 
				| تعداد نشریات | 11 | 
| تعداد شمارهها | 226 | 
| تعداد مقالات | 2,285 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 3,519,787 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,580,403 | 
| وجود کلیات از دیدگاه ویلیام اکام | ||
| پژوهش های هستی شناختی | ||
| مقاله 1، دوره 2، شماره 3، شهریور 1392، صفحه 1-24 اصل مقاله (255.18 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| محمد رصافی1؛ محسن جوادی* 2 | ||
| 1مؤسسة بینالمللی مطالعات اسلامی | ||
| 2دانشگاه قم | ||
| تاریخ دریافت: 10 دی 1391، تاریخ بازنگری: 01 بهمن 1391، تاریخ پذیرش: 20 اسفند 1391 | ||
| چکیده | ||
| دیدگاه اکام دربارة نحوة وجود کلیات به نام نامگرایی در تاریخ فلسفه مشهور است. نامگرایی نهضتی نوپدید در عرصة شناخت است که در مقابل واقعگرایی حداکثری و افراطی مطرح شد و در انتهای قرون وسطی از سوی ویلیام اکام بسط یافت. در این مقاله نامگرایی اکام بررسی و سپس برخی از مهمترین مبانی آن خواهیم پرداخت. ایدة «استره اکام» ابزار مناسبی در اختیار او گذاشت تا بتواند بسیاری از موجودات انتزاعی و متافیزیکی از جمله کلیات عینی و ذهنی را نفی کند. همچنین، با اتخاذ تجربه گرایی مستقیم در باب شناخت و نفی انواع محسوس و معقولی که آکویناس و دیگر واقعگرایان بدان معتقد بودند، هرگونه ذات خارجی و نیز انگارههای عام ذهنی را نفی و مفاهیم عام ذهنی را در حد یک کارکرد منطقی و یک نشانة ذهنی تفسیر کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اکام؛ نامگرایی؛ واقعگرایی؛ تیغ اکام؛ ذات؛ ماهیت؛ کلی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The Existence of Universals in Ockham`s View | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Mohammad Rasafi1؛ Mohsen Javadi2 | ||
| 1International Institute for Islamic Studies | ||
| 2Qom University | ||
| چکیده [English] | ||
| Nominalism is known as a new movement in the field of epistemology versus extreme realism; the movement was developed by William of Ockham at end of middle ages. Okham`s thought influenced next scholars deeply and many of contemporary philosophers agreed with him. In this paper, the principles of Ockham`s epistemological nominalism have been explained and criticized. Ockham`s razor was a fit instrument for him to negate a great number of abstractive and metaphysical beings including objective and subjective universals. Following direct realist empiricism in epistemology and negating Aquinas and other realists` sensible and intelligible, rejected all objective essences and universal mental suppositions and viewed universal concepts of mind to be only a mental sign with logical usage. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Ockham, nominalism, Realism, Ockham`s razor, Essence, qiddity, Universal | ||
| مراجع | ||
| [1] برهیه، امیل، (1380)، تاریخ فلسفه قرون وسطی و دوره تجدد،ترجمه و تلخیص یحیی مهدوی، چاپ دوم، تهران، انتشارات خوارزمی. [2] خراسانی، شرف الدین، (1375)، جهان و انسان در فلسفه، تهران، دانشگاه ملی ایران. [3] ژیلسون، اتین، (1377)، نقد تفکر فلسفی غرب، ترجمة احمد احمدی، چاپ پنجم، تهران، انتشارات حکمت. [4] طباطبایی، محمد حسین، (بیتا)، نهایة الحکمة، قم، موسسه نشر اسلامی. [5] کاپلستون، فردریک، (1388)، تاریخ فلسفه، ج 2، ترجمه ابراهیم دادجو، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی. [6] کاپلستون، فردریک، (1388)، تاریخ فلسفه، ج 3، ترجمه ابراهیم دادجو، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی. [7] کاپلستون، فردریک، (1387)، دیباچهای بر فلسفه قرون وسطی، ترجمه مسعود علیا، چاپ دوم، تهران، انتشارات ققنوس. [8] مدکور، ابراهیم، (1363)، مقدمه منطق شفا، ج 1، چاپ مصر، افست ایران، ناصر خسرو. [9] Armstrong, D.M., (1989), Universals, An Opinionated Introduction, London, Westview Press, Inc.
 [10] Copelston, Frederick, (1993), A History of Philosophy, London, Image Books, Vol. 2.
 [11] King, Peter, (2005), “William of Ockham، Summa Logicae”, Central Works of Philosophy (Vol. 1) Acumen.
 [12] Knuuttila, Simo & Karakkainen, Pekka (ed.), (2008), Theories of Perception in Medieval and Early Modern Philosophy.
 [13] Locke, John, An Essay Concerning Human Understanding, (ebook), Book III.
 [14] MacDonald, Scott, (1993), “Theory of Knowledge”, The Cambridge Companion to Aquinas, ed. by Norman Kretzmannn & Eleonore Stump, London, Cambridge University.
 [15] Moody, Ernest A, (1967), “William of Ockham”, The Encyclopaedia of Philosophy, New York، Mac Millan Publishing, Co., Inc. and the Free Press, Vol. 8.
 [16] Ockham, William, Opera Philosophica, II, pp.11-12. quoted from، "William of Ockham" in: The Internet Encyclopedia of Philosophy.
 [17] Ockham, William, (1995), From His Summa of Logic, translated by Paul Vincent Spade, ebook.
 [18] Ockham, William, (1991), Quodlibetal Questions, v. 1, translated by Alfred Freddoso & Francis Kelly, Yale University press.
 [19] Panaccio, Claude, (2004), Ockham on Concepts, USA, Ashgate publishing company.
 [20] Spade, Paul Vincent (ed.), (2006), The Cambridge Companion to Ockham, Cambridge University press.
 [21] Spade, Paul Vincent, (2007), Thoughts, Worlds, and Things: An Introduction to Late Mediaeval Logic and Semantic Theory, Ebook.
 [22] Stump, Elenore, (2006), “The Mechanisms of Cognition: Ockham on Mediating Species”, The Cambridge Companion to Ockham, ed. by Paul Vincent Spade, Cambridge University press.
 [23] Stump, Eleonore & Kretzmann, Norman (ed.), (1993), The Cambridge Companion to Aquinas, London, Cambridge University.
 [24] Tornay, Stephen Chak, (1936), "William of Ockham's Nominalism", The Philosophical Review, Vol. 45, no. 3, may.
 [25] Woozely, A.D., (1967), "Universals", The Encyclopedia of Philosophy, ed. by Paul Edwards, Vol. 8.
 | ||
| آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,615 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,130 | ||