
تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 222 |
تعداد مقالات | 2,224 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,292,909 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,363,631 |
نظریه دوجنبه ای نفس و بدن (تحلیل و بررسی دیدگاه اسپینوزا در باب نفس و بدن) | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقاله 9، دوره 12، شماره 23، شهریور 1402، صفحه 244-219 اصل مقاله (430.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/orj.2023.1916 | ||
نویسندگان | ||
محمد علی عبداللهی* 1؛ فاطمه نورایی2 | ||
1دانشیار دانشگاه تهران (پردیس فارابی) | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه غرب پردیس فارابی | ||
تاریخ دریافت: 11 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 11 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
دیدگاه اسپینوزا درباره ی نفس و بدن در حقیقت راه حلی است برای معضلی که دکارت در باب نفس و بدن با آن مواجه بود.در نظر اسپینوزا جسم جوهر نیست بلکه حالتی از صفت بعد است مجموعهای از اشیاء جزئی است که از کنار هم قرار گرفتن اجسام بسیط بوجود آمده است . نفس انسان نیز جوهر نیست بلکه حالتی از صفت فکر است، اما از آنجا که فکر چیزی جز «تصور داشتن» نیست بنابراین نفس چیزی جز مجموعه تصورات نیست. تصور نقش اساسی در نظریۀ نفس و بدن اسپینوزا دارد. اسپینوزا از تصور جنبه فعال ذهن را قصد کرده است و آن را مقوم نفس انسانی می داند. دو سلسله ی طولی نامتناهی از تصورات (نفوس) و اشیاء ممتد (بدن ها) وجود دارد. هم تصورات و هم اشیاء ممتد معلول خداوندند و از آنجا که قدرت فعل خداوند با قدرت فکر او برابر است، نظم و اتصالی که در اشیاء ممتد (حالات) وجود دارد عیناً در تصورات نیز وجود دارد و بالطبع مطابق با هر حالتی از بدن، تصوری از آن حالت در نفس وجود دارد، بنابراین نفس چیزی جز تصور بدن نیست. این نکته به نظر اسپنوزا این امکان را به ما میدهد تا نفس و بدن را دو جنبه از یک جوهر واحد تلقی کنیم. تبیین اسپینوزا از مسئلۀ نفس و بدن که از آن در این مقاله به نظریهی دو جنبهای نفس و بدن تعبیر می شود مبتنی بر نظریۀ خاص اسپینوزا در باب رابطهی جوهر و صفات است. حقایق جسمانی حالتی از صفت بعدند و حقایق نفسانی حالاتی از صفت فکرند و هر دو حقیقت جنبههای متفاوت یک جوهر واحدند. | ||
کلیدواژهها | ||
هستی شناسی؛ اسپینوزا؛ نفس و بدن؛ نظریۀ دو جنبه ای؛ تصور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Double Aspect Theory (Study of Spinoza,s View of Mind and Body) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad ali Abdollahi1؛ Fatemeh Nouraei2 | ||
1Tehran University | ||
2Tehran university,Qom farabi pardis | ||
چکیده [English] | ||
For Spinoza mind and body are the same substance. Thus, mind and body are ontologically the same thing, the same reality or substance. The mind is inseparable from the body, and vice versaThis unity of mind and body as one substance is in contrast to Descartes' belief that mind and body are separate substances.Spinoza believed the mind and body are different conceptually but not ontologically.Spinoza not only believed this ontological division of mind from body or nature was incorrect, but he also viewed this separation as unhealthy and unethical. He believed that a knowledge of the unity between mind and nature was essential to an ethical life.The mind and body, for Spinoza, act simultaneously, or as mirror images of each other, so we cannot even say that one determines the other. Thought is the consciousness of extension and extension is the manifestation of thought, and neither has any freedom from the other. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Onthology, Spinoza, Mind Body, Doble Aspect Theory, Idea | ||
مراجع | ||
Cook, T, Spinoza ͗s ethics, continuum, 2007. Copleston, F, a history of philosophy, Translated by Jalal Mojtabavi, Volum 7, seventh publication, Tehran, 2009. Persian Charles, J, Spinoza: A guide of the perplexed continuum, 2007. Deleuze, G, Expression in philosophy: Spinoza, Zone book, New York, 1990. Genevieve, L, Spinoza and the ethics, Edited by Tim crane and Janathan Wolf, University college, London, 1996. Jaspers, K, Spinoza (philosophy, theology, politics), Translated by Mohammad Hasan Lotfi, Tehran, 1991. Persian Micheal, M, Spinoza (complete woks), Translated by Sumuel Sherley, Havkectt pulication company inc, Cambridge, 2002. Papkin, R, Avrum Stroll, Philosophy made simple, Translated by Jalal Mojtabavi, Volum 9, Tehran, 2009. Persian Parkinson, Reason and Experience, Translated by Mohammad Ali Abdillahi, Boostaneketab, Qom, 2002. Persian ………………., Spinoza ̓s theory of knowledge, Translated by Masoud seif, The first publication,Tehran, 2001. Persian Spinoza, B, Ethics, Translated by Mohsen Gahangiry, Tehran university publication: 2011, persain. Steinberg D, On Spinoza, Wadsworth, Adevision of Thomson learning inc, 2000. Scruton, R, Spinoza, Translated by Esmail Saadat, The first publication, Tehran, 2003. Persian Wolfson, H, Spinoza, The philosophy of Spinoza uufolding the laten procces of his reasoning, Volum II, Schacken book, New York, 1969. Wohf, H, The philosophy of Spinoza, Volum I, Oxforduniversity press, London, 1934. Wahl, J, A short history of Existentialism, Translated by Yahya Mahdavi, Volum I, Tehran, 1996. Persian | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 527 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 281 |