
تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 214 |
تعداد مقالات | 2,151 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,971,350 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,171,755 |
اثربخشی آموزش فیزیک با رویکرد زمینهمحور بر خودتنظیمی، خودکارآمدی و یادگیری دانشآموزان مقطع متوسطه اول در آموزش مجازی فیزیک | ||
فناوری آموزش | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 بهمن 1403 اصل مقاله (1.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2024.8908.3028 | ||
نویسندگان | ||
فرشته صداقت؛ فاطمه خدادادی آزادبنی* | ||
گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹-۱۴۶۶۵ تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 فروردین 1403، تاریخ بازنگری: 16 تیر 1403، تاریخ پذیرش: 01 شهریور 1403 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: همهگیری کووید- ۱۹ سیستم آموزشی را بهطور قابل ملاحظهای در سرتاسر جهان تحت تأثیر قرار داده بود که با تغییر ناگهانی آموزش مجازی و آموزش الکترونیکی همراه بوده است. با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، آموزش مجاری به یکی از چالشهای هر سیستم آموزشی تبدیل شده بود. روشن است که اگر محتوای جدید فیزیک با همان روشهای سنتی (مرسوم) آموزش داده شود و از شیوههای آموزشی نوین، متناسب با محتوای درسی، استفاده نشود، اهداف جدید برنامه درسی فیزیک محقق نخواهد شد. علم فیزیک با فراهم ساختن توانایی درک ارتباط بین آنچه مشاهده میشود و مفاهیم و قوانین حاکم بر جهان طبیعت، آنچنان وسعت ذهنی به همراه دارد که افراد را برای حضور در اجتماع، حل مشکلات و بحرانهای آینده بهخوبی آماده میکند تا با بهکارگیری روش علمی و برنامهریزی دقیق مراحل مؤفقیت را بهخوبی پشت سر گذارند. استفاده از روشهای آموزشی فعال بهویژه روش زمینهمحور نقش زیربنایی در درک مفاهیم فیزیک دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش فیزیک با رویکرد زمینهمحور بر یادگیری، خودتنظیمی و خودکارآمدی دانشآموزان در فضای آموزشی مجازی بود. روشها: روش پژوهش حاضر، یک تحقیق نیمهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کل دانشآموزان پایه هشتم مقطع متوسطه اول مدرسه انقلاب ناحیه ۲ مشهد در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰بود. با روش نمونهگیری در دسترس ۶۰ نفر دانشآموز دختر متوسطه اول پایه هشتم از مدرسه دولتی انقلاب انتخاب شد. این افراد بهطور تصادفی در دو گروه ۳۰ نفرگروه آزمایش و ۳۰ نفرگروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای تحت مداخله آموزش زمینه محور قرار گرفتند و گروه کنترل، آموزش سنتی را دریافت کردند. مبحث مورد پژوهش، الکتریسیته ساکن بود. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد خودتنظیمی بوفارد و همکاران و پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی شرر و همکاران استفاده شده است. در این پژوهش، برای ارزیابی یادگیری از سؤالات محقق ساخته استفاده شد. برای تعیین پایایی ابزارها، از آزمون همتا استفاده شد. هر دو گروه قبل و بعد از مداخله، در فضای مجازی، با پرسشنامههای محقق ساخته یادگیری، خودتنظیمی بوفارد و خودکارآمدی شرر مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج هر دو گروه با استفاده از تحلیل کوواریانس، انحراف معیار و رگرسیون مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد تفاوت بین پسآزمون دو گروه در متغیر خودکارآمدی (۰۰۱/۰ P=، ۸۶/۷۲= F)، یادگیری خودتنظیمی (۰۰۱/۰ P=، ۹۰/۸۰= F) در سطح 01/0 p< معنیدار است. پس میتوان نتیجه گرفت که بین نمرات یادگیری خودتنظیمی و خودکارآمدی در گروه آزمایش و کنترل در پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج نشان داد میانگین تعدیلشده نمرات فیزیک گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بیشتر است، در نتیجه، آموزش فیزیک با رویکرد زمینهمحور در افزایش یادگیری دانشآموزان مقطع متوسطه اول تأثیر دارد. نتیجهگیری: باتوجه به نتایج بهدست آمده از پژوهش حاضر، علیرغم محدودیتهای آموزشی در فضای مجازی، میتوان نتیجه گرفت که استفاده از رویکرد زمینهمحور در آموزش فیزیک، تأثیر مثبتی بر خودکارآمدی، خودتنظیمی و یادگیری دانشآموزان مقطع متوسطه اول دارد. این روش با ایجاد فرصتهای متنوع یادگیری، موجب افزایش دانش و درک گستردهتری از مباحث فیزیک الکتریسیته میشود. از آنجا که فیزیک دامنۀ گستردهای از موضوعات را در بر میگیرد که افراد را برای مشارکت در جامعه، حل مشکلات و بحرانهای آینده آماده میکند، استفاده از روشهای فعال و زمینهمحور در کلاسهای فیزیک میتواند یک سیستم آموزشی مؤثر و کاربردی ایجاد کند. پیشنهاد میشود که برای رسیدن به یک سیستم آموزشی پویا و خلاق، از روشهای فعال و زمینه محور استفاده شود. این امر منجر به ایجاد تحول فکری و تغییرات اساسی در ساختار، روشها، الگوها، ایدهها و نگرشها خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد زمینه محور؛ خودکارآمدی؛ الکتریسیته ساکن؛ خودتنظیمی | ||
موضوعات | ||
آموزش الکترونیکی- مجازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Context-Based Physics Education on Self-Regulation, Self-Efficacy, and Learning of Middle School Students in Online Physics Education | ||
نویسندگان [English] | ||
F. Sedaghat؛ F. Khodadadi Azadboni | ||
Department of Physics Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The COVID-19 pandemic has significantly impacted the education system worldwide, leading to a sudden shift to virtual and electronic learning. With the closure of schools, remote learning has become a major challenge for every education system. It is clear that if new physics content is taught using traditional (conventional) methods and not utilizing innovative teaching methods appropriate to the content, the new goals of the physics curriculum will not be achieved. Physics, by providing the ability to understand the relationship between observed phenomena and the concepts and laws governing the natural world, expands the mind in such a way that prepares individuals well for participation in society and solving future problems and crises through scientific methods and precise planning. The use of active teaching methods, especially a context-based approach, plays a fundamental role in understanding physics concepts. The present study aimed to investigate the impact of context-based physics education on the learning, self-regulated skill and effectiveness of students in the virtual learning environment. Methods: The present research method was a quasi-experimental pre-test - post-test design with a control group. The statistical population of this study included all 8th-grade students of the first secondary school of the Enghelab school in district 2 of Mashhad in the academic year 2020-2021. Using the available sampling method, 60 female 8th-grade secondary school students were selected from the Enghelab public school. These individuals were randomly divided into two groups of 30 students, an experimental group and a control group. The experimental group received a 90-minute Curriculum-Based Instruction intervention for eight sessions while the control group received traditional instruction. The subject of the research was static electricity. To collect the data, the standard self-regulation questionnaire by Bouffard et al. (1995) and the standard self-efficacy questionnaire by Sherer et al. (1998) were used. In this research, researcher-made questions were used to assess learning. The test-retest method was used to determine the reliability of the instruments. Both groups were evaluated before and after the intervention in the virtual space using the researcher-made learning questionnaire, the Bouchard self-regulation questionnaire, and the Sherer self-efficacy questionnaire. The results of both groups were examined and compared using analysis of covariance, standard deviation, and regression. Findings: The results of the analysis of covariance test showed that the difference between the post-test of the two groups in the variable of self-efficacy (P=0.001, F=72.86) and self-regulated learning (P=0.001, F=80.90) was significant at the level of.01. Therefore, it can be concluded that there is a significant difference in the scores of self-regulated learning and self-efficacy between the experimental and control groups in the post-test. The results also showed that the adjusted mean of the physics scores of the experimental group is higher than the control group, so the physics education with the context-based approach has an effect on increasing the learning of students in the first year of high school. Conclusion: Based on the results of the present study, despite the educational limitations in the virtual space, it can be concluded that the use of a context-based approach in teaching physics has a positive impact on the self-efficacy, self-regulation, and learning of middle school students. This method, by creating diverse learning opportunities, leads to increased knowledge and a broader understanding of the topics in electricity physics. Since physics covers a wide range of subjects that prepare individuals for participation in society and solving future problems and crises, the use of active and context-based methods in physics classes can create an effective and practical educational system. It is suggested that to achieve a dynamic and creative educational system, active and context-based methods should be used. This will lead to the creation of intellectual transformation and fundamental changes in the structure, methods, patterns, ideas, and attitudes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
context-based approach, self-regulation, self-efficacy, static electricity topic | ||
مراجع | ||
[1] Saravanakumar AR. Life skill education through lifelong learning. Lulu. com; 2020.
[3] Aftabi, Parvin, Ali Asgari, Kaderi. Designing the content, pedagogical and technological knowledge model of experimental science teachers of the first secondary school in Kurdistan province. Research teaching. (2019);7(2):161-88. https://doi.org/10.34785/J012.2019.320
[4] Ebrahimi Ghavamabadi, A study of the effectiveness of three methods of teaching-learning strategies (two-way education, direct explanation, and thought cycle) on comprehension, problem-solving, metacognition knowledge, academic self-concept, and learning speed in second-grade middle school students Tehran[dissertation], Faculty of Psychiatry and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University. 2018.
[5] Mohammad Ahmadi, Handbook for Teaching Experimental Science Teachers in the Primary School, General Directorate of Textbook Printing and Distribution. 2012: 44-46. [In Persian].
https://doi.org/ 10.22067/FE. V11I1.876
[8] Seyed Hussein Abtahi, Education and Construction of Human Capitals (Volume 1) Tehran: Laniz Book Cultural Institute, Poyand Publications. )2016:( 230-246. [In Persian]
https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50032-9
https://doi.org/10.1002/9781118470886
https://doi.org/10.1080/09500690600730737
[12] Demir E. Comparison of 2018 chemistry curriculum and 2018 science high school chemistry curriculum in terms of basic elements. Journal of Turkish Chemical Society Section C: Chemistry Education (JOTCSC). (2021), 6(2): 171-208. https://doi.org/10.37995/jotcsc.989550
[15] HASAnPour-DeHKorDi A, SolAti K. The efficacy of three learning methods collaborative, context-based learning and traditional, on learning, attitude and behaviour of undergraduate nursing students: integrating theory and practice. Journal of clinical and diagnostic research: JCDR. (2016), 10(4). https://doi.org/10.7860/JCDR/2016/18091.7578
[16] Tutal Ö. Does Context-Based Learning Increase Academic Achievement and Learning Retention? A Review based on Meta-Analysis. Journal of Practical Studies in Education. (2023), 12;4(5):1-6. ttps://doi.org/10.46809/jpse.v4i5.71
https://journals.co.za/doi/abs/10.1080/10288457.2013.826970
https://doi.org/10.1080/09500693.2012.700530
[20] YALÇIN SA, YALÇIN P. The Effect of Using the Context-based Learning on Associating Subjects with Real-life Levels of the Pre-service Science Teachers. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. https://doi.org/10.17556/erziefd.1133009
https://doi.org/10.48550/arXiv.2304.11149
[22] Pozas M, Löffler P, Schnotz W, Kauertz A. The effects of context-based problem-solving tasks on students’ interest and metacognitive experiences. Open Education Studies. (2020), 23;2(1):112-25. https://doi.org/10.1515/edu-2020-0118
[23] Zimmerman BJ, Schunk DH. Self-regulated learning and performance: An introduction and an overview. Handbook of self-regulation of learning and performance. (2011):15-26.
https://doi.org/10.17323/2411-7390-2015-1-2-56-64
[25] Schunk DH, Zimmerman BJ. Self‐regulation and learning. Handbook of Psychology, Second Edition. 2012 Sep 26;7.
[27] Jahanshir Tavakolizadeh, Evaluation of the effectiveness of teaching self-regulated learning strategies on the mental health of second-year middle school male students in Mashhad, Journal of Principles of Mental Health. 2011; 250, 51. [In Persian]. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.11.344.
https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.11.343
[29] Schunk DH, Mullen CA. Self-efficacy as an engaged learner. In Handbook of research on student engagement (2012), 219-235. Boston, MA: Springer US.
https://doi.org/10.1177/10690727188167
https://doi.org/10.22098/JSP.2021.1131
https://doi.org/10.1088/1742-6596/1157/2/022074
http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3574024
https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1995.tb01152.x
https://doi.org/10.22055/psy.2003.17664
https://doi.org/10.2466/pr0.1982.51.2.663
[44] Brati Examining the relationship between self-efficacy, self-esteem and self-esteem among third grade high school students. Master's thesis. Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University. 2016. [In Persian]
https://doi.org/10.1007/978-3-662-45085-7_8
[47] Fechner S. Effects of context-oriented learning on student interest and achievement in chemistry education. Logos Verlag Berlin GmbH; (2009).
[48] Badrian A. Chemistry education (strategies and new methods of teaching chemistry in schools). Tehran: Mabnaye Khord Publications, (2008). [In Persian]
[51] Knoef MJ. Attending to the knowledge, skills, and attitudes of teachers and students: guidelines for context-based chemistry curricula (Master's thesis, University of Twente), (2017).
[53] Wiyarsi A, Sutrisno H, Rohaeti E. Context-based content representation, curriculum understanding, and self-efficacy: a correlation study on pre-service chemistry teacher. InJournal of Physics: Conference Series (2019), 1280 (3):032013. IOP Publishing.https://doi.org/10.1088/1742-6596/1280/3/032013
https://doi.org/33225/jbse/16.15.281
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 116 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 41 |