛ موفقیت ورزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the impact of metacognitive beliefs and social vitality on the sports success of student athletes in Karaj | ||
نویسندگان [English] | ||
Akbar Mahdavi؛ Mehrdad Moharramzadeh؛ gisoo paryar | ||
Department of Sport Management, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Students in every society are known as an effective foundation for the future of every country. Paying attention to the psychological, social and academic health of students is very important. The purpose of this research was to investigate the effect of metacognitive beliefs and social vitality on the sports success of Karaj students. Methods: The research method was applied, which was descriptive-survey in nature, which is considered as a quantitative research according to the research approach. The statistical population was the students of Karaj. To determine the sample size based on Cohen's formula, the power of the test was 0.80, the effect size was 0.25, and the confidence level was 0.95 equal to 318 people for advanced students and 318 people for beginner students. After collecting the questionnaires, 0.04 questionnaires could not be used and finally the statistical sample of 305 people was determined. The measurement tools were standard questionnaires, whose content, convergent and divergent validity were examined and confirmed. Cronbach's Alpha coefficient was used to determine the reliability of the questionnaires. Cronbach's Alpha reliability of the metacognitive beliefs questionnaire was 0.87, Cronbach's Alpha reliability of the social vitality questionnaire was 0.83, and Cronbach's Alpha reliability of the sports success questionnaire was 0.76. In order to analyze the statistical data, descriptive statistics and inferential statistics were used using Spearman's correlation coefficient and multivariate regression using SPSS21 software. Findings: Metacognitive beliefs had a positive and significant effect on the sports success of student athletes (0.11), social vitality on the sports success of student athletes (0.71), and metacognitive beliefs on the social vitality of student athletes (0.40). Conclusion: Therefore, it can be concluded that continuous training and exercises in the fields of metacognitive beliefs and social vitality can be effective and useful for male and female student athletes. The results of this research show the importance of educational planning to strengthen metacognitive beliefs and promote social vitality in students. Also, it is suggested that schools and educational centers consider special programs to increase these two key factors in the sports success of students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Metacognitive Beliefs, Social Vitality, Sports Success | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 41 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 38 |